Vi vill kunna se: Alla vi barn från filmerna

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Vi vill kunna se: Alla vi barn från filmerna.


Gäst

#76

2016-07-10 12:11

Svenska kulturarvet (och inte minst barn- ) ska traderas till Morgondagen ORÖRT och SKYDDAT från ev. innevarande "dagslände-trender".

Gäst

#77

2016-07-10 18:26

För att denna dokumentär borde visas i tv, riktigt bra dokumentär!

Gäst

#78

2016-07-10 18:38

Alltså, jag gillar verkligen alla Astrids filmer. Men en favorit som jag alltid har haft är, Saltkråkan. Jag älskar dom filmerna. Jag växte upp på sextiotalet och "Vi på Saltkråkan" var den första av Astrids filmer som jag tittade på på Tv:n. Jag minns att jag var som fastnaglad vid rutan när Saltkråkan visades, och jag är fortfarande lika förtjust i den. Jag hoppas verkligen att ni får tillstånd att visa er dokumentär då jag skulle tycka det vara kul att se hur alla "mina" favoritskådisar" har det nu. Vänligen Eva.

 


Gäst

#79

2016-07-11 07:20

Bor sedan ett par år nere i Österrike, och om det finns någonting som jag kommer ge vidare till mina barn så är det alla Astrid Lindgren filmerna!!

Gäst

#80

2016-07-11 11:20

Skriver under på hela artikeln. Det finns inget längre av värde att titta på på SVT och snart kastar jag ut tvn och därmed licensen.

Vill se alla Astrid Lindgrens filmer, svenska filmer och kultur bl a.


Gäst

#81

2016-07-11 20:04

Jag såg klippet på Youtube och skulle hemskt gärna vilja se hela dokumentären. Jag tror att väldigt många andra också skulle vilja se den.
Jag har själv ingen TV (men kan naturligtvis kolla hos en vän eller släkting om det är något speciellt jag vill se) och när jag läser sånt här blir jag både glad att jag inte betalar TV-licens och besviken över att jag inte har någon licens att säga upp.

Den här dokumentären är ett typexempel på vad licenspengar bör användas till, jag skulle bli mycket förvånad om den inte skulle bli väldigt uppskattad hos den breda massan.

Gäst

#82

2016-07-11 23:06

Därför att jag älskar AstridLindgrens böcker och filmatiseringarna av dem. Dessutom finns det massor med andra bra barnfilmer, som jag och mina barn har sett tillsammans och nu även mina barnbarn. Fortsätt att visa dem i TV.

Gäst

#83

2016-07-12 14:08

jag vill att vi ska få behålla vpra gamla Svenska filmer och böcker i original,,,inte ändra något för att nån ynklig stackare inte gillar dom,,,,

Gäst

#84

2016-07-23 17:16

Detta är något jag faktiskt skulle vilja se till skillnad från all annan skit som är på TV idag.
Amanda

#85 Svar till er alla:

2016-07-30 17:57

Tilägg uppdatering: 2016-07-30 Kära Sverige! Jag (Amanda) skriver detta inlägg både åt mig och Elinor som gjort dokumentärserien: ”Alla vi barn från filmerna”. Vi vill tacka för alla fina kommentarer om vårt arbete med vår dokumentär, det gläder oss verkligen. Dock vill vi ifrågasätta vissa kommentarer som vi inte riktigt förstår hör hemma angående vår dokumentär. Dessa kommentarer med inriktning: ”Sverige var bättre förr. Ta tillbaka vårt gamla land!” Vår dokumentär handlar inte på något sätt om att Sverige var bättre förr. Vår dokumentär handlar om barn som under de första 50 åren av svensk TV fick vara med om något unikt, att skapa TV-historia och hur det påverkat deras vuxna liv av att som barn varit lika stora som kungabarnen. Jag personligen kan hålla med om att svensk barnfilm/barn-TV var bättre förr, precis som jag tycker detsamma om andra länders barnfilmer och barn-TV. Jag var nog lika besatt av Lilla huset på Prärien och Huset Fullt som av dessa fina verk vi har med i vår dokumentär. Det har inget med bara Sverige att göra. Att Sverige var bättre förr och att vi ska ta tillbaka vårt gamla land får mig att bli rädd… Betyder det att ni vill spärra in mig i ett liv med tvångströja för att jag har en diagnos och inte gör saker likadant som alla andra gör? Betyder det att ni vill förbjuda vissa barns rätt att leva för att de har föräldrar som är HBTQ-personer eller en ensamstående mamma som av olika orsaker inte vill eller kan bo ihop med barnets pappa? Betyder det att kvinnor som blivit ofrivilligt gravida måste föda ett barn som inte är önskat? Betyder det att ni tycker det är rätt att skicka tillbaka era barns klasskamrater till sina länder där det är krig och svält? Ni som förknippar vår dokumentär med allt detta måste totalt ha missförstått vad den handlar om. Jag hoppas att jag med detta inlägg gett er en tydligare bild. Tack så mycket för att ni läste!  /Amanda


Gäst

#86

2016-07-31 22:38

Jag tycker det har gått för långt med svensk pk tv! Det är helt förskräckligt och tom. osmakligt att tv tackar nej till denna dokumentär!

Gäst

#87

2016-11-07 07:02

det var klass på dessa filmer i motsats till vad barnen får se på tv i dag b.l.a kränkande serier mot föräldrar och andra vuxna, mycket dåligt utbud, enbart gjorda för att få sälja....