Eget postnummer åt Gräskö och kringliggande öar!

Dagens upplägg med postnummerområde tillsammans med Blidö skapar för privatleverenser av paket en alldeles för sårbar leverenskedja.

Under coronapandemin har sårbarheten blivit tydligt och t o m så allvarligt som att kritiskt viktiga mediciner som behöver komma fram till fastboende på ön har blivit fast på fastlandet. Detta händer när ordinarie lantbrevbärare vid PostNords lokala underentreprenör som utför lantbrevbärartjänsten på fastlandet i Blidöområdet är sjuk. Det är vanligt med brister i leverenskedjan även i vanliga fall men detta blev ett mycket kritiskt exempel i nutid.Eftersom Blidös postnummerområde i huvudsak har vägburen transportväg så blir det avvikelser när något i leverenskedjan inte är som vanligt och paket blir stående på terminal på fastlandet, onödiga förseningar eller måste hämtas hos ombud.

Om vi vill ha en levande skärgård som vänder negativa trenden och attraherar fler att bli fastboende så behöver infrastrukturen förbättras.

Ett eget postnummer åt Gräskö med kringliggande öar skulle sannolikt förbättra logistikkedjan med en tydlighet att det är leverens till en egen ö med sin transportkedja annorlunda än till Blidö.

Detta har sin fördel även vid andra leverenser av varor och tjänster där det också uppstått förvirring och körts runt på Blidö för att leta efter adresser som ligger på Gräskö (trots information om förutsättningarna vid beställning).

Vinsterna för samhället blir trygga och nöjda kommuninvånare, potentiellt fler, och fritidshusbesökare samt besparingar på miljön då vi kan reducera behov av egentransport med båt och bil till utlämnngsställe på land.

Så skriv på denna namninsamling om du är för att vi lämnar in ett underlag till Norrtälje kommun som har ansvar för postnummerindelningen inom kommunen.Gräskö_posthuset.jpg

Mikael Strömstedt    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Mikael Strömstedt lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.