Det behövs förändring inom psykiatrin på Gotland NU!

Det behövs en förändring inom psykiatrin på Gotland snarast. Alla människor har rätt till bra vård, vilket tyvärr är en stor brist inom psykiatrin på Gotland idag. Många mår otroligt dåligt och behöver olika slags behandlingar, men trots att personer uppfyller kriterierna för att egentligen beviljas behandling, så är det som sker i stort sätt endast mediciner som blir utskrivna. Preparat efter preparat, mängd efter mängd. När man har vissa läkemedel, så ska kontroller göras regelbundet, vilket inte sköts inom psykiatrin. Under de senaste åren har utskrivning av läkemedel ökat drastiskt. Antidepressiva, sömnmediciner, ADHD-mediciner, lugnande, benzodiazepiner m.m. Samt fler och fler får inte möjligheten att nyttja rättigheten till rätt vård.

Väntetiderna för t.ex en samtalskontakt är oacceptabelt, det sägs att det ska ske inom 1 år. Men det sköts inte heller då det kan dröja betydligt många fler år än så.

När en klinik inte kan erbjuda en viss vård pga bristande resurser, så ska en remiss skickas till en annan klinik som kan erbjuda den vården som patienten är i behov av. Men på Gotland vägrar de skicka remiss till andra kliniker då psykiatrin påstår att "det är för dyrt".

Det finns många fler saker inom psykiatrin som inte fungerar eller är acceptabelt. Vi är många som anser att psykitrin i Visby är bristfällig och att det måste ske en förändring. Detta är inte hållbart! Enligt Folkhälsomyndigheten så ligger Gotlands län högst i självmordsstatistiken i hela landet under senaste årtiondet.

Vi vill nu starta denna namninsamling för att kunna göra skillnad, ju fler underskrifter som kommer in, desto större chans har vi till en förändring. Håller du med och vill se en förändring du också, skriv gärna under så vi tillsammans kan göra skillnad! 20181016_1646431.jpg

Jennifer Johansson Eriksson    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Jennifer Johansson Eriksson lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.