Barnen är Vår framtid, Hammarökommun!!!

Det gåtfulla folket:
”Barn är ett folk och de bor i ett främmande land, Detta land är en ett regn och en pöl...
Där finns det riken som ingen av oss tar ifrån dem,
Alla är barn och de tillhör det gåtfulla folket….”
Sång av Olle Adolphson

Det finns nog ingen förälder, pedagog, fröken,  magister, mormor, farmor, farfar eller morfar som inte vill att barnen, barnbarnen eller kanske barnbarnsbarnen ska få uppleva en barndom som är precis sådan som den Olle Adolphson beskriver i sin melodi, ”Det gåtfulla folket”.
Som föräldrar vill Vi att  Våra Barn ska få uppleva precis allt det härliga, kreativa, kunskapstörstande och lustfyllda i att få vara just det- ett Barn som lever sin Barndom full med äventyr, magi, kunskap, skratt och glädje. Här har Vi vuxna ett ansvar. Ett ansvar som beskrivs inte minst i Skollagen (2010:800) Kap 1:4§, där man kan läsa att:

”Utbildningen inom skolväsendet syftar till att barn och
elever ska inhämta och utveckla kunskaper och värden. Den ska
främja alla barns och elevers utveckling och lärande samt en
livslång lust att lära. Utbildningen ska också förmedla och
förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de
grundläggande demokratiska värderingar som det svenska
samhället vilar på. I utbildningen ska hänsyn tas till barns och elevers olika
behov. Barn och elever ska ges stöd och stimulans så att de
utvecklas så långt som möjligt. En strävan ska vara att
uppväga skillnader i barnens och elevernas förutsättningar
att tillgodogöra sig utbildningen. Utbildningen syftar också till att i samarbete med hemmen
främja barns och elevers allsidiga personliga utveckling till aktiva, kreativa, kompetenta och ansvarskännande individer
och medborgare.”

Bildningsnämnden i Hammarökommun varnar för att de besparingar som presenteras i budgetförslaget för år 2017 får allvarliga konsekvenser för Våra Barn, dessutom varnar man för hur dessa åtgärder skapar konsekvenser även för medarbetarna:

”Det är stora risker förenade med så stora kostnadssänkningar som föreslås. Förskola och skola riskerar att inte kunna slutföra det ansvar som kommunen enligt lag har och att den ökade arbetsbelastningen ger ökade sjukskrivningstal och sämre möjligheter att nå medarbetarmålen. En riktad besparing mot verksamheter som inte är lagstadgade ger stora konsekvenser för invånare i Hammarö kommun. På sikt riskerar det att försämra livsmiljön för kommunens medborgare och öka ohälsa och utanförskap. Kommunala mål om hållbarhet och folkhälsa kan inte infrias.”

Efter att ha tagit del av Hammarökommuns budgetförslag för år 2017  är Vi många som reagerat.
Vi föräldrar är inte imponerade över den situation som uppstått och Vi accepterar INTE detta.
Vi är många som höjt våra  röster och Vi förväntar oss att få gehör från våra folkvalda och Vi är här för Barnens skull.
Det är Ert ansvar är att se till att förvalta det förtroende Ni fått av Oss. Barnen är Vårt gemensamma ansvar. De är allas Vår framtid långt efter att vi själva gått ur tiden och varje vuxen, inklusive våra folkvalda politiker torde rimligtvis ha varit barn själva någon gång för länge sedan.

Vi föräldrar menar att med stöd i lag,  är det Ert ansvar att främja Nyfikenhet, Kunskapstörst och det Livslånga lärandet vilket är alla Barns rätt att få uppleva inte minst genom förskola och skola.
Vi föräldrar kräver att Barnen prioriteras och deras framtid och utveckling ska vara precis allt det som Hammarökommun  lovat oss i sin vision för år 2030 och  de strategiområden som ligger till grund för  Kommunfullmäktiges mål. Ni skriver:

”För att kunna ge Hammaröborna en service med god kvalitet krävs ett strukturerat arbete som bedrivs utifrån mål- och resultatstyrning. Hammarö kommun arbetar utifrån en vision där framåtanda, grön ö och nära är de tre ledorden.

Bo och leva
Hammarö är Värmlands bästa boendekommun Hammarö kommun utvecklar ständigt kvalitet och effektivitet i verksamheterna
Hammarö kommun kännetecknas av hög tillgänglighet, bra service och ett gott bemötande till invånare och företag

Folkhälsa
Hammarö kommun erbjuder delaktighet och inflytande för alla invånare
Hammarö kommun arbetar för att utjämna skillnader i folkhälsa Barn och ungdomar i Hammarö kommun har goda uppväxtvillkor

Hållbarhet
Hammarö är en jämlik och jämställd kommun
Hammarö kommun har sunda livsmiljöer i samhälle och natur
Hammarö kommun har goda arbetsvillkor och stolta, nyskapande medarbetare”

OM NI ÄR ALLT DET NI LOVAR: VISA OSS ETT BÄTTRE BUDGETFÖRSLAG; FÖLJ SKOLLAGEN  & LÅT BLI ATT STJÄLA BARNDOMEN & FRAMTIDEN FRÅN VÅRA BARN!!!

/ FÖRÄLDRARNA
Hammarö 2016-06-02