Stoppa Svenska kyrkans försäljning av Adelsö hembygdsgård till privat aktör (Almlunda)/Kräv att Ekerö Kommun återköper Adelsö Hembygdsgård

Kontakta namninsamlingens skapare

2020-06-22 Vad har hänt med föreslagen försäljning av Adelsö Hembygdsgård?

2020-06-24 15:58:09

Hembygdsvänner!

Namninsamlingen i Adelsö Butik omfattade den 24 maj 90 namnunderskrifter, vilka överlämnades till Kyrkofullmäktige den 25/5. Namninsamlingen online för de som hellre skrev under digitalt resulterade i ytterligare 76 godkända namnunderskrifter. I nuläget har kyrkofullmäktige beslutat om försäljning till Alunda AB men beslutat att först avvakta kommunens formella beslut om kommunens eventuella utnyttjande av sin återköpsrätt. Glädjande för Adelsö föreningar, Adelsö förskola och Adelsö brandstation, så presenterade sedan kommunstyrelsens arbetsutskott den 4/6 ett ordförandeförslag om återköp och förhandling med Svenska Kyrkan via sitt fastighetsbolag Ekerö Bostäder AB. Förslaget antogs av kommunstyrelsen den 9/6! Ett formellt fastställande av beslutet förväntas ske i kommunfullmäktige den 23/6! Vi kan vara stolta att ha lyckats med bedriften att stoppa försäljningen till en privat aktör och få kommunen att ändra sitt muntliga besked till ett återköpsbeslut -precis som vi yrkat i vår namninsamling! Heder till kommunen och alla, som engagerat sig för vår hembygdsgård! Nu kan föreningarna i lugn och ro ägna sig åt sin kärnverksamhet och medlemmarnas bästa och försäkra sig om att kommunen förvaltar hembygdsgården på ett långsiktigt hållbart sätt! Tack till Er alla som aktivt engagerat Er i hotet om försäljning av vår hembygdsgård!

Nu avvaktar vi protokoll från kommunfullmäktigemötet den 23/6!

Uppropet avslutas den sista juni om inget oväntat händer den 23/6!

Adelsö Föreningsråd genom Lars Skedinger

Dela denna namninsamling

Hjälp den här namninsamlingen att få fler underskrifter.

Hur sprider man en namninsamling?

• Dela namninsamlingen på din Facebookvägg och i grupper som rör ämnet för din namninsamling.
  • Kontakta dina vänner
    1. Skriv ett meddelande där du förklarar varför du skrev på namninsamlingen, då människor är mer benägna att skriva på om de förstår hur viktig frågan är.
    2. Kopiera och klistra in namninsamlingens webbadress i ditt meddelande.
    3. Skicka meddelandet via e-post, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram och LinkedIn.