Afghaner mot sexuellt våld och för jämlikhet

Med anledning av Uppdrag Gransknings program "Dömda för våldtäkt" så vill vi, Afghaner, med denna namninsamling visa att vi står upp för jämlikhet mellan kvinnor och män samt att vi tar avstånd från all sorts våld, sexuellt våld och övergrepp mot kvinnor.

Vi har alla olika bakgrund och anledning till att vi har kommit till Sverige. Gemensamt för oss alla är att vi har sökt oss till en, för oss, tryggare plats. Vi har kommit från olika platser såsom t.e.x. Iran, Pakistan och Afghanistan. Vissa har bott på landsbygden, en del i städer. En del har fått studera, andra har fått jobba hårt från tidig ålder. En del har vuxit upp med ekonomisk trygghet, andra har fått sälja allt dom har (inklusive sig själva) för att överleva.

Snälla, tänk ett steg längre och dra inte slutsater om Afghaner som grupp eller att vi alla skulle vara likadana.

دررابطه با  Uppdrag Granskning

میخواهیم نشان بدهیم همراه با نوشتن درپایان این نامه که ما افغانها موافق به برابری بین مردها و زنها و درضمن دوری نمودن از هر نوع خشونت علیه زنها.
همه ما دارای سوابق مختلف هستیم و علت اصلی که ما در سویدن هستیم اینست که همه ما یکجایی امن برای زندگی نیاز داریم. همه ما از جاهایی مختلف مثل ایران پاکستان و افغانتستان‌ ٓا مده ایم. بعضی ها در دهات و بعضی ها هم در شهر ها زنگی نموده است. جمعی درس خوانده و جمعی هم کار کرده از زمان طفولیت شان. بعضی ها ازاقتصاد خوبی برخوردار بوده و بعضی ها هم همه چیر خودرا فروخته شامل خودشان را تا که زنده بماند.

لطفأ کمی بیشتر فکر کنید و با عجلگی تصمیم نگیرید که افغان ها گروپ گروپ است و همه افغانها عین همدیگر باشد.

Mahfozullah Ganji    Kontakta namninsamlingens skapare