Nej till Områdesbestämmelserna i Aspenäs

Kontakta namninsamlingens skapare

Formellt nerlagt idag!

2022-12-14 16:02:48

Idag 14/12-22 avbröts och avfärdades uppdraget om områdesbestämmelser genom beslut i kommunstyrelsen.

M+S röstade för att lägga ner förslaget.

C+L+V ville fortsätta

KD+SD avstod från att rösta

Förslaget om Aspenäs Områdesbestämmelser kommer skrotas

2022-10-11 17:31:27

Hej alla ni som ställt upp och skrivit på

Moderaterna och Socialdemokraterna i Lerum har tecknat ett samarbetsavtal för kommande mandatperiod.
I detta avtal kan man finna följande: "Ärendet avseende Aspenäs Områdesbestämmelser avbryts och avfärdas".

Vi som arbetat med detta i Levande Aspenäs är mycket nöjda med att vi fick politiken att vakna och inse att förslaget inte var bra för oss som bor här, Aspenäs eller för vår kommun.

Stort tack alla ni !!!

Levande Aspenäs

Uppdatering av inkomna svar från politiken.

2022-09-13 17:31:02

Kommentar avseende inkomna svar från politiken.

Nytt är att KD har svarat att de avser rösta NEJ till förslaget och att L har förtydligat omständigheter kring deras besked att de öppnar för att revidera förslaget.

Aktionsgruppen, med dess namninsamling, finns till av det skälet att förslaget till Områdesbestämmelser för Aspenäs har så stora brister att det gör mer skada än nytta och vår uppfattning är att det måste avvisas innan ett eventuellt omtag i den ursprungliga frågeställningen görs. Problematiken med avstyckningar och bygglov för nybyggnation var anledningen att utredningen om ett nytt sätt att reglera området kom till stånd. Aktuellt förslag har ingen lösning på problemet och det är heller inte tillåtet att reglera detta genom just områdesbestämmelser.

Aktionsgruppen har noterat att några partier nu inte svarar JA eller NEJ, utan förmedlar en vilja att öppna upp för dialog för att ta in synpunkter men menar samtidigt att detta skall ske utifrån liggande förslag.

-C (Centerpartiet) vill säga JA till förslaget genom att godkänna att förslaget går ut på granskning (Beslut om granskning: näst sista steget) för att sedan ta in synpunkter inför antagandet (Beslut om antagande: sista och slutliga steget i beslutsprocessen).

-L (Liberalerna) vill ”se över förslaget” men ändå utgå från att bygga vidare på liggande förslag och att lösningen skall baseras på områdesbestämmelser. L har även förtydligat (på FB) att de vill backa processen ett steg till samrådsfasen och då genomföra ett andra samråd vilket öppnar för att ta in synpunkter och därefter revidera förslaget i större omfattning.

-V (Vänsterpartiet) vill säga JA till beslut om granskning men menar att de kommer ta definitiv ställning i frågan efter att granskningsyttrande inkommit (tiden mellan Granskning och Antagande).

Vi har särskilt studerat möjligheten att justera förslaget i olika skeden (detta utifrån ett legalt perspektiv) och vill upplysa om att justeringar mellan beslut om granskning och inför beslut om antagande endast kan vara mycket marginella. Dock finns det större möjligheter att införa förändringar om man backar tillbaka till samrådsfasen och genomför ett andra samråd. Innehållet i Områdesbestämmelserna skulle då kunna förändras.

Aktionsgruppen har inte som uppgift att föreslå en lösning, men vill vara tydlig med att vi inte kan se att det lagrum som finns vid användandet av områdesbestämmelser kommer kunna skapa önskade regleringar.

Per idag har partierna i korthet svarat enligt följande:

M säger Nej till förslaget.

KD säger Nej till förslaget
MP säger Ja till förslaget.

L vill gå vidare med ett reviderat och vidareutvecklat förslag men backa ett steg i processen först
C vill gå vidare med förslaget men öppnar för att ta in synpunkter innan slutligt beslut
V vill gå vidare med förslaget men menar att de inte tagit definitiv ställning.

S och SD har kvitterat att de fått frågan och lovat återkomma med svar.

Läs mer på https://www.levandeaspenas.se/vad-sager-politikerna/

Levande Aspenäs

Kommentar avseende inkomna svar från politiken.

2022-09-06 16:53:25

Vi har särskilt studerat möjligheten att justera förslaget i detta sena skede (detta utifrån ett legalt perspektiv) och vill upplysa om att det iså fall endast kan röra sig om mycket marginella förändringar.
M a o de förändringar C+L öppnar för kan inte få någon avgörande betydelse, utan vi tolkar det som att det i praktiken ett JA till förslaget.

Enda sättet att få till avgörande förändringar är att avvisa detta förslag (m a o rösta NEJ) och göra ett omtag i den frågeställning som utgör den ursprungliga problematiken.
Detta innebär att om V ändrar sig efter taget beslut om granskning och inför ett beslut om att antagande skulle det vara ett JA som då eventuellt ändras till ett NEJ.

Läs mer på https://www.levandeaspenas.se/vad-sager-politikerna/

Mer info om vad politiken säger om Områdesbestämmelserna i Aspenäs

2022-09-06 06:47:25

Hänt sedan sist

Hej alla ni som skrivit på namninsamlingen.
Nu har vi fått in 266 påskrifter och även kommunicerat med allt fler av våra politiska partier i kommunen.
I lördags hölls en paneldebatt på Bagges torg i Lerum och frågan om områdesbestämmelser i Aspenäs togs upp av moderatorn Janne Josefsson.
Partierna fick rösta JA eller NEJ och viss diskussion påbörjades även om moderatorn försökte korta ner utspelen så gott han kunde.

Vi väljer att inte återge det som sades eller vem som höll upp JA/NEJ -spadarna då det var lite otydligt. Risken är att vi recenserar detta fel på något sätt. Det som är viktigt att berätta om är att frågan om områdesbestämmelser i Aspenäs nu finns med och värderas av medborgare och politiker, vilket vi är mycket glada över.

Vi kan däremot redovisa mer om politikernas inställning i frågan baserat på vad de direkt har kommunicerat med oss.

Vi har uppmanat och frågat.....

Samtliga åtta partier representerade i Kommunfullmäktige i Lerum har uppmanats att sätta sig in i frågan och avstyra förslaget. Därtill har partierna uppmanats att klargöra sin inställning till förslaget i termer av JA eller NEJ.

Per idag har partierna i korthet svarat enligt följande:

M säger NEJ till förslaget.
MP säger JA till förslaget.
L vill gå vidare med ett reviderat och vidareutvecklat förslag.
C vill gå vidare med förslaget men öppnar för att ta in synpunkter.

V vill gå vidare med förslaget men menar att de inte tagit definitiv ställning.

KD, S och SD har kvitterat att de fått frågan och lovat återkomma med svar.

Läs mer utförligt om partiernas svar på https://www.levandeaspenas.se/vad-sager-politikerna/

Levande Aspenäs

Nu börjar vi få svar från politiken

2022-08-28 09:56:34

Hej alla som skrivit på namninsamilngen!
Vi är nu uppe i över 250 påskrifter, vilket är glädjande.

Nu har vi varit i kontakt med politiken (8 partier) och börjar få in svar.....Läs mer på https://www.levandeaspenas.se/vad-sager-politikerna/

• Moderaterna har tagit ställning EMOT emot förslaget (som vi)

• Miljöpartiet har tagit ställning FÖR förslaget
  • Centern och Liberalerna har inte tagit ställning men menar att de lutar åt att vara för förslaget

• Kristdemokraterna liksom Socialdemokraterna har meddelat att de skall återkomma med ett svar
  • Sverigedemokraterna liksom Vänsterpartiet har inte svarat

Mer info kommer och sist men inte minst....håll igång frågan så att alla som inte fått info eller läst på verkligen får en chans att förstå vad som är på gång.

Levande Aspenäs

Allt fler inser att Områdesbestämmelserna är ett misstag...Uppmaning o uppdatering

2022-08-16 07:02:54

Till alla er som stöttar oss i att få stopp på förslaget till områdesbestämmelser i Aspenäs…Uppmaning o uppdatering om vad som händer
Först vill vi uppmanar alla vuxna i hushållet som håller med oss att skriva på.

Det som händer:

Vi har nu fått in ca 160 påskrifter, haft mängder med dialoger med grannar och i stor utsträckning tagit del av samstämmiga insikter av det som vi reagerade på från början. Vi upplever nu att vi inte är ensamma om att ha läst på det förslag som är aktuellt. Vi vill verkligen tacka för ert stöd men passar också på att ge lite kommentarer och även uppmana till att hålla trycket uppe.

Sverige är fantastiskt med en stabil demokrati, bra processer som ger transparens och genomlysning i ärenden, vilket möjliggör att beslut som tas blir balanserad och bra för oss alla. En stor utmaning dock är att vi (folket) sällan orkar använda demokratin fullt ut, vilket innebär att många beslut slinker igenom utan att vi som berörs har läst på, diskuterat och tänkt till. Det är dessvärre så att de flesta beslut tas där endast några få tjänstemän och politiker varit inblandade. Detta är inte konstigt men som vi skriver just en utmaning.

Att vi nu läser på och tycker till är oerhört viktigt. Vi erfar att vårt gemensamma agerande nu får beslutsfattare i Lerum att vakna. Att vi har läst på och ifrågasätter har blivit ett problem som de måste förhålla sig till och detta är precis i elfte timmen. Vi måste hålla trycket uppe och kräva att politikerna i Lerum svarar tydligt JA eller NEJ inför valet.
Idag har samtliga åtta partiledare i vår kommun fått frågan via mail. Därtill kommer det nu bli ett antal aktiviteter där frågan om JA eller NEJ ställs till politiken.

-artiklar i lokala medier
-paneldebatt i Solkatten 3:e sept under ledning av Janne Josefsson (frågan är anmäld)
-du och jag…ja alla som känner en politiker kan fråga….vad tänker ditt parti göra?

Och sist men inte minst uppmana (inte övertala) fler att läsa på. Diskutera frågan så att kunskapen ökar och om din granne eller vän tycker som vi, ja då bör man uppmana denne att skriva på namninsamlingen. Detta är inte begränsat till en röst per hushåll, utan alla som berörs kan skriva på.

Aktionsgruppen Levande Aspenäs

Dela denna namninsamling

Hjälp den här namninsamlingen att få fler underskrifter.

Hur sprider man en namninsamling?

• Dela namninsamlingen på din Facebookvägg och i grupper som rör ämnet för din namninsamling.
  • Kontakta dina vänner
    1. Skriv ett meddelande där du förklarar varför du skrev på namninsamlingen, då människor är mer benägna att skriva på om de förstår hur viktig frågan är.
    2. Kopiera och klistra in namninsamlingens webbadress i ditt meddelande.
    3. Skicka meddelandet via e-post, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram och LinkedIn.