Alla borde ha rätt till gratis sjukvård.

De största dödsorsakerna i världen är sjukdomar och över hälften av de i Sverige som dör varje år dör av sjukdomar. De sjukdomar som dödar mest enligt socialstyrelsen är hjärt och kärlsjukdomar (var orsaken till 33% av dödsfallen 2018) och tumörer (var orsaken till 25% av dödsfallen 2018)Dessa sjukdomar kan förhindras och förebyggas med hjälp av sjukvård, fast många som drabbas av dessa sjukdomar har inte ekonomin till att få den sjukvård de behöver. Om vi hade gratis sjukvård för alla skulle mängden dödsfall minska i Sverige och fler personer skulle kunna leva långa och härliga liv fyllda med glädje och frihet. Många i Sverige kan inte jobba på grund av sjukdomar och behöver istället leva på en liten summa pengar de får av staten eller bo på gatan för att deras ansökan kanske inte blir godkänd, 2017 blev 26587 inte godkända. Om man tittar på vilka åldrar som dör av sjukdomar så är det mer som dör över 60 än under 60 av sjukdomar, en av anledningarna till det är att allas pension inte räcker till att betala för sjukvård och de har därför svårare att bli friska.  Många tycker att det bara skulle bli problem med gratis sjukvård för att de som jobbar inom sjukvård inte skulle få någon lön men saken är att de redan får en del av skatten och den procent de får skulle man kunna öka efter som att mer skulle kunna betala skatt om de var friska nog för att jobba och ha ett bra liv.I en artikel av dagens medicin skriver Susanna Sandberg ”Är det billigt tror vi också att det är enkelt och inte särskilt komplicerat.” men bara fast det är gratis behöver de som jobbar inom sjukvård inte ta in de som de tycker inte behöver hjälp eller bara säga till de att det inte är så enkelt som de tror att det är, det finns mer som går till sjukhus för de behöver vård än de som inte behöver vård.Alla har ju rätt att tycka och säga vad de vill om sjukvård men det här är mina tankar och det jag tycker.

Genom att underteckna godkänner jag att Gunnar Johansson lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.