Utökad trafikering för busslinje 426 på Aspviksvägen Värmdö

Ytterligare utökning av trafikering för linje 426

2019-02-14 16:48:56

Hej!

Eftersom vi till sist lyckades få till ytterligare 1 busstur på vardagmorgnar kl 07:45, vilket har hjälp både mig och andra i områden utmed Aspviksvägen, tänkte jag att vi kan använda denna namninsamling för att försöka få ytterligare utökning av trafikeringen på linje 426.

Eftersom jag har en dotter som går i skolan och har skolskjuts via buss 426, är jag personligen främst intresserad av att få en utökning till halvtimmestrafikering under vardagseftermiddagar, då både barn och vuxna behöver kunna åka hem från Gustavsbergs centrum. Förslagsvis mellan kl 14:00-18:00.

Jag vill gärna höra era åsikter i frågan, samt få synpunkter på andra förändringar som det finns behov av.

Återkom enklast med dina synpnkter genom att besvara detta mail.

Och sprid gärna namninsamlingen till era bekanta, ju fler namn vi har på listan, desto större chans till förändring!

Baldersuddevägen 9

Ny busstur på linje 426!

2018-12-12 15:14:25

Hej!

Sedan 2018-12-09 trafikeras linje 426 med ytterligare 1 tur på vardagmorgnar.

Denna busstur avgår Kl 07:31 från Gustavsbergs Centrum -> Aspviks brygga och

returbuss avgår Kl 07:44 från Aspviks brygga -> Gustavsbergs Centrum.

Jag hoppas att det blir till stor hjälp för alla skolbarn-/ungdomar att ta sig till skolan på morgonen!

Vi ska naturligtvis använda denna namninsamling för att få till stånd ytterligare utökning av trafikeringen

på linje 426 och jag tar tacksamt emot ytterligare önskemål!

Jag har, i dialogen med SL och Värmdö Kommun, påtalat behovet av ytterligare

utökning av trafikeringen för linje 426, men tyvärr blev det endast 1 tur denna gång.

Tack för ert engagemang och alla underskrifter!

Vänliga hälsningar

Ny återkoppling från SL Kundtjänst

2018-09-20 10:23:26

Hej Christian!

Du har varit i kontakt med oss då du undrar över trafikplaneringen för Aspvik.

Det förslag som finns i dagsläget kan du se nedan:

"Linje 426 Gustavsbergs centrum – Aspviks brygga Linjen övervägs att få en ny tur och retur dagtid mellan ca kl. 09.30-10.30. Detta för att resenärerna ska få en bättre mellantrafik. Vidare övervägs linjen vardagar få en ny tur och retur under morgonrusningen." Detta blir dock fastställt/bestämt i samband med att de nya tidtabellerna läggs ut på sl.se och blir sökbara i reseplaneraren vilket sker ungefär en månad före tidtabellsskiftet (9/12). Frågan om de senaste förändringarna som vi kan se så verkar det ha varit i december 2013, då de två sista avgångarna på kvällen i vardera riktningen på vardagar tillkom.   Du är alltid välkommen att kontakta oss igen via webbformuläret eller på telefon 08-600 10 00.

Vänliga hälsningar, Alina Nyberg SL Kundtjänst

____________________________________________________________________________

Mitt svar till Alina Nyberg:

Hej Alina,

Tack för bra information!

Det finns även ett stort behov av att ha utökad trafikering på vardagmorgnar, samt även på vardageftermiddagar/kvällar. Eftersom alla skolbarn som bor utmed Aspviksvägen är berättigade skolskjuts från Värmdö Kommun pga. att vägen både saknar gång- och cykelbana, samt är väldigt smal, och ’skolskjuts’ innebär att Värmdö Kommun bekostar SL-accesskort till berörda barn, finns idag ett starkt behov av utökad trafikering på vardagmorgnar och vardageftermiddagar/kvällar för att barnen ska kunna ta sig till-/från skolan på ett säkert sätt.   Förslagsvis en utökning med 2 turer vardagsmorgnar, 1 tur ca kl 07:45, Och 1 tur ca kl 08:15. Idag avgår en busstur kl 07:13 från Aspviks brygga, nästa busstur avgår Kl 08:47. Bussturen kl 07:13 är för tidig då vissa skolor inte har öppnat då barnen anländer till skolan. Bussturen 08:47 är för sen då barnen kommer försent till skolan om de tar denna buss.   Samt även tätare trafikering vardagseftermiddagar mellan kl 15:30 – 18:30 då det endast går 1 busstur/timme. Här skulle vi önska att det går 1 busstur varje halvtimme om det är möjligt. Även detta för att barn som är berättigade skolskjuts inte ska behöva vänta nästan 1 timme om de missar bussen, eller alt. promenera hem utmed Aspviksvägen som är realiteten idag.   Jag ser dagligen flera barn & vuxna som går utmed Aspviksvägen för att ta sig till-/från skola och arbete.

Mvh Christian

Svar från SL Kundtjänst:

Hej Christian!

Bra att du meddelar oss dina synpunkter på trafiken. Jag har skapat ärende 4164048 med hänvisning till ditt senaste e-postmeddelande och där fört vidare dina synpunkter till berörda inom SL samt till Keolis som trafikerar området. Synpunkter som inkommer på SL-trafiken finns alltid till grund inför kommande trafikplaneringar.

Vänliga hälsningar, Oskar Tollesson SL Kundtjänst

Svar från Malin Lindberg på Trafikförvaltningen

2018-03-21 22:06:32

Svar från Malin Lindberg på Trafikförvaltningen SL

Ni som ännu inte har skrivit under denna namninsamling, vänligen gör det om ni vill bidra till att ev.

få fler bussturer på Linje 426!

Svaret skickades till mig 2018-03-16.

Hej Christian

Har sammanställt ett svar angående utökning av linje 426 och bifogar det. Förändring för linje 426 kan tidigast bli aktuell till trafikår 2019.

I den bifogade filen 'Synpunkt angående utökad trafik linje 426.docx' finns följande information:

Synpunkt angående utökad trafik - linje 426 Gustavsbergs centrum - Aspviks brygga
Linje 426 hade under september 2017 (alla dagar) ca 2000 påstigande resenärer, 4 resenärer/avgång baserat på 480 avgångar och då endast vardagar räknat.

Figur 1 och 2 visas även statistik från en hel januari-juni 2017 och då belastning vid varje ankommande hållplats. Figur 1 visar i snitt att linjen under rusning har 6-9 resenärer/avgång och då riktning Gustavsbergs centrum – Aspviks brygga

Linje_426-13.jpg

Figur. 1 Statistik antal resenärer linje 426 Gustavsbergs centrum – Aspviks brygga   I snitt så har linjen under rusning 5-13 resenärer/avgång och då riktning Aspviks brygga – Gustavsbergs centrum.

Linje_426-2.jpg

Figur. 2 Statistik antal resenärer linje 426 Aspviks brygga- Gustavsbergs centrum

Trafikförvaltningen riktlinjer vid trafikplanering har övergripande mål, dels Attraktiva resor som handlar om kollektivtrafikens konkurrenskraft och attraktivitet, dels Effektiva resor med låg hälso- och miljöpåverkan som syftar till samhällsekonomisk effektivitet och miljö- och hälsohänsyn. En SL buss har mellan 35-55 sittplatser och utökning av trafik på måste alltid kunna försvaras ur en samhällsekonomisk synvinkel.   Trafikförvaltningen tar med er synpunkt i kommande trafikplanering. Bedömning av utökad trafik på linje 426 kommer att göras utifrån budget, efterfråga och utbud.

Malin Lindberg

Affärsförvaltare trafikplanering

Trafikavdelningen

Buss

Mitt svar till Malin 2018-03-21

Hej Malin och tack för återkopplingen,

Jag tror att ni bör utgå ifrån hur antalet resenärer per avgång ser ut under morgnar från Aspviks brygga -> Gustavsberg C samt antalet resenärer per avgång under eftermiddag/kväll från Gustavsberg C -> Aspviks brygga då de som pendlar till arbete/skola reser mest under dessa tider och åt dessa håll. Dessutom behöver ni även tänka på att en stor anledning till att få boende väljer bussen beror just på att busslinjen är så dåligt trafikerad, vilket medför att föräldrar till skolbarn t.ex måste ha 2 bilar/familj enbart för att kunna skjutsa sina barn till skolan. Det kan väl linte anses Vara ’effektiva resor med låg hälso- och miljöpåverkan’? I namninsamlingen som jag startade finns många föräldrar som betonat just möjligheten för sina barn att ta bussen till-/från skolan vilket inte alls fungerar tillfredställande idag.   En idé skulle kunna vara att man testar att förtäta trafiken under rusningstider, dvs månd-fred morgnar samt eftermiddag/kväll och sedan tar ut ny statistik över antalet resenärer för att se om en förtätning av trafiken medför utökat resande. Om ingen förändring sker, trots att det finns fler avgångar, har jag svårt att motivera en förändring, men då måste man först testa detta.

Mvh Christian

______________________________________________________________________________________________

Christian Lundberg Betsede Samfällighetsförening

Dela denna namninsamling

Hjälp den här namninsamlingen att få fler underskrifter.

Hur sprider man en namninsamling?

• Dela namninsamlingen på din Facebookvägg och i grupper som rör ämnet för din namninsamling.
  • Kontakta dina vänner
    1. Skriv ett meddelande där du förklarar varför du skrev på namninsamlingen, då människor är mer benägna att skriva på om de förstår hur viktig frågan är.
    2. Kopiera och klistra in namninsamlingens webbadress i ditt meddelande.
    3. Skicka meddelandet via e-post, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram och LinkedIn.