Rädda lerums psykiatriska öppenvårdsmottagning!

Kontakta namninsamlingens skapare

Din upplevelse?

2021-10-16 16:55:55

Hej fantastiska ni!!

Nu är det länge sedan jag skrev något här. Som vi alla vet beslutade tyvärr politikerna i HSN-V att rösta för SÄS förslag och mottagningen i Lerum stängde i somras.

Jag har haft kontakt med Christian Eberstein (kommunpolitiker här i Lerum) och just nu behöver jag dina vittnesmål från stägningen. Har du påverkats på något sätt? Positivt/negativt? Hur har detta blivit för dig, antingen som patient, anhörig eller kanske personal? Du får SÅ GÄRNA maila mig detta, min mailadress är teresalinnarsson@outlook.com

Tanken med detta är att era berättelser kommer anonymiseras av mig (helt och hållet, inga namn kommer finnas med) och dessa kommer jag sedan, om det känns okej för dig, att skicka till Christian, som sedan kommer kunna lyfta vittnesmålen med HSN-V. Återigen, helt helt anonymiserat. Minsta lilla detalj som skulle kunna röjan någon kommer jag anonymisera och stämma av mig dig först. Så - jag söker dig som på något sätt - direkt eller indirekt - påverkats av nedläggningen. Maila mig gärna. Vi behöver din röst, även denna gången! Kanske kan det också kännas som att på ett säkert och anonymt sätt få din röst hörd i frågan <3

Och, så jäkla stor kram till dig som påverkats, <3

P.S, dessa behöver jag ha senast onsdag 20/10 för att hinna sammanställa :)

Hoppas på att höra ifrån just dig :)

Uppdatering!

2021-05-05 19:58:47

Hej! Här kommer en liten uppdatering:

Förra tisdagen (27/4) skulle HSNV (hälso-och sjukvårdsnämnden västra) egentligen röstat för eller emot nedläggning av mottagningen. Detta valde man dock att skjuta på framtiden (till tidigast 30/5). Jag pratade med Madeleine Jonsson (ordförande HSNV) och hon berättade att detta var för att kunna arbeta fram en lösning som är bra för patienterna, och inte gå med på SÄS förslag om total nedläggning. Detta är även något som Lerums tidning skrivit om, se bild nedan. Ett exempel på hur detta skulle kunna se ut som de själva nämnt är att förändra organisationen på så sätt att mottagningen "tillhör" Alingsås, men, patienter och personal är kvar i Lerum. Patienterna får i detta fall behålla både mottagning och ev. behandlare!

Att HSNV drar i handbromsen och ej går med på SÄS förslag om nedläggning rakt av är positivt, detta visar att det just nu arbetas på en lösning som faktiskt är bra för patienterna.

Jag vill även tacka er alla ännu en gång, varenda en av era namn har gjort och gör skillnad. Tillsammans GÖR vi skillnad, och det är så fint att se - TACK ❤️

FF9348EB-BEE2-420C-8034-8365ECC57A57.jpeg

Överlämning + inslag i svt

2021-03-16 21:05:59

Hej!

Först: tack för et stora engagemang! Utan er hade det aldrig varit möjligt att få media och politiker att reagera på hotet om nedstägning, era berättelser och namn betyder så mycket. Så tack, verkligen!

Sen: SVT har gjort ett inslag om stägningen, https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/sodra-alvsborgs-sjukhus-forslag-stang-vuxenpsykiatriska-mottagningen-i-lerum här kan man se den, samt https://www.svtplay.se/video/30501856/lokala-nyheter-vast/svt-nyheter-vast-15-mars-09-05?modalId=e5R7w3G . Det är ungefär samma inslag, men finns lite skillnader! För den som är intresserad.

Som det ser ut nu måste vi tyvärr enbart vänta in ett beslut, politikerna i Lerums kommun kämpar på för att stägningen inte ska få fortgå och i dagsläget ligger frågan fortfarande hos SÄS. Beslutet har ännu inte gått upp till Hälso- och sjukvårdsnämnden rent officiellt.

Önskar er en fin kväll, och återigen tack!

Överlämning av namninsamling

2021-02-10 16:29:25

Hej!
Tusen tack till er som engagerat och engagerar er i frågan. Imorgon kommer jag att lämna över namninsamlingen till kommunalråd Christian Eberstein och på fredag till ordförande i SÄS Staffan Setterberg. Så har ni en liten uppdatering här på vad som händer! :)

önskar er en fin kväll.

/Teresa Linnarsson

Artikel i Lerums tidning

2021-02-03 09:55:43

Hej!
Så fint att se att så många skrivit under hittills. Än så länge finns inget nytt i frågan, mer än att det nu även kommit ut i media. Lerums tidning har skrivit en artikel där jag och Bengt-Arne Andersson, som har lite olika syn på saken, medverkar.

Fortsätt gärna sprida namninsamlingen, som artikeln också poängterar är detta ett förslag hittills och det är nu vi har möjlighet att påverka nedstädningen. Vi behöver alla röster vi kan få. Hjälp oss rädda psykiatrin i lerum!

Dela denna namninsamling

Hjälp den här namninsamlingen att få fler underskrifter.

Hur sprider man en namninsamling?

• Dela namninsamlingen på din Facebookvägg och i grupper som rör ämnet för din namninsamling.
  • Kontakta dina vänner
    1. Skriv ett meddelande där du förklarar varför du skrev på namninsamlingen, då människor är mer benägna att skriva på om de förstår hur viktig frågan är.
    2. Kopiera och klistra in namninsamlingens webbadress i ditt meddelande.
    3. Skicka meddelandet via e-post, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram och LinkedIn.