Extern granskning av Kungälvs kommuns "marknadshyror" samt agerande gentemot Våghals AB

>> Uppdatering 5 jan 2022:

Från och med 3 januari 2022 har vi stängt.
Vi försökte in i det sista att hitta lösningar men Kungälvs kommun ville inte förhandla med oss och vägrade hjälpa oss att söka de stöd vi kunde haft rätt till om samarbetet hade fungerat. I stället stämde de oss i domstol och kräver nu omedelbar avhysning.

Vi vill rikta ett varmt och innerligt tack till alla er gäster, personal, samarbetspartners och vänner som varit en del av vår verksamhet sedan starten år 2000. Vi hade aldrig kunnat föreställa oss att det skulle sluta så här men det är tyvärr omöjligt att driva en verksamhet när man har offentlig sektor emot sig.  Skriv gärna under vår namninsamling och hjälp oss kräva en extern granskning av hur Kungälvs kommun agerat mot oss som småföretagare och medborgare. Det här skall aldrig behöva hända igen!

Tack för oss!

Fredrika Selinder &  Peter Söderlund

_ _ _ _

VÅGHALS VS KUNGÄLVS KOMMUN

Sedan i mars 2019 har Våghals AB (företaget bakom Kongelfs Gästgifveri & Kungälvs Citycamping) ännu en gång försökt föra en dialog/förhandla med Kungälvs kommun. Vi anser att vi som småföretagare har blivit felaktigt och illa behandlade.

Vi blir ignorerade, man vägrar förhandla, vi bjuder in till samtal men ingen kommer, vi blir hänvisade fram och tillbaka till olika personer och till och med förlöjligade av ledande politiker. Trots upprepade skrivelser till Kommunstyrelsen får vi inte svar på våra frågor.  Kommunen vägrar konsekvent att hjälpa oss genom att inte omförhandla hyran trots uppenbara brister, kontraktsbrott, snedvriden konkurrens genom godtyckliga hyresnivåer och nu även en pandemi som ryckt mattan under fötterna på oss. När vi sågs i hyresnämnden fanns ingen önskan från kommunens sida om att komma överens. De tycks strunta blankt i hur det går för oss. Vår KSO:s eget parti socialdemokraterna har dessutom roat sig med att hänga ut en av oss på sin webb och framställt oss som dåliga och gnälliga företagare. Se länk längst ned!

Skriv under och hjälp oss kräva en extern, oberoende granskning av Kungälvs kommuns "marknadshyror" samt agerande gentemot oss som enskilda företagare.

Vi vill förtydliga att vi INTE ber dig ta ställning till huruvida vi har rätt eller fel. Det får granskningen utvisa.

Vi ber dig skriva under insamlingen och kräva en extern granskning för att:

• Båda sidor skall få komma till tals.
    Än så länge har kommunen utrett sig själva i en stor omfattande graskning. Problemet är bara att den innehåller faktafel, man har inte tagit hänsyn till epostkorrespondens, vi som drabbats inte har fått komma till tals... Man påstår tvärtom att vi ljuger och vägrar svara på frågor. Tycker du att det är rimligt att de tjänstepersoner/politiker vars handlade vi ifrågasatt och kritiserat skall få utreda sig själva?

De här artiklarna säger en hel del om Kungälvs kommun har agerat hittills:

Ett öppet svar till kommunens jurist | LinkedIn

Ett öppet brev till kommunstyrelsens ordförande | LinkedIn

Ja, vi vet. Det kanske känns som att det är mycket att läsa men det är inte helt enkelt att kortfattat redogöra för 20 år av maktmissbruk. Det här är bara toppen av isberget. Vi har material till en bok.

• Stoppa maktmissbruk och svågerpolitik.
    Vi som småföretagare drabbas av snedvriden konkurrens, härskartekniker, svågerpolitik, tystnadskultur, utfasningsmetoder och annat skoj som offentlig sektor kan ägna sig åt om man vill ta död på det lokala näringslivet och fasa ut en liten företagare. "Alla vet" vad som pågår men det får helt öppet fortgå eftersom ingen vågar ställa sig upp och säga ifrån. För vilken företagare vill hamna i onåd hos kommunen? Den politiska oppositionen säger sig inte kunna påverka. Så vem ska hjälpa den lilla företagaren? Den enskilda medborgaren? Vem ska stå upp för dem som drabbas av den här maktstrukturen? Vi ber därför allmänheten och dig om att skriva under den här insamlingen för att ge oss en röst och sätta stopp för offentlig sektors maktmissbruk.

• Ställa krav på utredning och fastställande av s k marknadsmässiga hyror
    Våghals påstår att Kungälvs kommun agerar godtyckligt och sätter hyrensnivåer utan rimlig/saklig grund. Ibland hävdar man att hyrorna beror på generella tariffer, ibland hävdar man att Skatteverkets taxeringsvärde avgör nivån (det var huvudorsaken 2016 när man höjde hyran). I nästa sekund hävdar man att inga marknadsnivåer finns utan att det är det specifika avtalet som avgör...

När vi hyrde Bohus Fästning förr om åren fick vi betala 85 000 kr för en helg. Idag betalar nuvarande aktör 200 000 kr för ett helt år. Vad skulle Skatteverket säga om det? 2019 fick de dessutom hyresrabatt om 100 000 kr och betalde därför i praktiken bara 15 000 kr mer för ett helt år jämfört med vad vi fick betala för EN helg 2012. Rimligt? Nej, givetvis inte.

Ingen upphandling gjordes när nuvarande aktör tog över fästningsverksamheten. Medan kommunen hävdar att upphandling inte behövs hävdar vi att det gör det. Vi har påtalat detta upprepade gånger men tystas ner. Samma aktör som hyr fästningen idag får hyra en halva av en grusplan gratis medan vi får betala 10 000 kr för den andra halvan. Eller ja, i år fick vi inte hyra den alls pga att grannen ville ha ytan för att göra ett arrangemang. Som vi äger rättigheterna till.

2016 tvingades Våghals in i ett nytt avtal för vår turistanläggning (för många känt som "vandrarhemmet" men som idag är ett gästgifveri med handelsbod & coworkinghotell), där man stegvis höjt vår hyra med 400% (ja, du läste rätt). Kommunen hävdar att en lägre hyra är att anses "som statligt stöd". Samtidigt hyr man ut fästningen för nollsummespel till en annan privat aktör (vars företrädare var verksam i styrelsen för det kommunala bolaget Bagahus) Marknadsstörande effekter | LinkedIn Man hyr också ut den nybyggda kafé- & konferensaläggnignen Kotten för 2000 kr per månad inklusive värme (ja igen du läser rätt, det skiljer alltså 58 000 kr/månad). Kommunen hävdar att det inte går att jämföra anläggningarna. Vi hävdar att det absolut är jämförbart då man hyr ut till två privata aktörer som bedriver likvärdig verksamhet.

• Du värnar om demokrati! Alla skall erbjudas likvärdiga förutsättningar.
    Du anser att oavsett vad du heter i efternamn eller vilka kontakter du har i ditt personliga nätverk så skall du ha samma möjligheter att jobba och leva i Kungälvs kommun.

• Du anser att vi bör hjälpas åt i krisen som orsakats av pandemin.
    Att beskylla enskilda aktörer för att vara gnälliga och dåliga företagare tar oss inte genom krisen. Det är för dem flesta ganska uppenbart att en privat aktör som i princip fått stänga ner hela verksamheten pga pandemin inte kan betala 780 000 kr i kallhyra. Speciellt inte när andra privata aktörer får hyra andra lokaler för en spottstyver. Medan vi som privata näringsidkare tar ett enormt stor ansvar, står utan lön under ett helt år, när familjens tonåringar går in och jobbar oavlönat för att familjen inte skall gå i personlig konkurs och förlora både hus och hem... då vägrar kommunen att sänka hyran. Då går kommunens representanter på semester och vägrar vara tillgängliga så att möjliheten att söka hyresstöd brinner inne. Då vägrar vår KSO med kollegor att komma ner till oss på en kaffe för att sätta sig in i vår situation. Trots upprepade inbjudningar.

• Du anser att kommunen inte skall agera marknadsstörande.
     "Det offentliga får inte tränga bort privata företag från marknaden. Det gäller även kommunala bolag. Det är förbjudet för offentlig verksamhet att sätta för låga priser, behandla företag olika, neka företag tillträde till sådant som är nödvändigt för deras verksamhet eller att använda myndighetsutövning för att sälja varor och tjänster."

Här kan du som vill veta mer se en kort film på Konkurrensverkets webb om vad lagen säger:  https://youtu.be/BQdqQAjuZeg

Så här kan du hjälpa till och göra skillnad:

- Skriv under namninsamlingen.
    - Dela insamlingen i sociala medier
    - Be dem du känner att också skriva på och dela vidare.

STORT TACK för att du hjälper oss i kampen Kungälvs kommun!
    Du når oss på 0303-18900 eller via mejl till frontdesk@kongelfsgastgifveri.se om du vill prata/veta mer.

Och just det!
    Här hittar du länken till vad Socialdemokraterna med Miguel Odhner i spetsen har skrivit om oss. Vad tycker du? Är det så här vi vill att politiken skall fungera i Kungälv?

PS! Jo, det var pga Kungälvs kommun som vi till slut fick lägga ner Kungahälla Medeltidsdagar. Festivalen som kom att bli en av Europas största i sitt slag och som "satte Kungälv på kartan". Efter tio år gav vi upp. Det finns en drös illvilliga själar som påstår sig veta annat men vi borde ju veta rimligen bäst, det var ju trots allt vi som som drev arrangemanget under alla år...  huset1.jpg

Fredrika Selinder, Våghals AB/Kongelfs Gästgifveri    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Fredrika Selinder, Våghals AB/Kongelfs Gästgifveri lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.