Bättre villkor för lärarstudenter

1. Inga uppgifter över helgen.
  2. Inga läskrav tills första föreläsningen dagen efter en tenta.
  3. Inga obligatoriska föreläsningar - föreläsningar är en hjälp för oss elever, inte ett krav.
  4. Lägg in dagar mellan kurser då kompletteringar ska göras.
  5. VFU ska vara åtta timmar inkluderat restid och tiden som det tar att genomföra uppgifterna. Elever med barn eller deltidsarbeten för att försörja sig kan inte vara borta från hemmet över 11-12 timmar per dygn så som det är nu.
  6. Elever har arbeten för att betala hyra och mat, elever har barn som blir sjuka, elever blir sjuka. Vi är inte bortskämda barn. Vi är vuxna ansvarsfulla människor som gör så gott vi kan utan rätt till SGI, VAB och utan möjlighet att vara få vara sjuka ens en dag under tre års tid.
  7. Bara studenter som har gott om tid (inte jobb och/eller barn) kan engagera sig för att ändra institutionen. Vi föreslår ett möte varje kvartal, på skoltid (som är valbart) där elever kan diskutera vilka förändringar de vill se. Detta möte ska vara inskrivet på schemat dagtid och gälla hela institutionen.
  8. Vi undanber oss att på varje introduktion få höra hur slöa, slappa och likgiltiga vi är. Vi kämpar hårt i ett samhälle där hyrorna kan uppgå till två tredjedelar av CSN och där matpriserna är högre än någonsin.
  9. Det behövs fler lärare - gör det då enkelt för ansvarsfulla elever som studerar heltid och arbetar, gör det enkelt för ansvarsfulla elever som även är föräldrar, gör det enkelt för ansvarsfulla elever som vill göra skillnad för elever på fritidshem.
  10. Gör informationen klar och tydlig. All information ska inte finnas överallt i en helig röra på athena. Under kursbeskrivning ska kursen beskrivas. Under planering ska vi få reda på VAD som ska göras till vilka tillfällen. Under schemat ska vi få reda på NÄR kurstillfällena är. Inlämningar ska ligga på förstasidan, finnas under planering och som en punkt på schemat. Till schemat går man om man vill få reda på NÄR även inlämningar ska ske.
  11. All information kring examinationer ska ske skriftligt och finnas under planeringar. Information ska inte ske muntligt på föreläsningar.

Genom att underteckna godkänner jag att sara Attar lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.