Bevara Blasieholmen - flytta Nobelbygget!

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Bevara Blasieholmen - flytta Nobelbygget!.


Gäst

#726

2016-04-29 13:15

Jag är infödd Stocholmare!!! Har varit med om hur man har skövlat VÅR HEMBYGD! Nu får det vara nog med detta vansinne!!!!

Gäst

#727

2016-04-29 13:41

Inte en "orgelpipa" till - tvi vale!

Gäst

#728

2016-04-29 14:21

Jag hörde en presentation av projektet inför den nya Nobelbyggnaden framförd av Lars Heikensten på Svenska Klubben här i Paris maj 2014. När jag fick se bilderna för den framtida byggnaden chockades jag av framför allt höjden, jämfört med de övriga byggnaderna intill men också av klumpigheten.
För övrigt är jag sällan emot och snarare entusiastisk inför moderna byggnadskonstruktioner men ovanstående byggnadsprojekt är alltför avvikande övrig arkitektur i närheten och kommer att "ta död på" Blasieholmen istället för att försköna den.

Gäst

#729

2016-04-29 14:21

Jag vill inte förfula Stockholms innerstad.

Gäst

#730

2016-04-29 14:56

Bevara Stockholms historia.

Gäst

#731

2016-04-29 15:49

Blasieholmen är fel plats att bygga Nobelhuset på!

Gäst

#732

2016-04-29 16:08

Placeringen av Nobelcneter är stör stadsbilden. Alternativa placeringar är inte tillrcäkligt studreda. Bättre finns! Kostnaderna för de arkeolöogiska utgrävningarna som staden skall stå för är helt okanda, av naturliga skäl. Hur kom det sig, att staden skänkte tomten till Nobelstiftelsen? En gåva av mcyket stort ekonomiskt värde!

Gäst

#733

2016-04-29 16:59

Fanns inget val

 


Gäst

#734

2016-04-29 17:12

För stort för dyrt och på fel plats!

Gäst

#735

2016-04-29 19:06

Sanslöst illa vald placering. Bara tillgänglighet för alla de förväntade många besökarna per bil, buss o till fots verkar omöjligt - rullband under jord från Kungsträdgården? Förutom att den trist formgivna lådan sätts på ett estetiskt känsligt ställe. Otaliga andra alternativ borde vara bättre. Ett övergrepp på vackra Stockholm, blir för många smaklösheter nu: waterfrånt, märklig box på tak bakom Sheraton, fantasilös Slussenlösning. Se hur vackert norrmännen bygger i Oslo, Operan och Astrup Faernley museet - där ses upplyftande, genial arkitektur!

Gäst

#736

2016-04-29 19:27

Ett totalt felbeslut! Pengarna är förstås villkorade för att huset skall byggas där... Kor...?

Gäst

#737

2016-04-29 21:28

För att göra det lilla jag kan för att Stockholm ska få ha kvar sin fina stadsbild! Allt annat vore häd!
Pers Stina Orsa

#738

2016-04-29 21:40

Så härhar åter SD tagit över en sida, niär alla sura och bittra SD-anhängare. Vi Stockholmare vill att Blasieholmen byggs ut, dells med Nobel och sedan med riktigt höga flerfamiljshus, det vore även bra att riva alla gamla hus längs Södermalm och bygga upp 10 till 40 våningars hus ut mot vattnet, de som tidigare haft sjöutsikt har haft den färdigt och ska nu öppna sina hjärtan och låte nya innerstadsbor få ta del av utsikten.

/Klass mot klass


Gäst

#739

2016-04-30 07:30

Allt är fel: Platsen, arkitekten och utseendet, finansieringen osv...
Ingen som hänsyn tilll kulturminnesvårdens intressen, stadens historia, olämplig miljö för skrytbygget osv...
odugliga och okunniga politiker osv...

Gäst

#740

2016-04-30 11:44

Stackars Stockholm är utsatt för rivande av gsmla vackra byggnader och byggande av FULA nya. Jag lider!

Gäst

#741

2016-04-30 17:11

En protest mot det systematiserade beteende hos stadens myndigheter, som bit för bit tuggar i sig platser och kulturbebyggelse. Med minsta möjliga öppenhet utarmar man Stockholms rötter och hela karaktär.
Tillslut återstår inget annat än stadens museer för att se något annat än påtvingade lådor av glas och metall. När den dagen kommer vaknar nog de flesta människor, men då är det sedan länge försent. Som läget är nu finns ännu möjligheten att rädda lite av staden och dess historia.
Men tiden är knapp.
It's now or never.

Gäst

#742

2016-04-30 17:20

Kom till Sverige och Stockholm för tio år sedan och tycker Stockholm är fantastiskt. Men blir rädd när man vill förstöra det som är fint, helt i onödan. Där jag kom ifrån förstördes städer av bomber, här förstörs staden av de som ska ta hand om den. Arg!

Gäst

#743

2016-04-30 20:42

Vill inte att man river sådant som är vackert och har historia för att bygga ett fult och helt onödigt skrythus.

Gäst

#744

2016-05-01 05:57

Det är vansinne att oåterkalleligt riva våra kulturskatter!

Gäst

#745

2016-05-01 07:52

Tycker att ett nybygge med en design som absolut inte passar miljön är direkt skadligt för Stockholm, dessutom - om det som framhållits från de som vill ha bygget- att främsta anledningen är forskningscentret så måste platser i sådan miljö passa bättre, både för tillgängligheten som för korttidsbostäder runt omkring. Om man vill skryta med bygget, så struntar nog världen i om det ligger mitt i centrala Stockholm eller strax utanför, skrytbygget görs sig säkert bra på PR-bilder oavsett placering...

Gäst

#746

2016-05-01 08:07

Älskar Stockholm världens vackraste stad! Varför är våra politiker så ängsliga för att framstå som bakåtsträvare att de inte ser att det nya Nobelhuset blir en helt malplacerad blaffa. Bygg huset i en miljö där det passar tex Hagastaden.

Gäst

#747

2016-05-01 12:50

Huset är inte vackert var det än placeras. Tilltänkt placering skulle innebära en kulturell katastrof ur alla tänkbara synpunkter men
mest på grund av intrycket av elefantiasis som byggnaden ger,
anser jag.

Gäst

#748

2016-05-01 17:59

Jag vill inte se detta hus på Blasieholmen. Frågan är, om en knapp andel politiker utan absolut majoritet, d.v.s. mer än 2/3,av rösterna, valda på fyra år, skall kunna ha mandat av oss att besluta i en sån här fråga, utan att ta hänsyn till en majoritet av enligt uppgift 90% av remissinstanserna och en samlad opinion av "Riktiga Stockholmare", alltså inga s.k.0-åttor(= inflyttade landsortsbor) utan de, som sedan länge bor och har fötts i Stockholm. Jag är övertygad om, att penninggivarna har villkorat pengarna. Alltså att en förutsättning för att Nobelstiftelsen skall får pengarna är, att huset uppförs på just där på Blasieholmen. Att inackordering för Nobelpristagarna sedan sker på Grand Hôtel, blir ju ett ytterligare skäl för att huset uppförs där.
I vissa länder kallas det korruption, om pengar ges till beslutsfattare o. likn. för att uppnå en penningstark grupps önskemål/krav. Sådant förekommer inte i Sverige, där kallas det t.ex. kulturgåva. Det finns bara fula ord för det här, och det lämpar sig nästan inte för skrift i seriösa sammanhang, ett är: FY F.....N! *#&%"?+++#...
Detta övergrepp på demokratin får inte fullbordas..!
Bo Petersson, Stockholmaren i 3:e generationen


Gäst

#749

2016-05-02 11:58

Därför att det rör sig om ett kulturarv och att det är fel att inte respektera tidigare arkitekter och byggares verk

Gäst

#750

2016-05-02 12:07

Varför måste ni förstöra något för att bygga? Stockholm tillhör inte bara elitpolitiker!