Barnen i Hisings Kärra ska ha rätt till trygg skolgång i sin egen stadsdel!

Vi kräver att Grundskolenämnden i Göteborg omgående uppdrar åt Grundskoleförvaltningen att utan dröjsmål ändra de beslut om skolplacering som innebär att:

1) De fåtal barn i åk 3 på Lillekärrsskolan, vissa som enda barn i sin respektive klass, som till åk 4 har blivit placerade i en helt annan stadsdel (på Gårdstensskolan och Lövgärdesskolan i Angered).

2) De barn som idag går på Kärraskolan F-3 och som ej fått önskad placering på Kärraskolan 4-9 och som istället fått placering på Klarebergsskolan och även på skolor utanför Hisings-Kärra.

3) De barn som idag går på Klarebergsskolan åk 6, vissa som enda barn i sin respektive klass, som till åk 7 har blivit placerade i en helt annan stadsdel (t.ex. Lövgärdesskolan i Angered)

Anledningen är att ovan beslut om skolplacering strider mot Barnkonventionen, Skollagen, Kommunens egna riktlinjer för skolval samt yttranden från Skolväsendets överklagande nämnd. Vi kräver att barnen i punkt 1) placeras på Klarebergsskolan och att barnen i punkt 2) placeras på Kärraskolan samt att barnen i punkt 3) placeras på Klarebergsskolan.

Alla barn som bor i Hisings Kärra ska ha rätten till skolgång i Hisings Kärra!

Genom att skriva under godkänner jag att Fredrik Färm överlämnar min underskrift till dem som har makt över frågan.