Folkets missnöje med EU-skuldpaketet

Chocken är enormt stor och sorgen är avgrundsdjup. Sex partier har -  långt över skattebetalarnas huvud och tvärtemot de allra flesta medborgares vilja - röstat igenom att medborgarna blir skuldsatta i flera generationer framöver.

Detta är ett sanslöst beteende av folkvalda ledamöter. Ett makalöst stort svek mot nuvarande skattebetalare och flera kommande generationer. Hur kunde ni?

Tjugosju (27) personer röstade för att skuldsätta många miljoner medborgare för lång tid framöver. Två partier valde att fegt och ryggradslöst avstå från att rösta. Hela 293 ledamöter fanns inte ens på plats vid denna otroligt viktiga fråga. Skandalöst i allra högsta grad, milt sagt.

Vad tror de 27 ledamöterna från S, C, L och MP att domen från folket kommer att bli om ett drygt år när vi går till val? Tror ni att vi är så enfaldiga att vi glömmer detta extrema svek mot oss?

Vad tror representanterna för KD samt M att folkets dom blir år 2022? Ni svek era riktlinjer/värdegrund samt vallöfte från 2018. Det är makalöst lågt att inte ens ha så mycket råg i ryggen att man kan klara av att välja mellan ett rakt ja eller nej.

Ni skyller på att 293 ledamöter inte var närvarande på grund av corona. Ni dumförklarar folket om ni tror att vi accepterar den förklaringen till bortfallet. Tusentals medborgare arbetar digitalt hemifrån sedan ett år tillbaka och det kan inte vara omöjligt för folkvalda politiker att göra detsamma. De som skulle närvara för röstning kunde ha gjort som vid alla soppköken...ställt sig i kö och hållit avstånd. Ett annat mycket godtagbart och enkelt sätt hade varit att dela upp röstningen på olika dagar tills alla hade fått röstmöjlighet.

Och ja... På tal om röstmöjlighet - varför lät ni inte folket som ska betala tillbaka lånet få en möjlighet att uttala sig? Varför nekade ni oss en folkomröstning i en fråga som är så betydelsefull för gemene man i flera generationer framöver? Misstänkte ni vad vårt svar skulle ha blivit? Var det därför ni inte lät oss höja våra röster? Detta är att gå över gränsen för vad folket accepterar och det kommer att ha ett pris.

Jag önskar också svar på om de statsstyrda medierna har fått bakbundna händer av er politiker då inte ett ord har sagts eller skrivits om detta skuldpaket...knappast före och långt mindre efter omröstningen.

Jag skulle kunna skriva en otroligt lång lista på var man istället skulle kunna stoppa alla de 150 miljarderna - inom Sveriges gränser. Det finns mängder med hål att täppa till. Nöjer mig dock med att nämna pensionerna, uförsäkrade samt de som avlider i vårdköer. Det är mer än tillräckligt. Det är rent sorgligt. Vi förväntar oss bättre av de folkvalda.

Jag skäms över det land som Sverige blivit. Ni har tagit hoppet ifrån mig om att det ens finns någon chans till en förändring. Kanske kan en sådan komma till stånd om vi väljer bort de sex partier som är skyldiga till skuldsättningen av våra strävsamma skattebetalare.

/en djupt besviken medborgare

Genom att underteckna godkänner jag att Monica Malmros lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.