Lagstadga om 1,5 meter mellan cyklister och motorfordon
Kontakta namninsamlingens skapare
Re: Pengar
Gördis ett gäng har redan svarat dig bra på detta. Jag tror du har blandat ihop cykelbanor med cyklisters rätt att faktiskt få cykla på en vanlig väg. Jag rekommenderar dig att läsa vad Trafikförordningen säger, den är inte så lång och du kan lätt hoppa över partier som inte handlar om bil, cykel eller både ock.
Jag kan i alla fall berätta om två saker som har hänt i den kommun som jag bor i, bägge platserna var en vanlig landsväg med ca 30 kilometer mellan platserna. I det en fallet var det en 12 årig pojke som blev nermejad bakifrån, varför det hände vet jag inte, har ingen aning om bilföraren surfade eller blev bländad. I det andra fallet var det en 19:årig tjej som även hon blev nermejad av en bil med en relativt ung kille bakom ratten.
Facit och vad de hade gemensamt 1. Bägge två satt på en cykel 2. Bägge blev påkörda bakifrån 3. Bägge två dog.
Om en lag på 1,5 meter hade skyddat dessa två vet jag inte, men ett steg närmare en tryggare tillvaro för oss som befinner oss på vägen (och inte sitter i ett motorfordon) kan vara värt väldigt mycket.
Poängterar att detta skedde under samma år i kommunen jag bor i, jag är tyvärr ganska säker på att många andra här som skrivit på kan berätta liknande historier
Hälsningar
Fritz
Den som startade denna namninsamling och admin för www.cykelbloggar.se
Självklart att det skall vara en ordentlig vingelmån för både cyklister och bilister
Fler cyklister i stan!
Jag har väntat på den diskussionen så länge. Det är helt fel att man skall behöva riskera livet bara för att man är cyklist. Vi cyklister lever ett mer hälsosamt liv, åker inte bil och orsakar mer bilköer, avgaser eller trängsel i tunnelbanan. Ännu fler borde ge sig ut och cykla i stället för att sitta i bilen spruta spolarvätska på cyklister. Jag är så trött bilister som skall absolut köra om för att sedan svänga höger precis framför eller när dem bara skall klämma in och köra om när det finns refuge eller är trångt. Jag är så trött på bilister som sitter tryggt i sin bil innanför allt plåt och åker runt och retar sig på cyklister och skall helt enkelt köra för nära eller visa något, vad det nu är.
Det finns många cyklister som faktiskt cyklar försiktigt och som inte överskrider hastighetsgränser. De flesta stannar vid rödljusen och släpper fram både bilar och fotgängare osv. Man behöver inte som fotgängare och bilist reta upp sig på alla cyklister som närmar sig. Vi är normala människor och vi är inte farliga.
This comment has been removed by the person who wrote it.
Cykling är ej sport för mig, endast transport. Cyklar eller lastcyklar nästan varje dag med liten till större last ibland uppemot 100 kg och provat köra 50 kg + i släp 200 kg. Tar tydligt plats på bilvägar och håller avstånd till parkerade bilar. Idag nyss blev jag nästan prejad av två bilister på Värtavägen i Stockholm. Helt jävla onödigt riskfullt av dem att passera 10cm ifrån min låda fram. Jävla idioter!! Nästa gång tar jag fram skruvmejseln!!
Var rädda om cyklisterna!
Blir en aktivare cyklist fr.o.m. denna sommar så därför vill jag att vägen ska bli säkrare
It takes two to Tango. Ska ansvaret bara ligga hos bilisten? Så jag kan cykla mitt i vägen då?
Får ofta knytnävslag från bilister för jag måste flytta på mig!!!
| This discussion has been closed. |