Skriv under för bättre Psykiatrisk vård i Sverige


Gäst

#1126

2015-10-16 11:41

Mer utbildad/kompetent personal och styrelse/ledning. Riktlinjer ska följas. Tv / data- övervakning där man inte har full koll, dvs mellan kontrollerna.


Gäst

#1127

2015-10-16 11:58

Psykvården är en skam för hela Sverige. Mycket ont har gjorts i " vetenskap och beprövad erfarenhets" namn. Enligt min åsikt och erfarenhet.

Gäst

#1128

2015-10-16 12:06

Detta bör också innefatta transvården (könsutredningsteamet) och hur transpersoner blir bemötta i vården.
Vi är trötta på att vänta upp till tre år för att få den vård vi behöver!

Gäst

#1129

2015-10-16 13:36

För att sköra psykiskt sjuka/traumatiserade människor har rätt till rätt sorts vård, terapi och annan hjälp. Idag måste man vara ganska "frisk" när man är sjuk för att orka kämpa för att få vård. Därför att psykvården i Sverige är både gamaldags och neddragen så mång svårt sjuka inte äns orkar be om hjälp för att de så ofta blir nekade vård och utsätts för inkompetens och blir dåligt bemött eller rent an kränkta. Psykvården är till för de svårast sjuka. Den måste vara professionell, medkännande och individuell. De som jobbar som psykiatriker ex. borde rimligen behöva fortbilda sig mera för att ta till sig ny forskning och nya behandlingsmetoder.

Gäst

#1130 Bättre Psykvård till folket!

2015-10-16 13:37

För att sköra psykiskt sjuka/traumatiserade människor har rätt till rätt sorts vård, terapi och annan hjälp. Idag måste man vara ganska "frisk" när man är sjuk för att orka kämpa för att få vård. Därför att psykvården i Sverige är både gamaldags och neddragen så mång svårt sjuka inte äns orkar be om hjälp för att de så ofta blir nekade vård och utsätts för inkompetens och blir dåligt bemött eller rent an kränkta. Psykvården är till för de svårast sjuka. Den måste vara professionell, medkännande och individuell. De som jobbar som psykiatriker ex. borde rimligen behöva fortbilda sig mera för att ta till sig ny forskning och nya behandlingsmetoder.


Gäst

#1131

2015-10-16 14:27

När någon bryter ett ben eller får njursten. Då går det att då akuthjälp och bra uppföljande vård.
Inom psykiatrin blir man inlagd på medicinering, i bästa fall. Uppföljningen är obefintlig. Patienter kan gå på samma medicin i åratal. Vem ska jag vända mig till när det inte byggs upp ett förtroende. Ingen som är sjuk vill behöva träffa olika läkare och dra sin livshistoria om o om igen.
Vi behöver bli sedda med värdighet. Inte behöva vänta 8månader för en telefontid. Och ytterligare väntetid för att träffa en psykolog eller psykiatriker.
I andra länder går det. Vårt land bör kunna ordna det också.

Gäst

#1132

2015-10-16 16:14

Jätteviktigt att det äntligen satsas på psykvård!!! Det är så många som idag går under i onödan.

Gäst

#1133

2015-10-16 16:30

Psykvården behöver bli bättre!

Gäst

#1134

2015-10-16 18:20

Viktig fråga som inte prioriteras!

Gäst

#1135

2015-10-16 20:32

Jag tycker att psykvården är så viktigt.

Gäst

#1136

2015-10-16 21:35

Fritidspolitiker (V)ET om problematiken

Gäst

#1137

2015-10-16 21:46

För att jag tycker att psykvården är under all kritik och bör förbättras.

Gäst

#1138

2015-10-16 21:52

Anser det av största vikt att den psykiatriska vården skulle fungera ytterst väl. En stor andel unga människor, iliksom äldre lider av psykisk ohälsa. De förorsakar dem stort lidande, liksom deras anhöriga lider med dem. Inte ovanligt att självmord blir en följd av detta. Den psykiska ohälsan ser tyvärr ut att öka och i preventivt syfte, liksom för redan drabbade, näst intill akut att den psykiatriska vården förbättras.

Gäst

#1139

2015-10-16 22:17

Har för många gånger sett hur nära o kära farit illa av dålog vård. Till och med självmord. Är så förbannat ledsen över hur någon som söker hjälp kan bli nekad eller på annat sätt fråntagen rätten till ett drägligt liv.

Gäst

#1140

2015-10-17 08:19

Sökte vård akut för 1 1/2 år seda blev inlagd i en vecka på Hagsätra psyk , har sedan utskrivning inte fått träffa läkare, min behandlare slutade höra av sig nov 2014 . Jag ber varje månad om att få träffa läk när jag ringer om nytt recept på medicin. Ingen hör av sig ! Jag äter mina piller och har förlorat tillit för psykiatrin . Nina Petersen

Gäst

#1141

2015-10-17 11:54

För att alla har rätt till BRA vård. Som jag fick :) Tack!

Gäst

#1142

2015-10-17 20:51

Tycker vården behöver rustas upp till en nivå vi faktiskt har kunskap i. Inte gå baklänges pågrund av personalbrist!

Gäst

#1143

2015-10-18 08:00

Har på personligt och i arbetsrelaterade situationer kommit i kontakt med psykvården och anser att den är under all kritik. Människor ska inte behöva bli så nedbrutna så att dom inte orkar leva längre innan dom får hjälp. Bryter man ett ben i kroppen så får man behandling direkt, men behöver man hjälp med det psykiska då får man vänta. Mer resurser och satsning på psykvården behövs.

Gäst

#1144

2015-10-18 08:44

Jag blev själv slussat fram och tillbaka mellan olika vårdenheter, utan att någon tog på allvar mina symptom. Först när jag blev förlamad och ickekontaktbar, tog två läkare an i mig på SÖS och konstaterade att jag har utmatnings syndrom med neurologiska problem. ( Har jobbat 35 år i vården som Podolog utan att få någon semester eftersom personalen och anhöriga struntade att lyssna på mig.) Sös har skickat remiss till min Vårdcentrall i Bollmora, för vidare slussning till Psykiatri, men ingen läkare har hört av sig. När jag ringde, så fick jag svar att "jag måste vänta". Jag har väntat och väntat tills jag blev så dålig att min dottern kontaktade St. Görans sjukhus. Jag blev slussat vidare till Psykiatri i Handen som var inte till något hjälp. Dom har skcikat remis igen till min Vårcentral. Efter halv år fick jag kalllelse till doktorn. Hon var ny, stressad som sjutton. Hann inte läsa mina journaler, ursäktade sig, och jag kom från henne utan något hjälp. Måste vänta igen 3 månader, att hon ska göra utredning.) Allt måste gå genom Vårdcentralen. Bara att lägga till en extra tablett som läkare på sjukhuset rekommenderar, måste gå genom husläkare som inte finns.Tack vare mina Vänner har jag klarat mig utan att ta livet av sig. Mina nerver är ur funktion pga den här cirkusen. Vet ej hur länge jag ska orka. Bemötande på St Göran var under all kritik. En ung läkare som träffade mig för första gången var så nonchalant och höfärdig, att jag ville bara åka hem. Han hade turen att jag var så svag, annars jag skulle kunna döda honom för hans sätt att bemöta mig. Listan är lång....om det fortsätter på det viset, då kan jag inte garantera att det ska ske en olycka.....

Gäst

#1145

2015-10-18 14:16

Tyvärr så har jag så dåliga erfarenheter av psykiatrin att jag vägrar att lägga in mig på sjukhus. Man kan få utstå så mycket kränkningar (i värsta fall) eller likgiltighet. De goda erfarenheterna jag har omfattar kanske 10%, resten är en mardröm. Tack och lov börjar oegentligheterna komma fram nu. Fortsätt att skriva, fortsätt att berätta vad som försiggår. Att vara psykiskt sjuk innebär inte att man är ointelligent eller ond, ändå är det ofta så man blir bemött. Det måste till en förändring nu så att inte fler människor går under. Sluta att vara "medgörliga" patienter och anhöriga. Säg ifrån!! Låt det här bara vara början.

Gäst

#1146

2015-10-18 14:30

Ta hand om din familj.
Tror inte på" de " som fick uppdrag att testa alla möjliga läkemedel på våra barn.. föräldrar..
Vara med och lysna vad läkare säger och "rekommenderar "till våra barn.
De är mördare.
Tack Olof Palme.

Gäst

#1147

2015-10-18 19:43

Har varit djupt delaktig i hur dålig psykvården är. Förlorade min äldsta dotter för tre år sedan pga dålig o inte fungerande vård.

Gäst

#1148

2015-10-19 11:03

Jag håller med er. Folk som söker sig till psykvården för att få hjälp, vilket är ett stort steg i sig ska ha hjälp. Psykvården som den ser ut idag så verkar den ju inte fungera. Det slutar med att folk ändå livet av sig, t.om på avdelningarna, fruktansvärt!

Gäst

#1149

2015-10-19 13:12

Vill inte äta den skiten

Gäst

#1150

2015-10-20 02:44

Det krävs "att man är frisk för att få den vård man behöver, berättigad,.......
Får tårar i ögonen.... Två steg framåt och tre bakåt
Just nu är det bara stopp