Bort med förbudet mot äppelsnäckor.

Pomacea-snäckor är tropiska snäckor, och släktet består av sex arter. En art har invaderat risodlingar i Spanien, och sedan en tid tillbaka är hela släktet belagt med spridningsförbud. Det tycker vi är fel, speciellt med tanke på att Pomacea-arten (Pomeca diffusa) vi håller i akvarium ej kan äta levande växter då dess radula (skraptunga/tand) är för svag för detta.

En art som äter växter skulle vi absolut inte vilja ha i våra akvarium, även om den var tillåten!

Pomeca diffusa har man hållit i akvarium länge. Den var en given invånare i många akvarium tack vare dess många olika vackra färger, att den äter alger men inte växter och att det går att kontrollera förökningen enkelt.

Nu är den dock belagd med spridningsförbud, så alla års avlande och hårt arbete för att få fram färgvarianterna är påväg att gå till spillo.

Senast den 28 februari 2015 ska beslutet om pomacea-förbudet i EU ses över.

För att delta i namninsamlingen, fyll i namn, ort, land och mejladress (frivilligt).

Nu kör vi hårt och ser till att vi får tillbaka våra snäckor nästa år!

Genom att skriva under godkänner jag att Akvarist överlämnar min signatur till dem som har makt över frågan.