Rädda Sälens skola

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Rädda Sälens skola.


Gäst

#26

2015-10-08 07:42

Jag skrev under för att rädda dels mina brorsbarns skola, dels för att bevara skolan i glesbygden. Det är inte ok att "stänga ner" Sverige utanför storstäderna. Skolan är den viktigaste inflyttningsfaktorn, en stor bidragande orsak till att folk vill bo i ett samhälle.

Gäst

#27

2015-10-08 09:04

Att kommunens ekonomi är usel och att besparingar behöver göras råder det väl inget tvivel om, men att man som kommunen nu själva promotar att öka inflyttningen känns det inte som ett smart drag att ta bort argumentet som tex närhet till skola. Vilket jag tror kan vara en anledning till varför man väljer exempelvis Sälen som ny bostadsort. 

Endast 22 kommuner i Sverige har 75 kommunalanställda per 1000 invånare eller färre, i Solna är det 45 kommunalanställda per 1000 invånare och i vår kommun ligger antalet anställda på hela 105 kommunalanställda per 1000 invånare. Så börja rensningen där istället, så kanske vi slipper bussa kommunens barn.


Gäst

#28

2015-10-08 12:05

Därför att mitt barnbarn går på skolan och stortrivs.

Gäst

#29

2015-10-08 16:37

Jag skriver på för att jag vill rädda alla kommunens kvarvarande skolor. Inget kommunalråd och ingen BUN ordförande har förstört tryggheten och skolgången för så många barn som sittande.

Avgå Sofia Söderström(S) och Kurt Podgorski(S) det är ingen som vill se er i någon beslutande församling mer, ni har totalt misslyckats. Era uppdrag kan ni betrakta som avslutade.

Nyinflyttad som ångrar beslutet

#30 Re:

2015-10-08 17:03

#27: -  

Ska vi rensa så ska vi rensa på kommunkontoret. Vad gör de som är ditröstade mer än att fatta tokiga beslut och ser till sin egen plånbok? Enda kommunen i länet som har tokiga pensionsavtal kvar för politiker. Bort med dem. Personalen som arbetar med äldre kan få en eloge med högre löner om politikerna inte hade så höga löner, men de beslutar väl själva sin lön.      Satsa på skolan och barnen för det är de som är vår framtid. Låt inte barnen lida med ännu längre dagar än de har genom att låta dem transporteras långa sträckor. Det kommer att straffa sig i framtiden med dåliga kunskaper och fysiskt lidande som vi som vuxna har ansvar för här och nu. Skolan är livsnerven i varenda by och måste finnas om inflyttningen ska öka, det måste väl varenda människa förstå. Var rädd om barnen, respektera dem. Låt alla byskolor vara kvar.

 

 


Gäst

#31 Re: #15

2015-10-08 18:17

#16: Majja - #15 

Jag tror inte att det blir någon flygplats utan ytterligare ett fiasko för kommunen, med ytterligare skattehöjningar och missär för oss alla. Alla har vi varit barn och alla blir gamla om vi har tur. Vi måste tänka på barnen NU och på hur vår ålderdom kommer att bli i den här kommunen.


Gäst

#32

2015-10-10 08:36

Barn behöver närhet till sin skola!

Gäst

#33

2015-10-10 12:08

Tycker det är hemskt att man ska behöva åka 30 min enkelväg när man går i fyran. Skolan ska vara en rolig upplevelse!!

Gäst

#34

2015-10-13 20:03

För att jag vill att barnen skall slippa åka till ungärde skola
Claes Ahlén

#35 DEMONSTRATION

2015-10-16 18:01

Nu finns tillstånd för en lugn och fin demonstration för alla som vill uttrycka sin mening med plakat utanför Ungärde skola måndagen den 19 oktober 2015 vid kommunfullmäktigemötet som börjar 18.30.

Vi har tillstånd från 18.00. Alla gör sina egna plakat och skriver direkt från hjärtat. DET GÄLLER VÅRA BARN så vi önskar att så många som möjligt ställer upp.

Det finns mycket mer att protestera mot i vår kommun och alla är välkomna att delta i demonstrationen, så kom och uttryck era åsikter.


Gäst

#36

2016-06-06 05:59

Jag har min mor som tjänstgjort som folkskollärarinna 40 år i Sälens skola. Själv har jag åkt den långa resan dagligen i tre långa år!! Det var låånga dagar att gå i Ungärde skola!! Tryggt och bra att gå i skola i Sälen!!

Gäst

#37

2016-06-06 07:38

Det finns även barn i Sörsjön så detta är helt BEDRÖVLIGT!!

Gäst

#38

2016-06-06 08:28

Mina barnbarn går i Sälens skola som är en fantstikt väl fungerande och trygg skola. Varför ska barn tvingas att tillbrinnga sin tid på att åka buss redan från låg ålder för att politikerna har planerat fel och satsat pengar på skolorna i områden som inte har tillräckligt med tillväxt i befolkningsunderlaget.

Gäst

#39

2016-06-06 14:45

För att låg- och mellanstadieskolor på landsbygden bör värnas om och försöka ha kvar så länge som det bara går. Annars kan det senare bli svårt att få familjer med små barn att vill flytta dit. På lång sikt kan då landsbygden dö ut, även om samhället eller byn har stora turistattraktioner.

Gäst

#40

2016-06-06 18:08

Har själv gått där och tycker att skolan bör finnas kvar i Sälen för de som bor där.

Gäst

#41

2016-06-07 07:59

Har barnbarn som bor i sälen och jag anser att man ska behålla de små skolorna och absolut inte köra barn flera mil till skola när den finns i byn där man bor. Barnen mår bra av att gå i mindre skolor, tänk på barnen de är vår framtid.

Gäst

#42

2016-09-21 08:51

När vi flyttade till Nornäs fanns en skola här i byn. Nu måste de åka 4 mil till skolan. Det är långt för ett litet barn. Om förslaget går igenom ökar barnens resväg till skolan med ytterligare 3 mil till 7 mil enkel resa!