Bevara den fina anrika Lejonvillan i Mora

Mora kommun hade tidigare planer på att riva Lejonvillan. Protesterna blev omfattande och man ändrade sig. Nu har man åter, efter valet, beslutat att villan ska rivas med energibesparing som skäl, svepskäl ser många det som. Villan ska tydligen bort, alternativ användning av marken finns inte. Det blir i värsta fall en asfalterad yta, kanske med laddstolpar som tidigare nämnts. Asfalt står mot kultur och skönhet.

Villan är över 100 år, väldigt betydelsefull ur lokalhistoriskt perspektiv med ett kulturhistorsikt värde. Länsstyrelsen ser det angeläget att byggnaden bevaras och förses med juridiskt skydd, exempelvis i en detaljplan.

Många blir ledsna och berörda när de hör rivningsplanerna och vi tycker att kommunen ska undersöka alla möjligheter att bevara och använda villan. Många idéer finns, kontorslokaler, föreningslokaler, Moramuseum, bostäder m.m. Entreprenörer har tidigare visat intresse för fastigheten och vi anser den kan säljas till någon som kan ge villan ett långt bra liv.

Vi vill bevara den anrika Lejonvillan i Mora!

Jag har blivit ombedd att starta en digital namninsamling, här är den. Skriv under!

Motivera gärna ditt ställningstagande. Kom även gärna med tips om vad villan kan användas till i framtiden.

Du ska veta att du kan skriva under anonymt.

Owe Hållmarker owe.hallmarker@gmail.com 070 6435181

IMG_9752.jpeg

Genom att underteckna godkänner jag att Owe Hållmarker lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.

Vi offentliggör inte din e-postadress på nätet.