Förbjud nazistisk organisering i Sverige

Häromdagen tillkänngav den finska Högsta Domstolen att den finska grenen av Nordiska Motståndrörelsen måste upplösas eftersom "NMR verkar på ett sätt som väsentligt strider mot lagen och demokratin".

I Sverige så förföljs politiskt oliktänkande, flyktingboenden i Göteborg bombas av Nordiska Motståndsrörelsen och på demonstrationer i Stockholm så bärs bilder på politiker, förintelseöverlevare och journalister som de anser bör hängas för landsförräderi.

År 1972 började FN:s förbud mot rasdiskriminering att gälla i Sverige. Det innebar bland annat att Sverige åtog sig att organisationer som främjar och uppmanar sådan diskriminering ska förbjudas. Den svenska regeringen lovade för två år sedan en svensk lagstiftning med samma syfte och just nu pågår en parlamentarisk utredning för att utreda hur en sådan lagstiftning ska se ut.

Nordiska Motståndsrörelsens framfart tvingar synagoger att satsa miljoner på ökad säkerhet, hbtq-organisationen RFSL Ungdom tvingades ställa in sin medverkan på Almedalsveckan efter att den svenska polisen beviljat NMR demonstrationstillstånd på Södertorget nära den lokal som RFSL håller till i.

Vi kräver att du, Morgan Johansson som är Sveriges justitieminister agerar för att förbjuda nazistisk organisering. Sverige har väntat för länge på en sådan lagstiftning nu.

Pontus Skattberg. Kontakt sker bäst via pontuskare@icloud.com

Genom att skriva under godkänner jag att Pontus Skattberg överlämnar min underskrift till dem som har makt över frågan.