Rädda Nackas förskolekooperativ!

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Rädda Nackas förskolekooperativ!.


Gäst

#1

2014-12-03 21:24

Nacka kommun måste ta ansvar för barnen. Barnens bästa måste alltid gå före tjänstemännens styrplaner!

Gäst

#2 Re:

2014-12-03 23:51

#1: -  

 Jag kan inte mer än instämma!


Gäst

#3

2014-12-04 10:09

Mångfald är ett av honnörsorden i visionen för Nacka. Varför vill man ta bort mångfalden och förstöra väl fungerande kooperativ?

Gäst

#4

2014-12-04 10:54

Varför ta bort något som fungerar så bra... lite för dyrt (hög personaltäthet) och för hög kvalité hmm pengar är knappast den trånga sektorn i Nacka! Ge oss valbarhet att betala lite extra för bättre kvalité.

Gäst

#5

2014-12-04 11:33

Sluta med att leka affär! Vart tar förädrainflytandet vägen. Det har väl varit paradgrenen?
Arg förälder

#6 Skapa ett nytt bättre beslutsunderlag - återremittera!

2014-12-04 12:16

Underligt att i tjänstemännens underlag till beslut anges att det är pga av lag och organisation som denna åtgärd ska tas. Sedan i ABC så säger chefen att det är "rättviseskäl". Ger inget seriöst och kompetent intryck. Låter som detta snabbt ihophafsade ärende ska återremitteras för att beredas seriöst. Det är många barn och föräldrar som berörs starkt. Politiker still att skapa ett genomarbetat beslutsunderlag!

Martin

#7 Ta rygg på fungerande, demokratiska koncept istället för att riva upp dom

2014-12-04 12:46

Instämmer med tidigare inlägg. Bra att många engagerar sig i vad som absolut inte liknar en kommun som söker att göra det bästa för sina invånare. På ABC-inslaget (se nedan ca: 4min in i sändningen) säger Einar Fransson att det inte är rättvist mot de s.k "rena" föräldrakooperativen. Jag antar att han menar att de "orena" kooperativen har ett tryggare eller bättre avtal. Borde man då inte istället erbjuda dom andra f.kooperativen samma goda möjlighet? Det blir ju ännu mer rättvist istället för att så att säga avrunda neråt. Ex. Om Nacka sjukhus hade en röntgen men inte Boo sjukhus, skulle man då ta bort röntgen för Nacka sjukhus för att göra det mer rättvist?" Eller om en viss skola i Nacka lyckades ordna Ekologisk mat, skulle det då anses orättvist. Att "Ni har det för bra"? Eller borde man ta rygg på bra koncept, ideer och erbjuda förbättring?

Vissa verkar ha glömt bort vilka de jobbar för.

 http://www.svtplay.se/video/2517211/abc/2-12-21-45

 

Martin

#8 Re:

2014-12-04 14:19

#4: -  

 Bra skrivet. Håller med till fullo.

mor-far som tycker att det fungerar även idag dec 2014

#9 Varför ändra på något som fungerar??

2014-12-04 16:00

Man kan som Nackabo (i många år) fundera på vad/hur politikerna tänker??

Det kan väl inte vara så att man av principiella skäl eller "rättiviseskäl" måste ändra på

ett fungerande system. Se utdrag hemsida från Humlan nedan!

 

 

 

Varför föräldrakooperativet Förskolan Humlan är så bra
Verksamhetsplanen är inte ett dokument som står utanför verkligheten, det som står där eftersträvs och efterlevs, den är implementerad på riktigt.

Personalen är välutbildad och engagerad och ser och möter varje barn där det är. Personalen vidareutbildar sig och kan direkt tillämpa det de lärt sig i barngruppen. Den pedagogiska nivån på Humlan är skyhögt över vad jag någonsin kunnat förvänta mig. Hela verksamheten är genomtänkt och inget görs utan att utvärderas och, så vitt jag kan förstå, förankras i hela personalgruppen. Sättet personalen bemöter, pratar med och inte minst löser konfliker mellan barnen på är otroligt respektfullt.

Efter 1 termin på Humlan har vi trygga barn som kräver att respekteras och lyssnas på och som löser de flesta konflikter själva med kompromisser och diskussion. Att arbeta i barngruppen ger föräldrarna insyn i verksamheten och barnens vardag på ett sätt som annars inte är möjligt. Man får som förälder möjlighet att se hur barnen interagerar, hur de fungerar på förskolan och vad de kan när föräldrarna inte är med och ”överhjälper” dem. Det är mycket värdefullt att känna de andra barnen på förskolan, det ger möjlighet att förstå situationer och händelser från Humlan barnen berättar om. Att alla föräldrar arbetar i barngruppen och deltar på möten förstärker också känslan av att förskolan är vår gemensamma angelägenhet. Att vara delaktig i förskolan gör oss föräldrar trygga på Humlan vilket avspeglar sig i barnen. Skrivet av föräldrar med två barn på Humlan sedan augusti 2009

Humlan forever

#10 Re: Varför ändra på något som fungerar??

2014-12-04 17:13

#9: mor-far som tycker att det fungerar även idag dec 2014 - Varför ändra på något som fungerar?? 

 Tack för att du lyfte fram denna fina text som belyser Humlans kvalité och kompetenta personal! /Mamma till två nuvarande Humlanbarn


Gäst

#11

2014-12-04 18:07

Det är märkligt att politiker gång efter gång vidtar eller planerar åtgärder utan att samråda eller ens informera de berörda. Denna gång handlar det om en förändring som bara verkar ha stöd i en rigid ideologi som inte bryr sig om verkligheten eller de människor som lever däri. Man hoppas att Mats Gerdau och hans vänner inser att när det är dags för val, kan man inte känna sig säker om man struntar i vad väljarna tycker. Låt de föräldrakooperativa förskolorna få fortsätta på nuvarande sätt som har gjort dem framgångsrika och älskade av barn, föräldrar och personal!
Fikon

#12 Re:

2014-12-04 18:08

#1: -  

 Det är nog inte tjänstemännen som är bovarna här utan politikerna. Det här är helt enligt moderat logik!


Gäst

#13

2014-12-04 23:05

Jag vill att mina barnbarn fortsättningsvis också ska känna trygghet och glädje på förskolan.

Gäst

#14

2014-12-05 11:51

Det vore ytterst beklagligt om inte denna fantastiska förskola skulle få fortleva.
Barnen som gått där har fått med sig en stor trygghet, självförtroende och en rik kunskap om natur och djurliv.
Royne Bergström
Fd Hästhagsbo och farfar till blåbärs barn.

Gäst

#15

2014-12-05 12:48

Nacka kommun, ni monterar ner ett vinnande koncept: Humlans förskola har bästa resultat i alla undersökningar av kundnöjdhet i hela Älta! Fy skäms, nackapolitiker. Ni låter principer gå före sunt förnuft. / Nina Christensen, fd förälder med barn på Humlan

Gäst

#16

2014-12-08 08:39

Hej! Mitt namn är Claudia Berghaus och jag är mormor till ett av de många berörda barnen. Många barn mår bäst i mindre barngrupper med ofta bättre personaltäthet.
Efter 17 år inom BUP har jag träffat åtskilliga barn och ungdomar som skulle behövt
vistas i en en lugnare miljö med färre intryck och tillgång till fler personal än vad som
är möjligt i många stora barngrupper. Det senaste 20-30 åren har personaltätheten i barngrupperna minskats stadigt.
Att lägga ekonomiska resurser på våra barn och ungdomar är en bra investering!
Beslutet att säga upp avtalet m kooperativen i er kommun - Nacka Kommun - är ett katastrofalt beslut! Det behövs en valfrihet och alternativ att välja emellan för
föräldrarna.

Det rör sig om 155 barn - det kan vara ditt eget barn eller barnbarn!

Jag kräver härmed att beslutet att häva avtalet med kooperativen
upphävs och FÖRLÄNGS istället!


Med vänliga hälsningar

Claudia Berghaus
Leg psykoterapeut
Aukt socionom



Gäst

#17

2014-12-08 21:05

Renodling?!?
Ren och skär lathet från de ansvariga politikerna alltså. Renodling behöver man bara göra ifall utfallet (kvalitén) underhuggs av att ansvariga inte har kapacitet att säkerställa densamma. Föräldrakooperativ är notoriskt självstyrande i fråga om kvalitet så det är knappast fallet här. Underkänt och korkat.

Gäst

#18

2014-12-09 07:06

Detta är så sjukt,

Gäst

#19

2014-12-09 09:08

Det är så dumt rakt igenom.
Varför vill man skrota något som är så himla fint och väl fungerande?!
Trodde man var för välfärd i Nacka..
Detta förslag går i linie med storföretagen som outsourcar uppgifter till billigare länder som Indien.

Gäst

#20

2014-12-10 14:40

Upprörande att ett välfungerande föräldrakooperativ ska läggas ner, det är en tydlig markering av hur Nacka kommun ser på vilka valmöjligheter som får finnas inom barnomsorgen. Vi föräldrar förväntas med rätta att vara delaktiga och engagerade i våra barn i förskola och skola, men endast på kommunens premisser, tycks det som.

Gäst

#21

2014-12-12 17:13

Det är definitivt otillständigt att politiker planerar stänga välfungerande förskolekooperativ, bla i Älta.