Bevara Svartedalen

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Bevara Svartedalen.

Tea

#1

2013-09-15 04:53

Jag vill inte att den tysta, vackra vildmarken med höga natur-, kultur- och friluftsvärden ska skövlas och exploateras och bli ett vindkraftsindustriområde. Särskilt som Statens Energimyndighet också håller med om att Kungälvs kommun inte är intressant för vindkraft ffa pga dåliga vindförhållanden.


Gäst

#2

2013-09-15 10:17

Vi har ren energi i Sverige.Dyr dålig vindkraft är ett skämt.Det fanns goda skäl att sluta med väderkvarnar på 1800talet. Dom skälen finns kvar.

Gäst

#3 Re:

2013-09-15 10:34

#2: -

Exakt! Kungliga vetenskapsakademin har på sin hemsida publicerat ett pressmeddelande som tagits fram av Energiutskottet (2013-07-02) om att Sverige idag har unik energimix som kan bli stor konkurrensfördel för svensk industri. Vi har redan idag stabil och så gott som fossilfri energikonsumtion. Men EU vill satsa på bl a vindkraft och då ska den svenska landskapsmiljön offras??? Hur kan man tycka att det är rimligt för svenska ekonomin att bygga stort antal vindkraftverk - på export - när svenska elkonsumenter får stå för notan på så många olika och oåterkalliga sätt? Ja, vindel är dyr, opålitlig och nytt kostsamt stöd till markägarna och ofta till personer både långt utanför bygden och utanför landet.


Gäst

#4

2013-09-18 20:06

Vilken felprioritering! Jag jobbar annars dagligen med att främja förnybar energi och minska våra bidrag till växthuseffekten. Det är jätteviktigt att öka andelen förnybar energi, men att placera vindkraftverk i ett välkänt friluftsområde låter för mig helt obegripligt.

Gäst

#5

2013-09-20 05:42

Bevara vår vackra natur som den är idag.

Gäst

#6

2013-09-29 17:32

Med miljömål menas inte skövlade skogar, förstörda urskogar och biotopfyllda miljöer, förstörd turism, glädjekalkyler som slutar i besparingar inom skola och vård för att finansiera underskott i de kommunala bolagens urdumma investeringar. Nej miljömål innebär att vi vårdar och nyttjar de resurser vi har på rätt sätt. Vi ska inte förstöra för att kunna konsumera mera. Förbrukar vi mera el och sedan förstör natur bara för att kunna kalla oss miljövänliga så behöver vi rannsaka oss själva. Politiker och ni som värnar så mycket om naturen att ni söker miljövänliga alternativ till elproduktion, öppna ögonen och tänkt lite!

Gäst

#7

2013-09-29 20:41

Bevara Svartedalens vackra natur

Gäst

#8

2013-09-30 21:07

Bevara svartedalen

Gäst

#9

2013-10-01 01:15

Profit för några få, dessutom i en ineffektiv energiproduktion, ska inte få förstöra stora naturvärden som tagit tusentals år att bygga upp.

Gäst

#10

2013-10-02 14:51

Jag vet inte hur långt kommunen kommit i processen. Men så länge det finns möjlighet till samråd, finns möjlighet att säga emot! Finns t ex Naturskyddsföreningen lokalt i Kungälvsområdet? De kan överklaga beslut tagna av kommunen. Det är nog det mest effektiva sättet, att försöka påverka politiskt. Det tar tid att sätta sig in i ärenden, men kämpa på! Det låter helt vansinnigt det här. //Biolog och ideell naturskyddare

Gäst

#11

2013-12-30 18:44

Svartedalen är en av de vackraste platser jag haft som barn.

Tystnaden som blir i en orörd skog, lukten av mossan och kockandet från tjädern, ger en känsla som inga vackra byggnader eller snygga klädesplagg kan ge.

Skogen har varit livsviktig för mig och formandet av min identitet, jag har hittat mig själv i tryggheten som riktig natur ger en.

Mänskligheten ramlar allt längre bort från vår vackra natur, våra skogar. Avtrybbade från allt som inte swischar fort förbi, allt som inte har lackfäger, allt som inte ger pengar.

Men det är inte bara för oss vi bör bevara svartedalen, tänk på alla växter, alla insekter och alla djur vilkas hem ni förstör? vilken rätt tar sig människan när hon tror att hon kan förrinta levandet för andra varelser?

Gäst

#12

2014-01-12 23:29

Vindkraft gör mer miljöförstöring än man kan tjäna in under verkets livslängd så det är idiotiskt att förstöra så stora naturvärden som det finns i skogen i Svartedalen.

Gäst

#13

2014-02-28 09:00

Jag tycker det är viktigt att vi får bevara Svartedalen som det är idag. Vi behöver bibehålla vår "urskog" samt ha naturskyddsområden dit man som medborgare kan ta sig och uppleva naturen på nära håll

Gäst

#14

2014-03-22 11:59

Jag trodde inte att detta var sant. Men det var det tyvärr.

Gäst

#15

2014-03-22 17:28

Bush für alle!

Denna post har tagits bort av personen som skrev den (Visa detaljer)

2014-09-12 11:40



Gäst

#17

2015-01-13 04:18

Det blir allt svårare att förstå Länsstyrelsens policy när det gäller Svartedalen och markägaren Svenssons omfattande avverkningar. Det är uppenbart att skyddet som "naturskydsområde" blir allt mer urholkat.


Gäst

#18

2015-11-12 16:33

Tystnad är idag en stor bristvara ! Har tinnitus och önskar inte ljud från vindkraftverk i närheten av vårt sommarhus sedan 43 år tillbaka.


Gäst

#19

2016-07-01 13:35

Anledningen är att dessa vindsnurror är det största vansinnet som finns. Rena Skiten.
Bolagen får 15 års skattesubventioner, stoppar vinsten i egna fickor. Efter 15 år rivs de gamla snurrorna, och nya monteras upp för ytterligare 15 års skattesubventioner.