Chile angår oss alla! Hjälp oss att få ett möte med Ann Linde

Vi DÖTTRAR- för Internationell Solidaritet har skrivit ett öppet brev till Ann Linde där vi ber om att få ett möte med Sveriges Utrikesminister och de riksdagsledamöter som är ansvariga för Latinamerikafrågor.

Sverige har länge haft och visat solidaritet med Chile. Det finns fyra generationer av chilenarsvenskar i landet.

Vi vill ha ett samtal kring vad Sverige kan göra nu när det har officiellt rapporterats om att de chilenska specialstyrkorna, där president Piñera bär på det yttersta ansvaret, bryter mot mänskliga rättigheter mot de chilenska folket som manifesterar sig mot regeringen: Avsiktligt övervåld av staten, systematiskt könsbaserat våld, försvinnanden, kidnappningar samt tortyr.

Här är en länk till hela brevet som dessutom publicerats i Feministiskt Perspektiv för att uppmärksamma utrikesministern mer:

Vi har också utövat en flashmob, som föddes på Valparaisos gator i Chile, på Sergels Torg den 2 december 2019. Där lyfter vi mer specifikt de hemska könsbaserade brott mot mänskliga rättigheter som just nu sker. Vi fick med oss upp till 600 kvinnor, transgender och ickebinära. Länk till flashmoben:

Flashmoben som har blivit viral och utförs i flera städer runtom i världen visades upp igen igår 4 december, 2019 i Chiles nationalstadion ' Victor Jara' som är en symbol för det som hände under militärdiktaturen då det var ett koncentrationsläger.

Sveriges regering har hållit sig väldigt tyst och uttalat sig misstänksamt lite. Troligtvist med anledning av de handelsavtal som Sverige och Chile har. Omvärlden MÅSTE börja sätta press på den chilenska sittande regeringen för att få slut på det statliga våldet.

Hjälp oss DÖTTRAR att få ett samtal med Ann Linde för att göra just det!

För varje 1000 underskrifter vi tar emot, kommer vi att skicka ett mejl till regeringen.

Skriv under!

Dela till dina vänner, familj, jobbkompisar, organisationer, etc

TACK! / DÖTTRAR

DÖTTRAR- för Internationell Solidaritet    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att DÖTTRAR- för Internationell Solidaritet lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.