Återöppna Hjorthagens skola nu!

Vi kräver att barn som bor i Hjorthagen ska kunna gå i en skola i sitt närområde där de känner sig hemma och trygga. Genom förskolan har de fått vänner och byggt relationer med barn i olika åldrar. Samtidigt har vi föräldrar bildat nätverk och kontakter som blir allt viktigare i takt med att våra barn växer upp och möter samhällets utmaningar.

Idag är Bobergsskolan en populär skola som många barn i Hjorthagen och Norra Djurgårdsstaden söker till. Tyvärr har det visat sig att inte alla får plats. Barn boende i Hjorthagen måste skickas till skolor längre bort eftersom de har lite närmare till dem jämfört med barn boende i Norra Djurgårdsstaden. I takt med att Norra Djurgårdsstaden växer kommer detta problem att accelerera om inte fler skolor öppnas i området.

Det finns en skola som barn i Hjorthagen i generationer haft nära till: Hjorthagens skola. Men, den är nu inte tillgänglig då den används som evakueringsskola för skolar i innerstaden som renoveras.

Vi vet att Stockholms Stad nu utreder hur Hjorthagens skola ska användas framöver och hur hela skolorganisationen i området Hjorthagen/Norra Djurgårdsstaden ska utformas. Genom denna namninsamling vill vi göra utredningen och staden uppmärksam på engagemanget för Hjorthagens skola och vikten av att den åter öppnas upp för barn i området.

Att barnen som bor i Hjorthagen splittras och sprids till skolor i andra områden är ett misslyckande och går emot principer som staden slagit fast i flera styrdokument som exempelvis Program för hållbar utveckling – Norra Djurgårdsstaden visar vägen mot en hållbar framtid, Översiktsplan för Stockholms stad och Framkomlighetsstrategin för Stockholms Stad. Ett öppnade av Hjorthagens skola ligger däremot i linje med stadens mål för en hållbar stad.

- Vi vill att Hjorthagens barn tryggt skall kunna gå och cykla till sin skola.

- Vi vill att Hjorthagens barn skall kunna upprätthålla de relationer de byggt med såväl barn som föräldrar i området.

- Vi vill att Hjorthagens skola åter skall bli den viktiga och sammanhållande knutpunkt för området som den alltid har varit.

Det finns en skola inom räckhåll för våra barn:

Hjorthagens skola. Vårda den, öppna den!

Genom att skriva under godkänner jag att Ylva Askfors överlämnar min underskrift till dem som har makt över frågan.