Upprop för en kämpande förening

Kontakta namninsamlingens skapare

Slut på namninsamling MEN NY insamling startar. VIKTIGT

2020-04-03 13:08:25

Tack för att du bidrog till namninsamlingen för en Kämapande Förening. Den är nu avslutad och inskickade.

Hotet om UTESLUTNING av Kristofer Lundberg kommer allt närmare. Han har fått till 7 april på sig att svara på en utredning han inte ens har fått se. DU KAN maila till dessa adresser som går till ledningen för förbundet och regioner och kräva att uteslutningen av Kristofer Lundberg STOPPAS. Skriv gärna med dina egna ord, eller använd vårt modelluttalande som du hittar längst ner.

Maila till:

katarina.kalavainen@gmail.com,

ann-margarethe.livh@stockholm.se,

MODELLUTTALANDE

Jag kräver att ni ingriper för att stoppa uteslutningen av Kristofer Lundberg, regionordförande för Västra Sverige. Han representerar den mest aktiva Hyresgästföreningen, Angered, som har stått för enormt viktigt och omfångsrikt engagemang och kamp. Han är initiativtagaren till den landsomfattande protestdagen mot marknadshyror som är helt avgörande för hyresgästerna.

Det har pågått en utredning som Kristofer Lundberg ombedes komplettera, men han får inte läsa utredningen så hur ska han kunna veta vad som står i den?

Kristofer Lundberg och Angeredföreningen har gjort en egen utredning som visar att de har utsatts för ett bedrägeri från ett annonsföretag. De har polisanmält annonsföretaget. Förbundsledningen har vägrat ta hänsyn till detta – som är orsaken till underskottet. De har därtill vägrat hjälpa till att sätta dit företaget eller verka för att pengarna kommer tillbaka.

Jag vägrar acceptera att förbundsledningen använder coronakatastrofens krisläge som tillfälle att halshugga den mest kämpande och demokratiska Hyresgästföreningen i landet. Stoppa uteslutningen och hemlighetsmakeriet NU!

Ny namninsamling MOT HOTET OM UTESLUTNING av Kristofer Lundberg

2020-03-26 14:15:17

Hej alla och hoppas att alla mår bra!

Det har i dagarna blivt mer och mer tydligt att Hyresgästföreningens förbundsledning förbereder en eller flera uteslutningar eller suspenderingar av regionsledningen i Västra Sverige och främst riktar in sig på regionordförande Kristofer Lundberg.

Därför startas nu en ny namninslaming som tar upp detta. Vi ber därför er att skriva på och dela denna nya insamling.

Behöver du fler nyheter i fallet så finns det på kampandeforening.org

TA HAND OM ER
Det här är mycket märkliga tider för alla människor och inte minst oss hyreskämpar. I ett slag har hemmet blivit viktigare än någonsin och miljoner människor runt om i världen är i karantän. Snart kan även vi i Sverige behöva hålla oss helt och hållet hemma. Det är väldigt viktigt att vi inte lägger ner den kamp vi står för. Tvärtom så visar coronakrisen att vi har haft rätt - ett samhälle som bygger på stora klassklyftor, bristfällig välfärd och där bostaden inte ses som en rättighet utan som ett spekulationsobjekt - dessa samhällen är extra sårbara vid virusattacker och människor kommer få betala med sin hälsa.

Medan vi nu inte kan genomföra de demonstrationer som planerat är det viktigt att fortsätta organiseringen fast på andra sätt - för att sedan återkomma med förnyad styrka längre fram. Protestdagen mot marknadshyra och januariavtalet är nu satt till 12 september

Den ekonomiska krisen plötsligt har blivit ett faktum kommer så klart verka väldigt återhållande på alla ombildningsförsök. Med stor sannolikhet kommer stadshuset att frysa dem för att sedan återuppta det när börser och massarbetslöshet lugnat sig. Detta kan vi prata om på nästa möte.

Mötet var satt till den 30 mars. Nu kan vi inte träffas live som planerat pga smittorisken. Men det kan finnas stort behov av att prata ändå. Därför föreslår jag att vi träffas digitalt. Det finns bra möjligheter att genomföra gruppsamtal på nätet t ex genom messenger. Om du vill vara med - svara på mailet. Så kan vi komma överens om vilket digitalt forum som passar bäst för alla.

Förslag: digitalt möte för Nätverket Rädda Hyresrätterna kl 19:00 måndagen den 30 mars

Varma hälsningar Elin Gauffin
/Nätverket Rädda Hyresrätterna

Viktiga Nyheter om Kämpande Förening

2020-03-11 14:36:45

Till alla som har skrivit på uppropet Kämpande Förening.

Tack alla som har ställt sig bakom uppropet Kämpande Förening. Det är väldigt viktigt och glädjande att så många vågar stå upp mot byråkratiska manövrer, smutskastning och hemlighetsmakeri - för en demokratiskt och kämpande Hyresgästförening.

Det här utskicket innehåller viktiga nyheter och uppdateringar.

ANGERED SVARAR PÅ UNDERSKOTTETI den här kungörelsen redogör Angered för sin egen utredning om det underskott som använts av förbundsstyrelsen som ett huvudskäl till att stänga av hela regionstyrelsen. De berättar om hur de lurats att betala fakturor för annonser som de aldrig beställt av ett annonsföretag som nu är skyldiga Hyresgästföreningen 425 595 kronor. De berättar om hur regionkontoret borde sett detta men inte agerat och hur föreningens ledning snarare väntat på ett tillfälle att sätta dit Angeredföreningen istället för att stoppa företaget. Här kan en också läsa om den fantastiska aktivitet som Angered står för, bland annat 11 demonstrationer och 18 konferenser/utbildningar på ett år - vilket innebär att de omsätter mycket pengar. Angered svarar på underskottet:

SPRIDNINGDet är nu 26 olika föreningar, organisationer och nätverk som ställt sig bakom uppropet som förening, se listan HÄRDet är 417 personer som har skrivit under på namninsamlingen.

Det här kan vi med enkla medel dubbla inom kort. Om alla som skrivit under ber 10 personer vardera att också skriva under så blir vi snart många fler. Det vore jättebra om du ville hjälpa till. Skicka länken på messenger, sms, mail eller annat sätt till dina vänner! Alla som företräder Lokala Hyresgästföreningar kanske kan fråga medlemmarna att skriva under på “skrivunder”.

INFÖR PROTESTDAGEN 18 APRIL

Förbundsstyrelsens agerande har inte stoppat kampanjen. Efter avstängningen har kampanjaktivisterna inte kunnat samlas till möten i Hyresgästernas hus Arena första lång men har istället haft stora möten i andra lokaler. Folk hjälps åt. Någon ser till att det trycks upp gratis flygblad på ett tryckeri den har tillgång till, en annan att det blir bra marknadsfört på nätet osv. Utöver de 81 LHordföranden som sparkade igång kampanjen i slutet av januari har över 60 LH årsmöten antagit egna uttalanden på sina årsmöten. Senast beslöt Bostadsvrålet att skänka pengar till 18 april och ett möte med olika sociala rörelser och fackföreningar ser till att 18 april vidgas. Det handlar om att protestera mot hela januariavtalet inte minst inskränkningarna i anställningstryggheten.

I Stockholm sker ett samarbete med Hyresgästföreningen, fackföreningar och sociala rörelser inom ramen för Välfärdsalliansen den 18 april som samlas i manifestation. Det bli även protester i Malmö och Uppsala och säkert på fler orter.

Återigen tack för ert stöd och skicka gärna in synpunkter och rapporter

// Kämpande Förening viaKristofer Lundberg för Angereds Hyresgästförening samt regionordförande Västra Sverige

Elin Gauffin, Nätverket Rädda Hyresrätterna

Dela denna namninsamling

Hjälp den här namninsamlingen att få fler underskrifter.

Hur sprider man en namninsamling?

• Dela namninsamlingen på din Facebookvägg och i grupper som rör ämnet för din namninsamling.
  • Kontakta dina vänner
    1. Skriv ett meddelande där du förklarar varför du skrev på namninsamlingen, då människor är mer benägna att skriva på om de förstår hur viktig frågan är.
    2. Kopiera och klistra in namninsamlingens webbadress i ditt meddelande.
    3. Skicka meddelandet via e-post, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram och LinkedIn.