Björlandamotet: Säker ridöverfart

I förra numret av Torslandatidningen kunde man se skiss och läsa om det nya Björlandamotet (tidigare Björlandakrysset - Björlandavägen/Norrleden). När jag såg skissen undrade jag direkt - var är ridövergången? Tidigare kunde vi rida igenom krysset med hjälp av rödljusen - men nu är möjligheten borttagen. Jag mejlade Trafikverket och den ansvariga för vägprojektet Björlandavägen/Norrleden inom tid för överklagan/information - MEN INGET SVAR!! Efter 7 dagar ringde jag och talade då med Johanna Arvidsson, projektledare på Trafikverket för det nya vägprojektet. Dels för att jag ej fått svar på tidigare mejl dels för att tala om ridövergång i "krysset". Tydligen ligger inget i planen om "säker hästövergång" - vi är hänvisade till passagen borta vid Mårlinds. Jag sa dock att vi behöver fler övergångar då vi tidigare kunnat gå igenom krysset och att vi även vill kunna göra detta i framtiden också. En tunnel är då att föredra. Jag har ritat in var lämplig plats för denna tunnel kan vara samt mejlat in detta till Johanna.

Johanna sa att vi gärna får skicka in namnunderskrifter som visar att vi vill detta. Tydligen har Trafikverket tidigare talat med Park och Natur och de hade inte ens nämnt någon ridöverfart?!? Ingen har tänkt på oss!! Vi är många som vill ha en säker överfart, en säker överfart för att som ryttare komma igenom samt även med hund/barn etc. Den nya överfarten för cyklar och promenerande skall ske på viadukten - och där får vi/och kan vi inte rida - vi är ju fordon och är ju egentligen hänvisade till vägbana - men, hur säkert är det?!

Sprid detta till vänner och bekanta - häst-/hund- och "vanliga" människor. Tillsammans kan vi göra skillnad!!

Skriv på här:

Christina Holm, Torslanda, christina.holm@arkitema.se