Byta dynan!

Hej Eleiko! Under 2019 lanserades en ny variant av er tävlinsställning för styrkelyft. Under de senaste 3-4 åren har lyftare-sverige samlat på sig erfarenheter av den nya bänkdynan av polyuretan. Sammanfattningsvis består erfarenheterna av:

- Betydligt sämre prestation när vi tävlar på dynan av polyuretan än när vi tävlar på den äldre Eleikodynan eller på en ER- eller Rougeställning.

- Polyuretandynan triggar och framkallar skador främst kring ländrygg, skuldror, nacke och axlar.

- Om man redan har en skada eller sårbarhet i ovanstående områden tar det längre tid att rehaba dessa när man tränar på polyuretandynan.

Dessa tre sammanfattande punkter kan härledas till att polyuretandynan är för hård för prestation & elitträning. Det är som att träna och tävla på en träplanka. I och med att det är den som vi tvingas att tävla på är det också den vi indirekt blir tvingade att träna på för att förbereda oss inför våra nationella och internationella mästerskap. Sverige är en stor och framgångsrik bänknation men vi önskar förändring. Vi önskar att ni lyssnar på oss och tar våra erfarenheter till er för att vi ska kunna fortsätta våra framgångar och hålla oss skadefria så långt det går. Majoriteten av oss skulle välja den äldre Eleikodynan eller ER om valet var fritt.

Därför önskar vi att ni återgår till den äldre mjukare Eleikodynan eller något liknande.

Genom att underteckna godkänner jag att Viktor Calmén lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.