Fler bussar mellan Malmö och Alnarp

Detta är en namninsamling angående kollektiva förbindelser mellan Malmö och Alnarp, en ort där SLU bedriver sin verksamhet och där det utöver anställda på universitetet finns cirka 900 studenter. Det finns även flera andra verksamheter på orten. Varje dag är det därför ett stort antal personer som tar sig med Skånetrafikens busslinje nummer 133 mellan olika hållplatser i Malmö och hållplatsen Alnarp Kungsgårdsvägen.

De tider på morgonen när flest personer önskar åka mellan Malmö och Alnarp, och på eftermiddagen i motsatt riktning, går det två bussar i timmen. Speciellt under vinterhalvåret är bussen ofta överfull och det händer i vissa fall att alla resenärer inte kommer med bussen. På morgonen är alla sittplatser ofta upptagna redan när bussen når hållplatsen Malmö Konserthuset, som är den tredje hållplatsen på sträckan. Resenärer som kliver på bussen på hållplatser efter denna tvingas då att stå hela resan.

Vi anser att trängseln som ofta uppstår på bussen är både obekväm och otrygg för oss resenärer, speciellt då bussen delvis kör på motorväg. Vi är många som dagligen pendlar mellan Malmö och Alnarp och vi önskar därför att det under rusningstrafik sätts in fler bussar på sträckan Malmö-Alnarp-Lomma/Lomma-Alnarp-Malmö.

Vi önskar fler bussar som ankommer till Alnarp från Malmö mellan kl. 08.00 - 10.00 och bussar som avgår från Alnarp i riktning mot Malmö mellan kl. 15.00 - 17.00 på vardagar. Detta är nödvändigt för att vi på ett säkert och trevligt sätt ska kunna resa med linje 133 och Skånetrafiken.