Stoppa bergtäkt kväggen.

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Stoppa bergtäkt kväggen..


Gäst

#1

2014-12-18 21:22

Jag bor inte i Kväggeshyttan längre men jag växte upp där och har dom flesta av mina bästa barndomsminnen kopplade till platsen.

Där det idag bedrivs bergtäckt stod en gång en riktig John Bauer trollskog med grova stammar och tjock grön mossa på marken. Det var innan skogen höggs och långt innan berget började skjutas sönder och transporteras bort.

Idag har flertalet brunnar förstörts då sprängningar stört grundvattenådror. Husgrunder har spruckit, stora stenar har landat på människors gårdsplan och tamdjur har skrämts med sprängningar av sådan kraft att marken skakat och självaste urberget rämnat.

Jag bor inte i Kväggeshyttan längre men jag kommer väl ihåg när det började och dånet ifrån krossen hördes över hela byggden. Det som pågått i nu 20 års tid känns fel oavsett var jag bor och eftersom jag har en koppling till platsen och de som bor där så skriver jag gärna på i protest. Det är dags att stoppa detta en gång för alla och chansen är nu, innan förlängning av brytningstillstånden sker.

Alla ni som bor i området, och innerst inne känner att det är dags att få ett avslut på denna brytning, ta nu mod till er, slå näven i bordet och skriv på i protest mot detta vansinne. Tillsammans är vi stark.

Nu är tiden inne att sluta vela och resolut agera.

Hälsningar

Arne Backlund

 

Denna post har tagits bort av personen som skrev den (Visa detaljer)

2015-02-07 08:56



Gäst

#3 Dina rättigheter

2015-02-07 09:42

Dina rättigheter som boende går att söka på:  bästa möjliga teknik.

Gå vidare på Blekinge Länsstyrelse ta del av sammanfattningen av miljöbalken. Alla boende bör ta del av de rättigheter som de har genom hänsynsregeln i miljöbalken.

Obs ! värden på fastigheter sjunker när de ligger i anslutning till miljöfarlig verksamhet. Alla fastighetsägare bör kontrollera hur de kan få kompensation för värdeminskningen.

Överklaga beslut är rättighet som boende har både enskilt och i grupp, Länsstyrelsen i Örebro handlägger ärendet.

Avslut boende kan ta hjälp från sin kommun, även organisationer som har med natur , djur och miljö.

Hälsningar fr Nord Värmland och boende ger er inte !