Protest mot förslag som innebär nedskärningar av resurser i 2b

Hej Maria, Louise och Karin,

Vi är många i 2b som känner oro inför hösten, därför att flera stora förändringar planeras för klassen.

• För det första: Barnen lämnar trygga Skutan och flyttar till den stora skolbyggnaden och nytt klassrum.
  • För det andra: Det blir nytt fritids med för barnen främmande personal.
  • För det tredje: Jeanette som tagit stort ansvar för barnens sociala utveckling går förlorad då hon fortsätter på Skutan.

Dessa tre förändringar innebär en stor utmaning för våra barn och kommer att vara jobbigt för många av dem tills de vant sig. Om Ann-Helen byts ut, som det finns förslag på, innebär det ytterligare en belastning, då hon stått för trygghet och stabilitet för barnen under de två år de haft henne.

Vi vet att det också finns förslag som innebär nedskärningar av resurser i klassen. Klassen har minst två elever med väl dokumenterade, omfattande stödbehov. Skolan är enligt skollagen skyldig att ge dem det stöd de behöver för att fungera i skolan. Om resurserna minskas i klassen kommer det inte bara att innebära problem för eleverna med svårigheter utan ha kraftigt negativ påverkan på arbetsmiljön för alla våra barn. Minskningen som Jeanettes bortfall innebär är mer än tillräckligt. Vi accepterar inte att klassen ställs utan extra resurs.

Jag vill härmed protestera mot planerna på att elevassistent Michael inte ska få fortsätta i klassen.

föräldrar i 2B, Mariaskolan.