Bevara Kvinfo!

Kontakta namninsamlingens skapare

Era underskrifter i medier och i parlamentsdebatt

2017-05-18 16:05:56

Tack till alla som har skrivit på och som har spridit namnsinsamlingen!

Era underskrifter skickades tidigare på veckan till Kulturminister Mette Bock (Liberal Alliance), Jämställdhetsminister Karen Ellemann (Venstre) samt till alla parlamentets ordförare på dessa områden i anledningen av att det i dag var ett såkallat "samråd" där parlamentets politiker kunde ställa frågor till Kulturministern och Jämställdhetsministern om beslutet om att lägga ner KVINFOs bibliotek.

Era underskrifter nämndes i dag flera gånger i parlamentets debatt om KVINFOs framtid (som ni kan se online här) och gjorde stort intryck på fler politiker, tyvärr dock inte på Kulturministern, som tills vidare fasthåller sitt beslut och försöker argumentera för att beslutet är rent administrativt.

Fler medier har skrivit om hur hotet mot KVINFO väcker oro i Norden, se till exempell hos Jyllandsposten här.

Kvinfo_er_biblioteket.jpg

Øresundsnätverket för kønshistorisk forskning

Kampen for at bevare KVINFO fortsætter

2017-05-11 12:15:20

Kære allesammen,

Tusind tak for de mange underskrifter! Den internationale støtte er afgørende for KVINFOs og KVINFOs biblioteks fremtid.

Angrebene på KVINFO fortsætter, og der er stadig kræfter i regeringen, der ønsker at lukke centeret helt ned. Kampen for at bevare KVINFOs bibliotek som selvstændig enhed fortsætter også. KVINFO har ansat en ny direktør og en ny bestyrelsesleder, som fortsætter arbejdet for at bevare KVINFO.

Der er også nu startet en bredere international underskriftindsamling, som I er meget velkomne til at sprede og skrive under på!

Samtidig er der indsamlet 3854 danske underskrifter for bevarelsen af KVINFOs bibliotek og KVINFO.

Vi afleverer jeres underskrifter til Kulturministeren og Ligestillingsministeren samt til Folketingets Ligestillingsudvalg og Kulturudvalg mandag i næste uge. Torsdag den 18. Maj er der nemlig åbent samråd om kulturministerens angreb på KVINFO, hvor folketingets partier får mulighed for at stille kritiske spørgsmål. Jeres underskrifter giver dem endnu et argument for at bevare KVINFO. Tak!

I forlængelse af angrebet på KVINFOs bibliotek har integrationsministeren også angrebet KVINFOs prisbelønnede mentornetværk, der siden 2002 har matchet 4300 indvandrerkvinder i én-til-én-relationer med danske kvinder med erfaringer, viden og kontakter til det danske arbejdsmarked. Derfor var der i går åbent samråd i Ligestillingsudvalget om KVINFOs mentornetværk. Debatten kan ses på Folketings-TV.

Aktiviteterne foregår på mange niveauer. Den 20. April slog vi ring om KVINFO, billeder kan ses her.

Vi fortsætter kampen i Danmark og Georg Brandes Selskabet har indkaldt til næste møde i Bevar KVINFO den 17. Maj.

Tak for jeres støtte.

UDEN VIDEN - INGEN LIGESTILLING

Øresundsnätverket för kønshistorisk forskning

Tillsammans kan vi rädda KVINFO!

2017-03-29 11:45:07

Tack till alla som har skrivit på namninsamlingen för att bevara KVINFO och till alla som har hjälpt till med att sprida ordet!

I dag kl. 13 skickades 267 namn till Kulturministern och till Jämställdhetsministern. Namninsamlingen kommer fortsätta så länge KVINFO är hotad, så fortsätta gärna sprida den.

I eftermiddag har partierna i Folketinget frågestund med regeringen. Det kommer vara frågor från folketingspolitiker om hur attacken mot KVINFO hänger ihop med regeringens strategi för jämställdhet. Det kommer vara en grupp från BEVAR KVINFO i publiken för att visa att det är många som bryr sig om KVINFOs framtid.

Ni kan även följa och stödja kampanjen för KVINFO här: https://www.facebook.com/bevarkvinfo/

Tillsammans kan vi rädda KVINFO!

kvinfox3.jpg

Dela denna namninsamling

Hjälp den här namninsamlingen att få fler underskrifter.

Hur sprider man en namninsamling?

• Dela namninsamlingen på din Facebookvägg och i grupper som rör ämnet för din namninsamling.
  • Kontakta dina vänner
    1. Skriv ett meddelande där du förklarar varför du skrev på namninsamlingen, då människor är mer benägna att skriva på om de förstår hur viktig frågan är.
    2. Kopiera och klistra in namninsamlingens webbadress i ditt meddelande.
    3. Skicka meddelandet via e-post, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram och LinkedIn.