Stoppa nedläggningen av Gottfriesmottagningen

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Stoppa nedläggningen av Gottfriesmottagningen.


Gäst

#401

2015-11-26 12:05

Den behövs!

Gäst

#402

2015-11-29 10:35

Låt Gottfrieskliniken fortsätta o få behålla sitt avtal! Claes von Segebaden, leg.läk.

Gäst

#403

2015-11-29 10:38

Den behövs.

Gäst

#404

2015-11-30 11:02

Jag har FM sedan början av 90-talet!
Fjellster..

#405 Re:

2015-11-30 18:14

#1: -  

 är väl inte nedläggning vi behöver, är väl tvärtom! måste bli flera kliniker i Sverige.

Och framför allt uppdatera läkare om denna sjukdom, många onödiga undersökningar som görs och det kostar ofattbart mycket pengar, uppdateras läkare då sparas dessa pengar och därmed mera pengar över till flera kliniker. Hörde en siffra om 40000 me sjuka för 10 årsedan så den siffran är väl snart fördubblad..nä skärpning nu försök gör om era beslut och börja göra rätt istället.. Handlar om sunt förnuft. 

Villevire

#406

2015-12-01 08:41

Att lägga ner en klinik som är så viktig för riktigt sjuka människor är att ta ifrån dessa människor rätten till riktig vård eftersom det finns så lite kunskap om dessa sjukdomar inom allmänvården. Jag är glad att det öppnar ett ställe i stockholm men det är ingen ursäkt för att stänga ner kliniken i västsverige. Människor som drabbas av dessa sjukdomar är redan så utsatta och kämpar för sina liv med myndigheter och sjukvården som ofta är oinsatta i ämnet och inte kan ge några råd eller sätta diagnos. Det är inte rimligt att lägga ner en klinik som är så viktig så snälla låt den finnas kvar! 


Gäst

#407

2015-12-03 07:43

Har en dotter som har fibromyalgi

Gäst

#408

2015-12-03 18:17

Jag har själv fått min diagnos tack vare Gottfiesmottagningen :)

Gäst

#409

2015-12-04 07:49

Jag fick hjälp av gottfriesmottagningen, ingen annan tog tag i min värk. Det hjälper inte med psykisk behandling. Det är rörelse och smärtbehandling som hjälper.

Gäst

#410

2015-12-04 22:58

Jag har diagnosen ME/CFS och fibromyalgi och har mycket jobbiga sjukdoms skov. Är högutbildad, högpresterande 2 barns mor och tycker det är bedrövligt att möta en sådan okunskap om en kronisk neurologisk sjukdom som är så svårt funktionsnedsättande som ME. Få ge upp sina drömmar och bara leva för att orka med dagen innebär en stor sorg och en nedläggning av Gottfries kliniken skulle innebära ett ännu större lidande för oss drabbade. Låt de erfarna och mycket kompetenta läkarna på Gottfries få fortsätta sitt patientarbete och bedriva sin forskning så vi har en framtid att se fram emot!
Mia

#411 Häxjakt

2015-12-05 09:31

Vad är det som gör att så många läkare och vårdpersonal samt politiker vill bedriva en sådan häxjakt på sjuka människor? De vill alltså INTE att vi med denna diagnos ska få förståelse, lindring och förbättring? 

Förstår inte hur de som beslutat tänker - Gottfries är ju en psykiatri-professor (!) med mycket lång erfarenhet som borde veta vad som är psykosomatiskt eller inte?!

Och de övriga läkarna är också psykiatriker och Birgitta är även en leg. psykoterapeut och kbt-terapeut! Borde inte dessa mycket högt utbildade människor inom JUST psykiatri kunna bedöma om vi har något psykiskt som kan behandlas på ett annat vis? 

Dessutom behandlas ju många av oss med antidepressiva redan och ofta även terapi/kbt.

Så enda skillnaden blir att man tar bort möjligheten att få förståelse, lindring och förbättring för att ha någon som helst chans att vara aktiv åtminstone en liten del av dagen? Och kanske kunna jobba lite?! 

Nej jag tror att beslutsfattarna är desperata och gör desperata beslut i försök att minska sjukantalet. Det kommer dock ge tvärtom-effekt! 


Gäst

#412

2015-12-07 13:08

Kunskap om denna sjukdom är bristfällig inom hela Sveriges läkarkår. Det är fullständigt absurt att inte landstinget då använder sig av den klinik där kunskapen finns.
Maria

#413 Re:

2015-12-08 09:42

#1: -  

 Dessa patienter behöver mer stöd! Inte mindre.

Liza

#414

2015-12-10 00:05

Läkare har i alla tider psykförklarat det okända och därmed stigmatiserat oss som haft oturen att få en svår, ovanlig sjukdom. ME/CFS är en sådan; en ovanligt grym sjukdom som förstört mitt och min familjs liv. Det tog 9 år av mitt liv innan jag fick rätt diagnos och råd - på Gottfrieskliniken. Utan Gottfriesklinikens hjälp hade jag förmodligen fortsatt att förföljas av Försäkringskassan, som utan att ha träffat mig glatt psykförklarat mig pga mina symtom. Nästan alla läkare jag under åren sökt har obekymrat viftat bort alla dessa handikappande symtom som till slut gjorde mig helt arbetsoförmögen och senare hem- och sängbunden.

Jag är evigt tacksam både mot den läkare som till slut lysssnade och remitterade mig till Gottfries och tacksam mot Gottfriesklinikens läkare! Tänk att få bemötas med kunskap och respekt! Jag är idag mycket svårt sjuk och handikappad pga ME/CFS men utan dem hade jag varit ännu sämre.

Vi behöver fler mottagningar som Gottfries, inte färre! Personalens kunskap om ME/CFS är något som skulle behöva spridas till andra doktorer, resten av vården, Försäkringskassan samt politiker. 

Hjälp oss som fått denna plågsamma sjukdom! Vi vill inget hellre än att få tillbaka våra liv.


Gäst

#415

2015-12-14 06:27

Psykisk åkomma är det inte men livssituation son sådan ger psykisk ohälsa.
Viktigt att få stöd och förstå sin sjukdom,sin kropp.Med folsyra,B 12 känner jag trygg i att kroppen får det den behöver extra utav. Utan Gottfies hade jag inte fyllt på kroppen, samtidigt gav De mig acceptans, förståelse.
När man är ung & nedsatt kroppsligt dömer man lätt sig själv. Jag har varit mkt hård mot mig o min kropp, inte förrän jag tänker om kan jag bli lindrad & få livskvalitet. Det är ett inlärt kropps beetende som tar tid att ändra men genom diagnosen har jag träffat andra ME'issar som gett mig hopp v& inspiration.

Gäst

#416

2015-12-14 06:44

Vi måste stå upp för utsatta o säga ifrån när det sparas in på oerhört viktiga stöd/sjukvårdande insatser! I detta fall hotar det att drabba en redan hårt ifrågasatt grupp som pga sin sjukdom är just starkt begränsade i sin uthållighet att strida mot omänskliga beslut.

Gäst

#417

2015-12-14 12:58

Vi har en nära släkting som är svårt drabbad av ME, vi ser hur svårt det är för henne! All vård som finns ska vara kvar o instället för att minska ska man öka möjligheten för dessa svårt sjuka att få vård! Mona

Gäst

#418

2015-12-14 18:35

Det borde vara allas sjukas rätt att få behålla sin Me-mottagning.

Gäst

#419

2015-12-16 18:49

Jag utreds av diagnosen ME och detta angår men g i allra högsta grad.

Gäst

#420

2015-12-16 20:37

Det är viktigt att vården lyssnar på de kroniskt sjuka och tar dem på allvar.

Gäst

#421

2015-12-16 20:38

Patienterna har rätt att ha den behandling och respekt som behövs!

Gäst

#422

2015-12-16 20:46

Så viktig!
Coola_k
Gäst

#423

2015-12-17 12:16

Värkproblematik måste tas på allvar. Många behöver hjälp att klara vardagen. Ingen vill vara sjuk. Utan hjälp är det många som inte klarar sin vardag, inte kan arbeta, blir utestänga från sammhället och glöms /göms bort. Det är skandalöst att inte alla är lika värda.


Gäst

#424

2015-12-17 16:37

Ska äntligen få komma dit. Om jag nu hinner.
Så trött på att dessa sjukdomar inte tas på allvar

Gäst

#425

2015-12-17 17:19

Helt orimligt att lägga ner kliniken. Orsaken är förfärlig och en skymf, en förolämpning, mot alla människor med dessa diagnoser. Vad tänker de på?