Behåll årskurs 6 i Gustav Vasaskolan, Kårstaskolan och Karbyskolan

Barn- och ungdomsnämnden i Vallentuna kommun sammanträder den 16 juni 2020 och förväntas då fatta beslut i frågan om en omfattande omorganisering av skolan i Vallentuna. Detta innebär bl.a. att skolorna i Lindholmen, Kårsta och Brottby görs om till F-5 och därmed tas årskurs 6 bort inför läsår 21/22. I Karbyskolan i Brottby tas även högstatiet bort. Detta efter en utredning som kommunen har genomfört under våren, där varken boende i dessa områden eller lärarkåren blivit hörda.

Lindholmen, Kårsta och Brottby är landsbyggdsorter under tillväxt. Med nya bostäder och ökande inflyttning krävs en skola med närhet och undervisning åtminstånde upp till årskurs 6. Detta för att erbjuda våra barn kvalitativ undervisning med kontinuitet i en trygg skolmiljö utan långa resvägar.

Att tvingas till ett skolbyte inför årskurs sex bara ett år innan det är dags för skolval till högstadiet är både onödigt och orättvist mot barnen.

Självklart måste skolan utvecklas över tid. Ekonomi, lokaler och resurser är viktiga frågor, men barnen är viktigast och av den utredning och den dokumentation som finns att läsa framkommer det ej att kommunen har genomfört en ordentlig barnkonsekvensanalys. Lyssna på oss föräldrar och boende i Lindholmen, Kårsta och Brottby. Vi kan hjälpa till att hitta en lösning som värnar om både barnen och våra fina landsbyggdsorter.

Gustav Vasaskolans föräldraförening    Kontakta namninsamlingens skapare