Förbjud Försäljning av domar och polisrapporter

IMG_3146.png

Är du orolig över utvecklingen i Sverige med försäljning av både domar och polisrapporter - så kallade förundersökningsprotokoll på Google och andra sökmotorer? Vart tog den individuella integriteten vägen? Sverige är det land som sticker ut i EU med denna problematik, vilket strider emot EU:s lagstiftning om rätten till personlig frihet. Många irriteras över att de saknar självbestämmande över sin egen information i Sverige. Företag med utgivningsbevis nekar ofta borttagning - speciellt de som säljer rättslig information. Uthängda personer drabbas både socialt och ekonomiskt eftersom de blir icke anställningsbara. Därtill är det viktigt att belysa att företag som säljer rättslig information och bakgrundskontroller till rekryteringsbolag och andra företag vanligtvis inte gallrar domar. Det är helt enkelt lönsammare så. Verifiera AB är ett sådant exempel - ett företag med många kunder inom rekryteringsbranschen, men även många andra företag. Personer som inte längre förkommer i belastningsregistret finns trots det kvar i Verifieras rättsdatabas. Det blir därmed svårt att att få en andra chans. I dagsläget finns ingen lagstiftning i Sverige som kontrollerar rättsdatabasernas gallringstider. Det är fritt fram för privata aktörer att hantera personlig information hur länge de vill och hur de vill - de är ju grundlagsskyddade med utgivningsbevis. Det finns dock goda chanser att få bort länkar genom att fylla i detta formulär och sedan skicka in begäran om borttagning till Google.

Våra barn kan ha otur att någon gång drabbas av ett litet klander, vilket i dagsläget får oproportionerliga följder på grund av rådande rättsdatabaser i Sverige - det är dessutom ett omfattande samhällsproblem.

Med artificiell intelligens kommer nuvarande information att bli lättillgänglig och kartläggas på ett helt annat sätt. Exakt hur det kommer att se ut är svårt att säga, men många befarar stora konsekvenser på både individnivå och i samhället. Det finns en risk för diskriminering av individer såväl som grupper. Vi som står bakom denna namninsamling försvarar inte kriminalitet, men vi tror inte på ett övervakningssamhälle där en andra chans inte ges, vilket är kontraproduktivt för brottsbekämpning. Det är uppenbart att personlig integritet saknas i Sverige.

*Är du emot denna utveckling uppmuntras du till att skriva på en lista om ett Förbud mot att sälja rättslig information på internet, vilket går emot EU:s lagstiftning om GDPR. Din röst är värdefull!

Här är de sajter som har störst inverkan på privatpersoners liv:

Krimfup.se som startade 2022 och ägs av Fuplex AB, säljer polisrapporter, s.k förundersökningsprotokoll som marknadsförs i personers namn på Google och andra sökmotorer. Företaget är sannolikt fortfarande under uppbyggande av sin rättsdatabas.
Ett förundersökningsprotokoll innehåller ALL information som leder fram till ett åtal och fällande dom - förhör, fotografier, medicinska utlåtanden och allt annat. Det är framförallt integritetskränkande men kan också bli lättillgänglig information för kriminella som kan sätta sig in i hur polisen arbetar i olika fall. Gallringstid: 5 år.

Lexbase.se säljer rättslig information på nätet. De marknadsför domar i personers namn på Google och andra sökmotorer. Ofta hamnar deras länkar högt upp i sökresultat, vilket är den första information man får upp om en person när man Googlar. Lexbase har i regel längre gallringstider än belastningsregistret. Domar med straffvärde upp till 2 års fängelse är kvar i 5 år. Alla andra domar i 20 år eller livstid (för mord).

MrKoll.se kartlägger Sveriges befolkning från det att de fyllt 16 år oavsett om de så vill eller ej och personlig information samlas i en individuella profiler, vilket även inkluderar länkar på Google med namn, ålder och adress. Till skillnad från till exempel hitta.se och Ratsit, kan man inte få bort sin information alls från MrKoll. Adress och lägenhetsdörr, ålder, kön och ägande av fordon samt ekonomisk information ingår, men även rättslig information. Sedan 2022 gallras inte domar längre enligt belastningsregistret på Mrkoll.se - sådan information är numer permanent på hemsidan. En annan baksida med ofrivillig publicering är ägarinformation av fordon. Kriminella kan kartlägga bilmodeller och slå till, vilket är ytterligare en negativ sidoeffekt av pressfrihetslagen som inte anpassats till rätt saker.

Genom att underteckna godkänner jag att Miss Voon lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.