Barn utsatta för samhällets brister och maktmissbruk

UPPROP

#barnsfamiljefrid

I uppropet #barnsfamiljefrid synliggör vi den del av Eftervåld som via samhällsaktörer såsom rättsväsendet även drabbar barn – och kräver ett omedelbart stopp. Bristerna är sedan länge kända och åtgärder finns, de är både beredda, kostnadseffektiva och även lagstadgade; exempelvis barns rätt att höras i alla beslut som berör dem.

Vi kräver:

• Höj statusen på berörda samhällsaktörers yrkesansvar; målsägandebiträde, sjukvårdare, poliser, socionomer, även nämndemän genom att införa obligatorium på erforderlig kunskap i Våld i nära relation, kriminologi och traumakunskap.

• Lagstadgad samverkan mellan samhällsaktörerna vid orosanmälan/polisanmälan samt partsinsyn vid misstanke om anmälningsförpliktigande brott.

• Kompetenshöjande insatser för berörda samhällsaktörer inom utredningsmetodik; minst ett hypotesarbete per misstanke om brott mot barn gentemot brottsbalken, evidensbaserad riskanalysmetodik, tillbörligt referensanvändande (referat i sin helhet), lagstadgad kommuniceringsmöjlighet med korrigeringsarbete inkluderat, både beslut, förslag till beslut samt beslutsunderlag skall vara transparent för berörda parter, föregås av kommunicering och förankrad i tillbörligt inhämtande av – och erforderligt citerad – fakta.

• Evidensbaserad traumakunskap för barnsamtal vid misstanke om brott mot barn, kunskapslyft om symptom på trauma – vilket också kräver obligatoriskt kunskapslyft för berörda yrken. Gäller målsägandebiträden, åklagarmyndighet, anmälningsupptagande och förhörsansvariga polistjänstemän, socionomer, sjukvårdspersonal och skolpersonal.

• Kompetenshöjande och motiverande satsning för anmälningsplikten inom berörda yrken; yrken som berör barn.

• Motiverande satsningar för berörda yrken inom Barnkonventionen i praktiken.

• Omedelbart införande av barns klagorätt i Sverige

• Vanvårdsutredning för de barn som växt upp med våld i hemmet och/eller mist livet/föräldrar till våld i hemmet.

• Översyn och skärpning av tillsynsansvaret och dess utvärderingar inom HVB- och annan samhällsvård utanför hemmet för barn och unga.

Kontaktpersoner:

Maria Andersson Antonsson

Fia Sander

#barnsfamiljefrid

Maria andersson Antonsson #barnsfamiljefrid    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att skriva under godkänner jag att Maria andersson Antonsson #barnsfamiljefrid överlämnar min underskrift till dem som har makt över frågan.