Välkomna utlandssvenskarna hem igen.

Kontakta namninsamlingens skapare

Uppdatering - November 2020

2020-11-10 21:41:04

Vi har fått många frågor om vad som hände med denna namninsamling och, kanske mer intressant, vad som har hänt med migrationskommitténs arbete.

Först och främst vill vi tacka för alla 4000+ namnunderskrifter och de personliga berättelser som har tilldelats oss. Vi överlämnade dem till Migrationskommitténs medlemmar i juli, inför dess näst sista möte. Det var ett svalt mottagande utan vidare intresse eller förståelse från varken politiker eller närvarande media, som det tyvärr har varit sedan vi började den här processen.

I september kom kommittén så ut med sitt betänkande och som väntat nämndes inte vi svenskar som bor utomlands i pressträffen. Vi nämns dock i själva lagförslaget (betänkandet).

Föreningen Svenskar i Världen har tagit del av, och är en remissinstans, av betänkandet och har nu startat en ny namninsamling som direkt respons till lagförslaget. Vi ber er att läsa igenom det och skriva under deras namninsamling. Vi anser att SVIV har exakt samma mål som vi hade med vår namninsamling, men har möjlighet att nå längre.

Namninsamlingen:

vänligen,
Karin Rosenquist-Schager & Lena Wickman

Karin Rosenquist-Schager

Dela denna namninsamling

Hjälp den här namninsamlingen att få fler underskrifter.

Hur sprider man en namninsamling?

• Dela namninsamlingen på din Facebookvägg och i grupper som rör ämnet för din namninsamling.
  • Kontakta dina vänner
    1. Skriv ett meddelande där du förklarar varför du skrev på namninsamlingen, då människor är mer benägna att skriva på om de förstår hur viktig frågan är.
    2. Kopiera och klistra in namninsamlingens webbadress i ditt meddelande.
    3. Skicka meddelandet via e-post, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram och LinkedIn.