Häv skolinspektionens beslut att stänga Lundsbergs skola

bengt l. 49 ( G )

#76

2013-09-03 22:50

Den sista veckans händelser säger nog mer om skolinspektionen/(Sverige?) än om LS och några överspända elevers tokiga beteende. De här elevernas "beslutsamma friska hy" övergick nog fullt ut i "eftertankens kranka blekhet" - särskilt när de fick lämna skolan i brådrasket. Men till skillnad från skolinspektionen ( SI ), så inser de säkert hur fel det var från början till slut. SI däremot, borde inte behöva göra samma misstag - nämligen att handla ogenomtänkt. Det borde väl finnas några vuxna personer med båda fötterna på jorden, som kan hjälpa myndigheten att inte göra bort sig. Om nu inhibitionsbegäran godtas ( det mesta talar för det ), så måste nog myndigheten tillfälligtvis ( i t.ex. 6 månader ) omyndigförklaras.
Och kanske fru Begler får flytta till elefantkyrkogården i Stockholm fortare än kvickt.
Är det inte också konstigt att så få föräldrar/elever hyllar och tackar SI för deras insats - utan att det tvärtom av alla direkt inblandade uppfattas som ett rättsövergrepp från SI:s sida ??
Eller - kallas det inte ståndsrätt - det som SI sysslar med ??
Ja, vad kan det annat vara när en skola som enligt universitetsenkäter ( se facebook ovan )
har toppvärden vad gäller trivsel - och skolresultat - behandlas på detta nesliga sätt av en svensk myndighet.
Någonstans borde det väl framkomma att den goda trivseln beror på de många duktiga anställda,
som dagligen gör goda insatser.
Kanske SI inte inser att vi är flockvarelser - på gott och ont - och att vi därtill ( alla ) lider av dödssyndernas tillkortakommanden... i större eller mindre grad.
Det kanske inte är så konstigt att det ibland blir fel...
Så - vi skall inte döma för hårt - dock bör Myndigheten ( SI ) i kraft av sin förväntade kompetens ha en större uppsträckning än eleverna.
Men - tyvärr har nu myndigheten under så lång tid försökt ta heder och ära av ett stort antal vuxna och elever - och föräldrar - kopplade till LS att det blir svårt att se att samma personer kan sitta kvar i ledningen hos denna myndighet innan det här är över.
Man kan väl säga att myndigheten nu satsar allt på ett kort för att förgöra LS - en Sancho-Pancha-strid i modern tappning - som jag ser det.
Om det inte vore för att det var verkligheten, så kunde det vara komiskt.
Men - SI är ju en ny myndighet - och det är kanske inte så lätt i början - men när en hel myndighet verkar förvandlas till en kamporganisation, som bedriver mobbing på hög nivå - då har det gått helt snett...






GL89

#77 Lundsberg

2013-09-04 04:42

SI hävdar att skolan är bra, men att det finns problem på internatet. Så beslut tas att stänga skolan, med hänvisning till problem på elevhemmen. Däremot, enligt media, om elever vill bo på internatet och gå i lokala skolor, då är detta helt plötsligt ok enligt SI, eftersom SI inte har några synpunkter på var eleverna bor!? Som det kan bli ibland när resonemang förs kring lagtext och juridiskt upplägg (och egenintressen) istället för att fokusera på sakläge/sakproblem – de elever som misskött sig och givetvis de som drabbats.

Hade det inte varit klokt att jämföra med helheten, alltså med utbildningssverige, alla Sveriges skolor. Är det verkligen så illa som det påstås på Lundsberg (LS), så att en stängning är befogad dessutom utan varsel?

Att stänga LS på så sätt som skett är absurt, med stora reella konsekvenser för flertalet helt oskyldiga elever. Varför skulle en till mycket stor del klok grupp ofta välutbildade livserfarna tänkande människor (alltså föräldrar) välja att låta sina barn gå på Lundsberg (eller annat internat för den delen) om det inte var tryggt och bra.

Det stora flertalet familjer väljer denna skolform tillsammans med sina barn (för det är just ett val! - att barn ”skickas” till internat är ännu en media-myt). För vissa är denna skolform något nytt. För andra är skolformen en ”tradition”. Gemensamt är naturligtvis föräldrarnas välvilja och välönskan att ge något positivt till sina barn.

För de föräldrar med tidigare erfarenhet av internatskola, så är det naturligtvis av just välvilja de önskar ge sina barn en liknande upplevelse de själva haft - där beslutet/valet att ge sina barn en möjlighet att gå på Lundsberg naturligtvis är grundat på egna positiva erfarenheter och inte en önskan om att hämnas egen erfarenhet av otrivsel och kamratförtryck på sina barn, vilket vissa journalister verkar tro på fullaste allvar (vilket i sig är både skrämmande och väldigt sorgligt).

Det är sorgligt att SI inte alls förstått, eller kanske valt att inte förstå.

Allt sunt förnuft säger att LS snarast bör öppna sina portar igen, inte minst så att de som i år ska ta studenten kan avsluta påbörjad utbildning. Om mot förmodan alla parter inte hittar en godtagbar lösning till låt oss säga senast nästa sommar, då måste alla parter naturligtvis tänka om – och samtliga föräldrar ges då god tid att lösa skolgången för sina barn på ett bra sätt.

För den som träffat Jan Guillou, så är han ingen trevlig man. Han är skjutglad på jakt, smörar för de han påstår sig ogilla (”överklass” etc) och helt enkelt inte särskilt trevlig att ha att göra med, tyvärr. Kanske är det en sådan personlighet som behövs för att vara så framgångsrik som han varit inom sin profession/yrke. Jag ger gärna ett erkännande där det är befogat.

För den som vill öka sin inblick i såväl Jan Guillou som person som hans roman Ondskan, varför inte börja med dessa artiklar.
www.expressen.se/nyheter/min-son-ljuger-om-ondskan/
www.expressen.se/nyheter/klasskamraternas-kritik/


Gäst

#78

2013-09-05 21:39

Jag hoppas innerligt att min systerdotter får slutföra sina studier på Lunds Berg sista året! Det vore orättvist men även traumatiskt för elever att få avbryta sina studier i ett sådant här skede...Tänk på konsekvenserna...Det pratas så mycket i media om ungdomars ohälsa, såsom: anorexi, depression...och i värsta fall självmord...
Tänk först handla sen

#79 Fort men FEL

2013-09-06 16:44

Själv blev jag mobbad i min "normala" skola. Efter flytt till LS blev jag inte mobbad och trivdes alldeles utmärkt under mina 4 år.
Jag var aldrig slav åt någon! Vare sig högstadiet eller i gymnasium.

Det gläder mig att det nu har fått en juridisk vändning. (Nyheterna 6/9) SI har inte fått rätt i sin strävan att stänga skolan. De har bitit sig själva i svansen....
/M

Gäst

#80 Re: AVUNDSJUK

2013-09-08 13:46

#1: KRÄNKT - AVUNDSJUK

Oj vad man ta i. Tror inte att Du mellan svordomarna tänkt mer än kännt. Hotet kan polisanmälas. Och så det där med "Överklasskola" - menar Du att alla andra skolor är "Underklasskolor"?