Uppsala mosken och bestämmandet av Ramadan och Eid-dagarna med astronomisk beräkning

All pris tillkommer Allah, vi tackar Honom, söker Hans hjälp och ber om Hans förlåtelse. Vi söker skydd hos Allah mot våra själars onda sidor och mot våra dåliga gärningar. Den som Allah vägleder, kan ingen leda vilse, och den som Allah leder vilse, ingen kan vägleda. Jag vittnar att det inte finns någon annan gud än Allah, utan någon vid Hans sida, och jag vittnar om att Muhammed är Hans tjänare och budbärare. O troende, frukta Allah så som Han förtjänar att fruktas och dö inte i ett tillstånd annat än som muslimer. Det mest sanningsenliga tal är Allahs ord och den bästa vägledningen är Profetens Muhammeds (fred vare med honom) vägledning. De mest onda av saker är de som är nyuppfunna (i religionen), och varje nyuppfunnen sak är en innovation (bida) och varje innovation är en vilseledning, och varje vilseledning leder till elden.

Den islamiska lagen är en tolerant lag baserad på regelverk som bygger på människors intressen i både detta liv och livet efter detta. Sharian är fullständig och rättvis samt barmhärtig. Av Guds barmhärtighet har Han underlättat för människorna att känna till tiden för deras tillbedjan genom att stipulera simpla tecken och metoder som de kan följa. Gud har inte ålagt oss att fastställa begynnelsen av en ny månad genom metoder som enbart ett fåtal människor har kunskap om, nämligen astronomisk beräkning. Tvärtom har metoderna som fastställts enligt Quranen och sunnah gjorts tillgängliga för alla och en ny månad fastställs genom månskådning. Även ramadan påbörjas och avslutas genom månskådning, i enlighet med profetens, fred vare med honom, yttrande: "När ni ser den (nymånen), fasta, och när ni ser den (nymånen), bryt fastan, och om moln skymmer (er syn), fullfölj trettio dagar.". Profeten stipulerade alltså att begynnelsen av ramadan är genom att skåda månen i slutet av shabaan och slutet på ramadan genom att skåda nymånen för shawwal. Detta var fallet under profetens tid, de fyra rättfärdiga kaliferna och de tre efterföljande generationerna efter honom, vilka han vittnade om deras dygd och goda gärningar. Att fastställa begynnelsen av en ny månad genom astronomiska beräkningar är en ny innovation som inte har någon grund i den islamiska sharian.
Därför är det styrelsen i Uppsala moskéns ansvar att undersöka vad profetens sunnah har beordrat gällande muslimernas tillbedjan, och att frukta Gud i människors religion och inte att blanda goda handlingar med dåliga.

Vi uppmanar Uppsala-moskén att avstå från att fastställa Ramadan- och Eid-al-Fitr-månaderna genom astronomiska beräkningar och att följa sunnah och profetens vägledning som människor i Uppsala har gjort under flera år. Vi motsätter inte Imam rådet och deras åsikt samt vi har full respekt för deras arbete. Men i just denna fråga som avviker från islamiska grunder, påverkar allmänhetens utövning av religionen på ett direkt sätt samt vår dyrkan så måste vi säga ifrån.

Vi uppmanar också de som motsätter sig Uppsala-moskéns nya beslut att fastställa Ramadan- och Eid-al-Fitr-månaderna genom astronomiska beräkningar att skriva sitt namn och information så att vi kan samla så många som möjligt som inte stöder det nya sättet som moskéns ledning använder för att fastställa månaderna.

Må Gud leda oss till det rätta.

إنَّ الحمد لله نحمده ونستعينه ونستغفره، ونعوذ بالله من شرور أنفسنا، ومن سيِّئات أعمالنا، من يهده الله فلا مُضلَّ له، ومن يضلل فلا هادي له، وأشهد ألاَّ إله إلاَّ الله وحده لا شريك له، وأشهد أنَّ محمَّدًا عبده ورسوله.

﴿يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاَ تَمُوتُنَّ إِلاَّ وَأَنْتُمْ مُسْلِمُونَ﴾

وبعد: فإنَّ أصدق الحديث كلامُ الله، وخيرَ الهدي هديُ محمَّدٍ صلَّى الله عليه وسلَّم، وشرَّ الأمور محدثاتها، وكلَّ محدثة بدعة، وكلَّ بدعة ضلالة، وكلَّ ضلالة في النار.

إن الشريعة الاسلامية شريعة سمحة شريعة مبناها وأساسها على الحكم ومصالح العباد في المعاش والمعاد ، وهي عدل كُلها ، ورحمة كلها ، فلهذا سهل الله عليهم الطريق إلى معرفة أوقات العبادات ، فجعل لدخول أوقاتها وخروجها أمارات يشتركون في معرفتها ، ولم يكلفنا معرفة بدء الشهر القمري بما لا يعرفه إلا النزر اليسير من الناس ، وهو علم الحساب الفلكي ، وبهذا جاءت نصوص الكتاب والسنة بجعل رؤية الهلال ومشاهدته أمارة على بدء صوم المسلمين شهر رمضان ، والإفطار منه برؤية هلال شوال ، قال النبي صلى الله عليه وسلم : ( إذا رأيتموه فصوموا وإذا رأيتموه فأفطروا فإن غم عليكم فأكملوا العدة ثلاثين ) فجعل عليه الصلاة والسلام الصوم لثبوت رؤية هلال شهر رمضان ، والإفطار منه لثبوت شهر شوال ، ولم يربط ذلك بحساب النجوم وسير الكواكب ، وعلى هذا جرى العمل زمن النبي صلى الله عليه وسلم وزمن الخلفاء الراشدين ، والأئمة الأربعة والقرون الثلاثة التي شهد لها النبي صلى الله عليه وسلم بالفضل والخير ، فالرجوع في إثبات الشهور القمرية إلى علم النجوم في بدء العبادات ، والخروج منها دون الرؤية من البدع التي لا خير فيها ، ولا مستند لها من الشريعة .. والخير كل الخير في اتباع من سلف والشر كل الشر في ابتداع من خلف.

فعلى كل مسؤول في مسجد أوبسالا وُكِلَ أمراً من أمور المسلمين أن يتحرى ما جائت به السنة فيما يتعلق بعبادة المسلمين ، وأن يتقي الله في دينهم وأن لا يخلط عملا صالحا بآخر سيئ.

نرجو من مسجد أوبسالا التراجع عن تحديد دخول شهر رمضان و العيدين بالحسابات و اتباع السنة و الهدي النبوي عملاً بما اعتاد أهل أوبسالا عليه من سنين عدة. نحن لانعارض عمل مجلس الأئمة السويدي و فتاويهم و اجتهاداتهم و عملهم، لكن حين تكون المسألة متعلقة بأمر يخالف الدين بشكل صريح و يأثر على عباداتنا و ديننا بشكل مباشر فنحن هنا نقف لنبين اعتراضنا و امتعاضنا بشكل مسالم.

نرجو ممن يعارض مسجد أوبسالا على قرارهم الجديد في تحديد دخول شهر رمضان و العيدين بالحسابات الفلكية، أن يوقع بتسجيل اسمه و معلوماته لنجمع أكبر عدد ممن لا يؤيدون الطريقة الجديدة التي تتبعها إدارة المسجد في تحديد دخول الشهر.

هذا والله ولي التوفيق

Genom att underteckna godkänner jag att Aws Bitar lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.

Vi offentliggör inte ditt telefonnummer på nätet.