Västtrafik behöver införa ö-kort i kollektivtrafiken i Göteborgs södra skärgård

Kontakta namninsamlingens skapare

Vårt ärende är avslutat!

2022-02-24 10:43:21

Uppdatering 2022-02-24

Vårt ärende/skrivelse/namninsamling är nu avslutad. Vi fick svar via ett mejl den 21/1-22 från en tjänsteperson inom Västtrafik. Vårt svar tillbaka på detta mejl var bara ett kort tack. Du ser utlåtandet sist i denna uppdatering av namninsamlingen.

Den 27 oktober 2021 skickade vi in vår namninsamling till nästan 400 politiker i VGR, Göteborgs kommunfullmäktige och deras två olika kollektivtrafiknämnder. Vi skickade också vår namninsamling till alla våra stora partier i Göteborg, Demokraterna, Vänsterpartiet, Socialdemokraterna, Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Sverigedemokraterna och Centerpartiet.

Två politiker svarade på mejlet, Vänsterpartiet och Demokraterna. Båda uttryckte sin oro över hur situationen påverkar skärgårdens samhälleliga utveckling negativt, allra helst den långsiktiga, se text i namninsamlingen för att förstå.

Förhoppningsvis har vår namninsamling haft påverkan som påverkar kollektivtrafiken till det bättre framöver.

Troligen har vår namninsamling belyst problemen och förhoppningsvis kommer nu åtgärder även om det inte är det vi önskade, ö-kort. Åtgärder som tar bort de problem vi beskrivit i vår namninsamling.

Om så inte är fallet utan att problemen kvarstår kanske det är bra att namninsamlingen fortsatt är öppen?

Tycker du att vi ska behålla namninsamlingen öppen?

Om vi inte ser en förbättring gällande kollektivtrafiken nästa för,- hög - och eftersommarsäsong i vår skärgård och vi vill kunna förändra utvecklingen tror vi att det är av största vikt att kunna redovisa vad det är vi upplever.

Hur kan vi samla in information?

Om ni tycker att namninsamlingen fortsatt ska vara öppen och vi upplever problem även nästa sommarsäsong så tänker vi att det kan vara bra att fota, filma och skriva ned sådant vi tycker är problematiskt.

Din och kanske flera tusen andras upplevelser blir sedan en gedigen grund för att åstadkomma att samhällsutvecklingen går åt det håll vi önskar.  Om du anser att detta kan vara en rätt väg att gå så glöm inte att anteckna datum och klockslag.

Vi tänker att du kan nå oss på två sätt. Dels genom att svara som en kommentar till detta inlägg och eller skicka information till följande e-postadress. Vi kan inte lägga in e-postadressen rätt. Det tillåter inte hemsidan vi använder för namninsamlingen så här kommer en liten klurig adress, men du förstår säkert hur den rätta är. o.kort.goteborgs.sodra.skargard snabel a punkt com

Vad händer nu?

Vi som skickat in namninsamlingen inväntar nu era svar på hur ni tycker att vi ska gå vidare. Vi återkommer då er respons börjar avta. Kanske i slutet av April. Då ska vi ha samlat ihop hur de flesta tycker att vi ska gå vidare.

Tack så mycket för ert engagemang! Tillsammans är vi starka!

SVARET FRÅN ORDFÖRANDE I VGR:S KOLLEKTIVTRAFIKNÄMND

Diarienummer KTN 2021–00152

Vi har tagit emot er skrivelse den 27 oktober, till kollektivtrafiknämnden med flera politiska instanser, med namninsamling och önskemål att Västtrafik ska införa ett kostnadsfritt ö-kort som ger bofasta, sommarboende och arbetande i Göteborgs södra skärgård förtur till båttrafiken under sommaren.

Som boende i södra skärgården förstår vi att båttrafiken är avgörande för att vardagen ska fungera och att det därmed finns en oro när belastningen är hög
under sommartid. Vår bedömning är dock att införandet av ett särskilt ö-kort inte är en lämplig åtgärd.

Enligt trafikföretaget som kör båttrafiken i Göteborgs södra skärgård och Västtrafiks inkomna kundsynpunkter är det endast vid enstaka tillfällen som resenärer hänvisas till nästa tur på grund av platsbrist. Ett ö-kort som ger förtur innebär en administrativ kostnad och därtill ett utökat ansvar för trafikföretaget att ordna kösystem för alla resenärer under den period då flest reser. Vi har även rådfrågat våra jurister som ställer sig tveksamma till om det är förenligt med
kommunallagens likabehandlingsprincip att ge ö-bor förtur framför övriga regioninvånare (kommunmedlemmar).

Redan nu förstärker Västtrafik båttrafiken och erbjuder sommartid ett högre turutbud än vad som återges i skrivelsen. Vi ser att det även fortsatt handlar om att Västtrafik ska bevaka resandet till Södra skärgården under sommarperioden och
sätta in ytterligare förstärkningsturer vid behov, där så är möjligt.

Ulrika Frick
Ordförande i kollektivtrafiknämnden
Västra Götalandsregionen

Annica Kristensson med flera

Berörda politiker har nu fått namninsamlingen via mejl.

2021-10-27 11:10:40

Hej alla!

Här kommer en återkoppling om hur det går med namninsamlingen om att Västtrafik behöver införa ö-kort i kollektivtrafiken i Göteborgs södra skärgård.

Idag, 2021-10-27,  har vi skickat in namninsamlingen via mejl till alla politiker i Västra Götalands regionfullmäktige, Västra Götalandsregionens kollektivtrafiknämnd, Göteborgs Stads kommunfullmäktige och Göteborgs Stads trafiknämnd (298 politiker).

I mejlet lade vi in texten från namninsamlingen, och avslutade med följande text:

Avslutningsvis önskar vi som har startat namninsamlingen att löpande få återkoppling om ärendet. Vi vill bli informerade om hur ni väljer att gå vidare med vår önskan om att Västtrafik ska införa ö-kort för de som bor och verkar i Göteborgs södra skärgård. Lämna gärna återkoppling till mejladressen o.kort.goteborgs.sodra.skargard@gmail.com. Ni kan också kontakta oss via namninsamlingen, se nedan länk.

Vi kommer att hålla de som skrivit under namninsamlingen kontinuerligt uppdaterade om hur ni arbetar med frågan via webbplatsen skrivunder.com.

Tack alla ni som skrivit under!

Era kommentarer, det vill säga era egna uppfattningar om hur just ni upplever problemet. Samt era tankar om vilka stora effekter det kan ha för skärgårdens utveckling är väldigt värdefulla nu när politikerna förhoppningsvis kommer att gå in och läsa.

När vi skickade in namninsamlingen fanns det 1 143 underskrifter 😊 Vi har valt att inte avsluta insamlingen. Kanske det finns många fler som vill skriva under? Du får gärna dela länken för namninsamlingen i ditt Facebookflöde och hjälpa personer i din närhet som kanske inte har digitala verktyg att skriva under. Glöm inte att man måste gå in på sin e-post och bekräfta underskriften.

Vi återkommer fortlöpande till de större Facebookgrupperna inom södra skärgården samt här på skrivunder.com om hur utvecklingen gällande namninsamlingens önskemål hanteras.

Sprid gärna information till de som inte har Facebook.

Tillsammans för en levande skärgård!

Annica Kristensson

Dela denna namninsamling

Hjälp den här namninsamlingen att få fler underskrifter.

Hur sprider man en namninsamling?

• Dela namninsamlingen på din Facebookvägg och i grupper som rör ämnet för din namninsamling.
  • Kontakta dina vänner
    1. Skriv ett meddelande där du förklarar varför du skrev på namninsamlingen, då människor är mer benägna att skriva på om de förstår hur viktig frågan är.
    2. Kopiera och klistra in namninsamlingens webbadress i ditt meddelande.
    3. Skicka meddelandet via e-post, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram och LinkedIn.