Förbrukat förtroende för Kevingeskolans ledning

Personalflykt från Kevingeskolan
- förtroendet för Kevingeskolans skolledning är förbrukat.

Vi vårdnadshavare på Kevingeskolan är djupt bekymrade över hur skolan sköts under nuvarande ledning.Det senaste läsåret har vi sett en eskalerande personalomsättning, och per dags datum 13/6, vet vi att 14 pedagoger lämnat eller inom kort lämnar skolan. Det är en minst sagt oroväckande siffra för en skola med 10 klasser.

Vid samtal med pedagoger uppges orsaken vara att de inte får gehör från ledningen - ”om kommunen och skolledningen vill ha kvar sin personal är det dags att behandla oss bättre samt att lyssna mer”.

I samtal med Kent Henningson (bildningsdirektör), Monica Renstig och Lena Cronvall Morén (ordförande respektive vice ordförande i Utbildningsnämnden) framkommer att man från deras håll har ett fortsatt förtroende för skolans rektor och det förändringsarbete hon startat på Kevingeskolan. Vad detta förändringsarbete innebär kan varken någon av dem eller rektorn själv redogöra för. Från lärarhåll på skolan får vi dock höra att det handlar om att “en lärare ska klara sig i klassen utan resurser, det handlar bara om yrkesskicklighet och förmåga att anpassa undervisningen”.

Från vårdnadshavarnas håll låter det som ett sätt att i en ansträngd ekonomi, spara pengar på bekostnad av elever, lärares och föräldrars rätt till en trygg, säker och utvecklande skolgång.

I ett informationsblad från Moderaterna i Danderyd, står att läsa att vår kommun “kan attrahera de bästa lärarna och skolledarna /…/”. Om detta stämmer, hur kommer det sig då att Kevingeskolan stått utan ordinarie rektor under flera år?
Och om detta stämmer - hur kommer det sig då att 14 pedagoger valt att avsluta sina tjänster efter detta läsår?
Man skriver också att Danderyd har fått en höjd skolpeng, vilket ska leda till “att en bra skola blir ännu bättre”. Samtidigt lägger rektorn ut information till vårdnadshavare om att Kevingeskolan måste anpassa sina kostnader och bland annat minska antalet anställda.

Att Kevingeskolan brottas med ett minskat elevunderlag kan bara vara en liten del av sanningen bakom den dåliga ekonomin. Kevingeskolan har sedan 2017 gått från 350 till 232 elever, samtidigt som Kyrkskolan från 2018 gått från 282 till 402 elever. Det tycks alltså finnas tillräckligt underlag i området, men man har valt att överskrida kapaciteten på Kyrkskolan, medan man tömt Kevinge. Hur har man värderat och analyserat de långsiktiga konsekvenserna av och riskerna med dessa beslut?

För bara några år sedan sökte sig elever från både Bergshamra och Sollentuna till Kevinge, då det var en fantastisk skola med en trygg och omtyckt ledning och ett mycket gott rykte. Vad finns kvar av det nu?! Vem vill sätta sitt barn i en skola som pedagogerna flyr ifrån och med en ledning som bara räknar på siffror och inte tar hänsyn till elevers och pedagogers behov och rättigheter?

Väl fungerande skolor är en central punkt för att Danderyd ska behålla sin attraktionskraft. Ett gott rykte om sina skolor tar tid att bygga upp men går snabbt att fördärva med kortsiktiga förändringsåtgärder.

Kevingeskolans ledning har under det senaste läsåret fattat flertalet beslut, som gett upphov till stor oro och förtvivlan hos många elever och vårdnadshavare. Flera av vilka hon efter omfattande protester tvingats backa ifrån. Tyvärr har skadan i flera fall redan skett och utfallet har blivit både dyrare och sämre.

Kommunikation och samarbete är enligt många föräldrar på skolan obefintlig från skolledningen och man undviker återkommande att svara på såväl mail som telefon. Det har till och med förekommit att ledningen i den knapphändiga information som givits, farit med osanning.
Elever far illa, då skolan är underbemannad gällande såväl antal som i behörighet och kompetens.

Kevingeskolans ledning publicerade i V-klass den 24/5-22 ett brev där de summerar sitt arbete och ledningsstruktur under läsåret som en framgång. Att man kan dra den slutsatsen, när man befinner sig mitt i den situation som beskrivs här ovan, är för oss ytterst märkligt och provocerande och visar än en gång på skolledningens ovilja och/eller oförmåga att ta de anställdas samt vårdnadshavarnas oro och kritik på allvar.

Då resultatet av ledningsstrukturen för Kevingeskolan under läsåret 21/22 talar för sig själv krävs en förändring.

• Vilka konkreta åtgärder gör skolledning och kommun för att säkerställa elevernas rätt till en säker och trygg skolgång, där de får det stöd och den stimulans de har rätt till?
  • Vad kommer skolledning och kommun konkret göra för att säkerställa adekvat resursbemanning både numerärt och avseende korrekt behörighet/kompetens?
  • Hur kommer skolledning och kommun arbeta för att personal ska lockas till och därefter välja att stanna kvar på skolan?
  • Hur ska skolledningen jobba för att förändra den dåliga kommunikationen och bristen samarbete med personal och vårdnadshavare?

Då vi kan se en direkt korrelation mellan att Kevingeskolan upphörde att vara en egen enhet och därmed hamnade under nuvarande ledning och den hastigt försämrade situationen på skolan som beskrivits här ovan - önskar vi vårdnadshavare återgå till en lokal rektor med direkt mandat och mycket högre grad av tillgänglighet för både personal och oss vårdnadshavare. Uppgiften för nuvarande skolledning har med all sannolikhet varit övermäktig.

Föräldrar på Kevingeskolan    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Föräldrar på Kevingeskolan lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.