AleVikingagardskavarakvar

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition AleVikingagardskavarakvar.


Gäst

#51

2015-03-31 16:55

Vi måste vårda vår historia och våra traditioner

Gäst

#52

2015-03-31 17:15

Vi bör ju kunna visa inte bara komma de generationer utan även nyanlända en del av vår historia. Då kan vi även visa att vi har haft med varandra att göra sedan långt tillbaka i form av handel mm.

Gäst

#53

2015-03-31 17:48

Har besökt Ale Vikingagård ett flertal tillfällen och tycker den står ut i jämförelse med andra. Trots nära till div. moderniteter gör läget att det känns som om att man färdas tillbaka till vikingatiden när man passerat entréns dörrar och gått upp längs den lilla spången. Förvalta och utveckla dess potential till en upplevelse utöver det vanliga och värna om det historieintresse som finns och blir allt viktigare i vår segregerade värld som lätt glömmer bort historiska misstag och återupprepar dem. Vikingavärlden är en öppen värld med stor gemenskap, vänlighet och där alla är välkomna.

Gäst

#54

2015-03-31 18:07

Tycker det är otroligt viktigt att kunna levandegöra gammal historia.

Gäst

#55

2015-03-31 18:15

Tycker gården är fin o bör bevaras så våra barn går ta del av vår kultur...
Johnny Nilsson

#56 Tänk om

2015-03-31 21:10


Har besökt Ale Vikingagård ett flertal tillfällen och tycker den står ut i jämförelse med andra. Trots nära till div. moderniteter gör läget att det känns som om att man färdas tillbaka till vikingatiden när man passerat entréns dörrar och gått upp längs den lilla spången. Förvalta och utveckla dess potential till en upplevelse utöver det vanliga och värna om det historieintresse som finns och blir allt viktigare i vår segregerade värld som lätt glömmer bort historiska misstag och återupprepar dem. Vikingavärlden är en öppen värld med stor gemenskap, vänlighet och där alla är välkomna.
P

#57 Re:

2015-03-31 21:22

#46: -  

 Håller med dig!


Gäst

#58

2015-03-31 21:50

Don't you realize what a gem this place is?


Gäst

#59

2015-03-31 22:56

En så fantastisk plats med detta långhus vore en ren skymf att inte använda till att locka turister och fortsätta att levandegöra historien med alla vikingar som kommer varje år första helgen i maj.varför används inte huset till att bo i för intresserade, till historisk matlagning, både av privata sällskap och skolor.är det inte ett fruktansvärt slöseri att först bygga en sådan anläggning för många miljoner, och sedan lägga ner den ..skäms Ale kommun! undertecknad.JOHAN GUSTAFSSON.

Gäst

#60

2015-04-01 18:31

För att visa hur vikingarna levde och bodde så att nästa genaration ser hur vikingarna levde.

Gäst

#61

2015-04-01 20:51

Jag har bott på Ale Vikingagård varje marknad sedan jag "blev viking" för cirka tio år sedan, och det är det mysigaste eventet på hela året! Man glömmer tid och rum och bara är i den underbara miljön.

Gäst

#62

2015-04-02 07:48

Jag tycker det är ett fint utflyktsmål o behövs i Ale kommun

Gäst

#63

2015-04-03 17:30

Vi måste bevara vårt ursprung och historia. Ale vikingagård är en viktig del i detta.

Gäst

#64

2015-04-03 19:17

Jag tycker att vikingamarknaden är jätteroligt och jag har skrivit på petition, men.... Jag åka förbi gården ofta och om det är något som händer där förutom marknaden jag måste ha missat det. De måste ta egna ansvar att marknadsföra gården. Varför skulle kommunen ta ansvaret? Jag har till och med missat marknaden ett år eftersom jag såg inga skyltar eller något i tidningar. Vad bjudar de förutom ett hall? Det är ett synd att en så fin plats har drivits av folk som verkar har ingen aning.
Irondragon

#65 Re:

2015-04-03 20:16

#1: -  

 Ja jag tycker att det är viktigt att behålla och bevara vikinga byarna. 

Inte bara i Ale utan överallt. Det kan vara starten till et nytt intresse som fanns där men inte så starkt. Att få information om hur det gick till istället för en hollywood verision utan av arkeologer som vet.

Det kan också locka in folk från flera ställen. Jag måste åka runt för att få denna typ av aktivering. Jag åker till Malmö, Visby, Eketorp, Söderköping och med mera.

Tack för mig, hoppas att ni tar in vad jag och alla andra skriver.


Gäst

#66

2015-04-04 15:59

Cultural heritage is very important and most valuable treasure for any country.

Gäst

#67

2015-04-04 20:45

Om inte jag minns fel stod jag 1994 på platsen där Ale vikingagård ligger idag. Ale kommun jubilerade, fyllde 20 år och Vidfamne byggdes. Behåll denna vackra plats, historian måste få fortsätta leva.

Gäst

#68

2015-04-05 08:28

Ett kulturarv som skall bevaras och underhållas.
Viking´broder fr Emådalen

#69 "upp till kamp, alla Vikingar"..... Så här kan Vi ej ha det

2015-04-05 22:38

Kommunen borde utnyttja platsens kulturella värde, kvallite o utnytta det som tillgång istället för stagnera, "lägga ner" verksamheten. Ex ordna event på platsen, bjuda in till "Live-event" (levande rollspel), inom just den tidsepoken. Vikinga´tida hotell/ vandrarhem. Bjuda in "Vara viking för en dag". Leta fram vikingen inom dig / Gör vikingatest.... tja, vad vet jag....(listan kan göras lång)

NEJ, TÄNK OM ISTÄLLET OCH TÄNK RÄTT.

bevara Ale och utnyttja alla dess kvlliteer istället


Gäst

#70

2015-04-06 06:42

Vikingagården är fin och behövs, man behöver satsa för att vinna. Satsa på att ha mer djur, aktivera arbetslösa ungdomar i gården. 


Gäst

#71

2015-04-06 10:55

Jag vill att Ale vikingagård ska vara kvar ,det är ett fantastisk plats för hela familjen .

Gäst

#72

2015-04-06 11:56

Bevara svensk historia. Den är lika viktig som alla andra länders historia. Jag tror på kopplingen vikingar och Sverige som ett turist mål.

Gäst

#73

2015-04-06 16:27

Vikingagården räddade mitt liv på ett sätt. Jag var djupt deprimerad i flera år, fick en praktikplats på gården och det hjälpte verkligen. Människorna som jobbar där är eldsjälar och riktiga medmänniskor. Förutom dem har gården, platsen och dess historia hjälpt mig att komma vidare i livet och stå på stadiga ben. Jag hade turen att till slut hamna på ett sådant bra ställe. Det var inte bara jag som fick hjälp där genom praktik och annat. Så det är med stor sorg jag läser om nedläggningen och känner att det inte är rätt. Vikingagården räddar faktiskt liv ;)


Gäst

#74

2015-04-06 16:41

Vikingagården är en av de få ställena som ger en arbetsträningsplats åt unga som hamnat utanför arbetslivet.

Gäst

#75

2015-04-06 16:41

Tycker detta är viktigt! Våra förfäder liksom!