Låt kulturskolan vara kulturskola...

Kontakta namninsamlingens skapare

Uppföljning Kulturskolan

2017-02-08 05:08:27

Hej

Kulturskolans föräldraföreningn träffade igår kväll kommunnen för att följa upp hur det fungerar med att dela lokaler mellan råbergsskolan och kulturskolan och för att få besked om hur arbetet med att göra kulturskolans lokaler tillgängliga igen löper på. Själv kunde jag inte vara med, men ordförande Per-Olof Lindqvist skickade följade meddelande efter mötet som jag vill dela med mig av:

"Det gick bra idag. Prel plan att de flyttar tillbaka vecka 9 då bygget har gått fortare än planerat. De har besiktning vecka 8 så vet inte säkert innan dess. Alt flytt till påsk om det inte blir klart till sportlovet. Vi pratade om behov av evakueringsplaner för kommunen när detta händer igen. Bygglovet inte klart ännu och kommer att sättas på vänt om besiktning är positivt."

Så det ser idag ut som om problemen för kulturskolan ska kunna bli korta och att verksamheter ska kunna återgå till det normala betydligt snabbare än man tidigare trott.

Med detta kommer jag att stänga denna namninsamling om någon dag om ingenting specifikt dykt upp eftersom den har spelat ut sin roll. Stort tack för ert engagemang. Jag är helt säker på att det har gjort skillnad och att man kommer att tänka sig för både en och två gånger innan man tar kulturskolans lokaler i anspråk för annan aktivitet.

Uppföljningn med Kommunen

2017-02-03 16:20:37

Vänner!

När vi träffade komunen strax innan jul fick vi ett antal löften,bland annat

- Inte en enda lektion i Kulturskolans ordinarie verksamhet kommer att ställas in
- Om renoveringen drar ut längre på tiden har kommunen garanterat att det kommer att stå klara baracker på Råbergsskolans skolgård Vecka 18

För att kunna framföra hur vi ser på hur verksamheten påverkats, om eleverna upplever någon kvalitetssänkning, om någon elev har fått avstå från att delata i lektioner pga flytt till andra lokaler, eller helt enekelt om man tvärt emot löften faktiskt tvingats ställa in några lektioner skulle jag nu, några veckor in i terminen vilja be er om era intryck.

Om ni själva går i kulturskolan, om ni har barn eller vänner som går där, svara på detta utskick med era intryck, synpunkter och tankar kring hur det har fungerat hittills. Vi träffar Komunen nu på tisdag så vi behöver ert svar senast måndag kväll.

Träffat kommunen idag

2016-12-21 20:53:57

Vänner!

Kommer precis tillbaks från ett möte med ledande politiker i kommunen tillsammans med Kulturskolan föräldraförening. Vi hade långa och bitvis rätt engagerade diskussioner. Vi är överens om att Råbergets elever måste få en snabb lösning. Vi har fått någon typ av löfte att man i framtiden kommer att anse Kulturskolans lokaler som ”fredade”, men vi har framför allt fått 100%-iga garantier för att

- Kommunen har garanterat att de minst 3,3 miljoner i extra kostnader inte kommer att tas ut i någon som helst form av höjda avgifter för Kulturskolan.

Vi har levererat beskedet att de 550 personer som skrivit på vårt upprop både online och traditionellt kommer att hålla kommunens ledning ansvariga för dessa löften.

Tack för hjälpen

Peter Naglitsch

Följ med på en promenad för att övertyga beslutsfattarna

2016-12-20 15:54:33

Hej

Som vi meddelat tidigare har Barn- och Ungdomsnämndens ordförande Pernilla Bergqvist och kommunalrådet Dan Rosenholm gått med på att träffa oss och lyssna på våra synpunkter om beslutet att negativt påverka mer än 1000 av kommunens kulturskoleelevers möjlighet att ägna sig åt verksamheten i Kulturskolans lokaler. Vi träffar dem imorgon, Onsdag, klockan 19:00. Det vora fantastiskt om så många som möjligt av alla er över 500 personer som skrivit på protestlistorna kunde göra oss sällskap under en liten promenad från Kulturskolans lokaler till kommunhuset. Vi samlas från 18:30 och går runt 18:40 tillsammans till kommunhuset. Om vi blir riktigt många som gör sällskap under denna promenad kanske vi kan få beslutsfattarna att ta sitt förnuft till fånga och ta fram en bättre lösning för både Råbergets och Kulturskolans elever.

Börjar kommunen lyssna?

2016-12-18 20:50:31

Vi har blivit kontaktade av ordförande för Barn och ungdomsnämnden och ett av kommunalråden. Båda har uttryckt en vilja att träffa oss. Vi kommer att ta med alla underskrifter från denna insamling samt de som skett "på papper", totalt över 500 st.

Det vora fantastiskt om många av er skulle vilja följa med oss på en kort promenad på onsdag, från kulturskolans lokaler till kommunhuset, för att visa hur många som inte accepterar det hafs-jobb till utredning och det beslut som fattats i panik på för dåliga grunder och utan hänsyn taget till kulturskolans elever och verksamhet. Så om någon av er skulle vlija sluta upp runt halv sju på onsdag kväll för en kort promenad till kommunhuset så är ni mycket välkomna att göra så.

Ni får även mycket gärna berätta om insamlingen och den gemensamma promenaden för alla som ni känner som är engagerade i frågan

Dela denna namninsamling

Hjälp den här namninsamlingen att få fler underskrifter.

Hur sprider man en namninsamling?

• Dela namninsamlingen på din Facebookvägg och i grupper som rör ämnet för din namninsamling.
  • Kontakta dina vänner
    1. Skriv ett meddelande där du förklarar varför du skrev på namninsamlingen, då människor är mer benägna att skriva på om de förstår hur viktig frågan är.
    2. Kopiera och klistra in namninsamlingens webbadress i ditt meddelande.
    3. Skicka meddelandet via e-post, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram och LinkedIn.