Lagstadga om 1,5 meter mellan cyklister och motorfordon


Gäst

#51

2015-05-04 20:01

Är själv cyklist och har tröttnat på nonchalans från bilister som inte respekterar oss i trafiken.
Fritz Olsson
Ansvarig för denna petition

#52 Re: Pengar

2015-05-04 20:07

#22: Gördis - Pengar 

 Gördis ett gäng har redan svarat dig bra på detta. Jag tror du har blandat ihop cykelbanor med cyklisters rätt att faktiskt få cykla på en vanlig väg. Jag rekommenderar dig att läsa vad Trafikförordningen säger, den är inte så lång och du kan lätt hoppa över partier som inte handlar om bil, cykel eller både ock.

Jag kan i alla fall berätta om två saker som har hänt i den kommun som jag bor i, bägge platserna var en vanlig landsväg med ca 30 kilometer mellan platserna. I det en fallet var det en 12 årig pojke som blev nermejad bakifrån, varför det hände vet jag inte, har ingen aning om bilföraren surfade eller blev bländad. I det andra fallet var det en 19:årig tjej som även hon blev nermejad av en bil med en relativt ung kille bakom ratten.

Facit och vad de hade gemensamt 1. Bägge två satt på en cykel 2. Bägge blev påkörda bakifrån 3. Bägge två dog.

Om en lag på 1,5 meter hade skyddat dessa två vet jag inte, men ett steg närmare en tryggare tillvaro för oss som befinner oss på vägen (och inte sitter i ett motorfordon) kan vara värt väldigt mycket.

Poängterar att detta skedde under samma år i kommunen jag bor i, jag är tyvärr ganska säker på att många andra här som skrivit på kan berätta liknande historier

Hälsningar
Fritz

Den som startade denna namninsamling och admin för www.cykelbloggar.se

mamma Ewa

#53

2015-05-04 20:32

Självklart att det skall vara en ordentlig vingelmån för både cyklister och bilister


Gäst

#54

2015-05-04 20:50

Jag har själv ett flertal gånger upplevt lite för spännande ögonblick av för närgångna motorfordon på våra vägar som skulle kunna slutat riktigt illa. Då bondförnuft och allmänt folkvett inte hindrar folk från att tex köra om och samtidigt ha möte så borde det vara olagligt som ett förtydligande från annars "allmän trafikfara".

Gäst

#55

2015-05-04 21:30

Viktig fråga då det är livsfarligt för alla som vistas på väg att vara där, cyklist som gångtrafikant. Bilismen visar sig alltmer hänsynslösa för varje år, det måste bli en lag som stoppar denna hänsynslöshet!
Fler cyklister i stan

#56 Fler cyklister i stan!

2015-05-05 06:31

Jag har väntat på den diskussionen så länge. Det är helt fel att man skall behöva riskera livet bara för att man är cyklist. Vi cyklister lever ett mer hälsosamt liv, åker inte bil och orsakar mer bilköer, avgaser eller trängsel i tunnelbanan. Ännu fler borde ge sig ut och cykla i stället för att sitta i bilen spruta spolarvätska på cyklister. Jag är så trött bilister som skall absolut köra om för att sedan svänga höger precis framför eller när dem bara skall klämma in och köra om när det finns refuge eller är trångt. Jag är så trött på bilister som sitter tryggt i sin bil innanför allt plåt och åker runt och retar sig på cyklister och skall helt enkelt köra för nära eller visa något, vad det nu är.

Det finns många cyklister som faktiskt cyklar försiktigt och som inte överskrider hastighetsgränser. De flesta stannar vid rödljusen och släpper fram både bilar och fotgängare osv. Man behöver inte som fotgängare och bilist reta upp sig på alla cyklister som närmar sig. Vi är normala människor och vi är inte farliga. 


Gäst

#57

2015-05-05 06:41

Det är oerhört angeläget att samarbetet mellan bilister och cyklister förbättras och det är egentligen bara sunt förnuft att hålla 1,5m lucka vid omkörningar. Jag är både bilist och cyklist och kan tyvärr konstatera att den förra kategorin ofta inte visar tillräckligt med hänsyn, speciellt med tanke på att man som cyklist är helt oskyddad.

Denna post har tagits bort av personen som skrev den (Visa detaljer)

2015-05-05 06:59



Gäst

#59

2015-05-05 07:18

Jag har varit tävlings-motions cyklist i många år och upplevt många otäcka situationer mellan bil å cyklist.

Gäst

#60

2015-05-05 07:33

Jag har själv blivit påkörd av bil som låg alldeles för nära vid omkörning som dessutom smet från platsen.

Gäst

#61

2015-05-05 12:25

Därför att jag upplevt flera tillfällen då bilister inte tar hänsyn till cyklister, utan gör omkörningar utan att lämna erforderlig plats för cyklist

Gäst

#62

2015-05-05 14:47

Idagsläget är det farligt att vara cyklist där det inte finns cykelvägar. Fordonstrafiken kör väldigt nära cyklister vilket gör det farligt för cyklister. Detta för ned sig att färre pendlar med cykel till/från jobbet. Med en lag hoppas jag på att det möjliggör bättre cykelförhållanden framöver.

Gäst

#63

2015-05-05 17:53

Jag skrev på för att jag vill att både bilister och cyklister ska kunna vistas på vägen i harmoni. Respekt åt båda hållen! Måste finnas förståelse båda vägarna, annars kommer det inte funka!
Kukskallehuvudet

#64

2015-05-05 18:16

Cykling är ej sport för mig, endast transport. Cyklar eller lastcyklar  nästan varje dag med liten till större last ibland uppemot 100 kg och provat köra 50 kg + i släp 200 kg. Tar tydligt plats på bilvägar och håller avstånd till parkerade bilar. Idag nyss blev jag nästan prejad av två bilister på Värtavägen i Stockholm. Helt jävla onödigt riskfullt av dem att passera 10cm ifrån min låda fram. Jävla idioter!! Nästa gång tar jag fram skruvmejseln!! 


Gäst

#65

2015-05-05 19:30

Jag skrev under därför att bilisterna tror de äger vägen , knappt någon saktar in varken när ja går lr cyklar, alla måste tänka på säkerheten , jag vill minska dödsfall o skador i trafiken

Gäst

#66

2015-05-05 19:33

Mindre än 1,5meter är väl vårdslöshet i trafik, tycker jag. Men det blir tydligare så här och kanske lättare att fälla någon som inte respekterar avståndet.

Gäst

#67

2015-05-06 05:27

Har vid ett flertal tillfällen råkat ut för hemska incidenter vid omkörningar. Att jag ännu inte skadat mig är endast tur.

Gäst

#68

2015-05-06 05:50

Är själv cyklist och hade i helgen två situationer där bilar kört om extremt nära. Obehagligt och farligt.

Gäst

#69

2015-05-07 06:20

Jag skrev på därför att jag i princip vid varje tillfälle jag tränar cykel på väg känner mig hotad till livet! Jag blir tutad på, nersprayad med spolarvätska, trängd av vägen av dårar som gör vansinniga omkörningar och detta på vägar där det inte ens finns en cykelbana i närheten. Jag hoppas verkligen på en lagändring där det tydligt framgår vad som gäller.
Monica

#70 Var rädda om cyklisterna!

2015-05-07 09:38

Blir en aktivare cyklist fr.o.m. denna sommar så därför vill jag att vägen ska bli säkrare

juristen

#71

2015-05-11 21:37

It takes two to Tango. Ska ansvaret bara ligga hos bilisten? Så jag kan cykla mitt i vägen då?


Gäst

#72

2015-05-11 21:58

Lag om minst 1,5 m till cyklist finns i en del andra länder och det behövs. Dags att även Sverige inför detta!

Gäst

#73

2015-05-12 10:04

För att jag vill komma hem vid liv till mina barn efter ett tränings pass eller efter man jobbpendlat. Inget konstigt…

Gäst

#74

2015-05-12 18:34

Därför jag cyklar mycket och ofta måste bilisten köra om mig, även vid mötande bilist. Bilen som då kör om mig ligger sååååå nära mig. En gång så nära att jag kände sidospegeln på bilen!!!
Får ofta knytnävslag från bilister för jag måste flytta på mig!!!

Gäst

#75

2015-05-12 19:03

Är själv aktiv träning och tävlingscyklist. Får ofta möta bilister som utsätter mig och mina cykelkompisar direkt livsfara.