En döv diakon behövs i Örebro - Europas teckenspråkiga huvudstad!

I december kommer vår döva och teckenspråkiga diakon Agneta Wisser sluta hos Strängnäs stift på grund av att hennes anställning går ut och får inte fortsätta. Det innebär att vi inte har någon döv diakon i Örebro nästa år. Det finns ett STORT behov för döva och hörselskadade att det finns en teckenspråkig diakon med dövidentitet som förstår dövas historia, kamp och behov som döva och hörselskadade har. Hon har blivit en viktig förebild för oss i alla åldrar. Hon har gjort mycket för döva och hörselskadade, t.ex. babyträffar, ungdomsgrupper och andra grupper som kunde mötas på samma villkor genom att ha egna träffar som blivit populära och gett oss en fristad.

Det behövs en teckenspråkig och döv diakon i Örebro, som är Europas teckenspråkiga huvudstad! En stad som har riksgymnasium för döva och hörselskadade, några specialskolor, teckenspråkiga gruppboende dylikt bör därmed ha en döv diakon inom Svenska kyrkan. Det finns ca 2500 människor som använder teckenspråket som första språk i Örebro. Det är så viktigt och värdefullt att få bli bemött på sitt eget språk och få ett andrum, där man inte behöver kämpa för att förstå och bli förstådd.

Diakonen Agneta Wisser har kämpat genom sin diakonutbildning och blev klar i juni 2017. Hon är den tredje döva diakon i hela Sverige. Hon fick sin tjänst efter sin diakonutbildning. Strängnäs stift har bekostat tolkar till hennes utbildning och gett henne en tjänst för att senare tacka och adjö efter några månader. Det är som att kasta pengar i sjön och neka en teckenspråkig och fantastisk diakon som har hunnit med så mycket på kort tid.

Låt vår döva diakon Agneta Wisser vara kvar och fortsätta sitt viktiga arbete med teckenspråkig verksamhet!

PS. Namnsamlingen kommer att skickas till några chefer inom Strängnäs stift.