Avsluta damallsvenskan kl. 13.00 lördag 5/11

Svenska fotbollsförbundet har i nuläget lagt slutomgången för damernas högsta fotbollsserie på en fredag kl. 18.00, vilket gör det omöjligt för många att stötta sina lag i den sista avgörande matchen. I synnerhet vid bortamatch. Sista omgången har aldrig tidigare lagts på en vardag. Vi förväntar oss samarbete och lyhördhet från Svenska Fotbollsförbundet, genom att de skyndsamt hanterar ärendet så att Damallsvenskan 2022 kan avslutas med avsparkstid kl. 13.00 lördag 5 november, och avspark för herrarnas näst högsta liga Superettan fem timmar senare.

Agerar SvFF, Elitfotboll Dam och Svensk Elitfotboll, skyndsamt så att klubbarnas reseplanering eller annan logistik inte hinner drabbas, så konstaterar vi att ni är måna om att damfotbollspubliken ska ges lika god chans som herrfotbollspubliken att stötta sina lag.

Agerar förbundet och intresseorganisationerna saktfärdigt eller så passivt att en lösning hinner bli omöjlig, kan vi konstatera att en publiktillväxt för damfotbollen inte prioriteras särskilt högt, trots alla vackra ord om jämställdhet.

Agera nu, agera snabbt, Svenska Fotbollsförbundet, och visa aktivt att ni vill jobba för jämställda förutsättningar i praktiken, inte bara i teorin.

Vi som skriver under vill ha möjlighet att i avgörandets stund, stötta våra damallsvenska spelare på arenan på lika goda villkor som publiken i herrarnas två högsta serier.

Genom att underteckna godkänner jag att Emma Holmquist lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.