Återställ ISK-skatten!

Kontakta namninsamlingens skapare

Över 10 000 underskrifter - nu har namninsamlingen överlämnats!

2023-12-19 18:37:50

Tack alla för ert otroliga engagemang!

Över 10 000 underskrifter samlade vi tillsammans ihop på bara en vecka. På tisdagen lämnade jag över namninsamlingen till Carolina Lindholm, statssekreterare med ansvar för skattefrågor hos finansminister Elisabeth Svantesson. Alla 10 000 underskrifter finns på totalt 500 sidor i det röda paketet.

carolina_lindholm_2.jpg

Statssekreterare Carolina Lindholm tackade för paketet och passade på att påpeka att regeringen på måndagen kunde ge beskedet att man skickar förslaget om att göra de första 300 000 kronorna skattefria på remiss. Det är mycket bra och definitivt ett steg i rätt riktning! Extra glädjande är också beskedet om att även kapitalförsäkring kommer att omfattas av fribeloppet, något som är helt rimligt och är en fråga som vi på Nordnet drivit. Kapitalförsäkringar används av spararna på precis samma sätt som ISK, och många har såväl pensionssparande som barnsparande i just kapitalförsäkring.

Att förslaget om fribelopp på både ISK och kapitalförsäkring remitteras är en delseger, men det bör vara ett av flera steg. Nästa steg bör vara just det som vi kräver i vår namninsamling; rulla tillbaka påslaget om 1 procentenhet. Förhoppningen är nu att regeringen tar till sig av det tydliga budskapet som vi sparare i hela Sverige sänder. Det är upp till bevis. Att regeringen avser införa fribeloppet är mycket positivt men man behöver också återställa skatten om man vill värna sparande och säkerställa att ISK är en bred och folklig sparform även framöver.

Tack igen för ert stora engagemang!

God jul!

Hälsningar Frida

Frida Bratt, Nordnet

Dela denna namninsamling

Hjälp den här namninsamlingen att få fler underskrifter.

Hur sprider man en namninsamling?

• Dela namninsamlingen på din Facebookvägg och i grupper som rör ämnet för din namninsamling.
  • Kontakta dina vänner
    1. Skriv ett meddelande där du förklarar varför du skrev på namninsamlingen, då människor är mer benägna att skriva på om de förstår hur viktig frågan är.
    2. Kopiera och klistra in namninsamlingens webbadress i ditt meddelande.
    3. Skicka meddelandet via e-post, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram och LinkedIn.