Manifestation för en folkomröstning, ny tid

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Manifestation för en folkomröstning, ny tid.


Gäst

#26

2013-04-24 11:52

Kommunen är ute och cyklar i sin hunger efter ökade skatteintäkterna med
den hänsynslösa exploateringen av den ytterst unika marken vid Näs!

Gäst

#27

2013-04-26 09:04

Det är märkligt hur politiker kan sitta och styra och fatta sina egna beslut, utan samarbete med oss andra som bor här i kommunen. Vi bor ju här tillsammans. Många av oss har bott här mycket längre än de hitflyttade politikerna. De som styr över oss, sitter och säljer ut Österåkers vackra natur, till byggherrar som bara vill komma hit och tjäna en massa pengar. Alla vi andra tvingas leva i en kommun som blir fulare och mer förstörd för varje dag. Skogarna sågas ner, och ligger i stora högar som stympade stammar. Det är ju lika mycket mina träd, mina nära och kära vänner, som dödas av översittare som tror sig veta hur konmmunen ska se ut. Kallt och egoistiskt är det. Jag älskar naturen, och sörjer vartenda träd som sågas ner. Den enes bröd blir den andres död, passar in här.
Täljöviken är snart den enda platsen, där det finns en liten strimma av orörd natur kvar. Spara den!!!

Gäst

#28

2013-04-26 14:47

Hur är det att kommunen ej följer Länstyrelsens direktiv? Det finns andra områden i kommunen som kan förtätas omdet är girigheten som kräver det!
Marie Wallin
Anna

#29 Re:

2013-04-28 05:10

#26: -  

 


Gäst

#30

2013-05-01 12:18

Detta är väldigt viktigt!

Gäst

#31

2013-05-02 05:32

Området bör självklart lämnas fritt från ny bebyggelse och istället bevaras för sina naturvärden och hållas tillgängligt som strövområde för närnaturupplevelser för dem som bor i eller besöker Åkersberga. Chockerande kortsiktig plan från de styrande och bra inititativ av Naturskyddsföreningen att stoppa den!

Gäst

#32

2013-05-03 13:13

har bott i Åkersberga i 10 år och anser det vara enormt viktigt att så skön natur få vara kvar.
Bor nummera i Hjo men hjärtat brinner för Åkersberga

Gäst

#33

2013-05-06 13:01

Det är förbjudet att bygga på jordbruksmark
Det måste kommunen respektera.
Och att bygga på lågområden mot vatten , säger sig
självt , idioti. Förutom dom övriga åsikterna som andra har skrivit om, i vilka jag fullkomligt
håller med. S Dysell

Gäst

#34

2013-05-07 15:45

För samhällets framtida fortlevnad kommer vi framgent bli tvungna att freda all odlingbar mark, inte bara för matproduktion, utan även i ett fosilfritt samhälle även t.e.x bränsleproduktion. Att inte ta hänsyn till det innebar att en tänkande människa absolut inte kan se sin avkomma i ögonen och säga att titta vad jag gjort.

Gäst

#35

2013-05-07 16:09

Det skall vi väl inte behöva tala om för politiker att Tellus landyta bara är 30% av dess totala yta. Den behöver vi med en växande befolkning för t.e.x mat, energi, kemikalieproduktion, m.m.

Gäst

#36

2013-05-08 10:41

Värdefull natur: klass 1, Våtmarker med höga naturvärden: klass 1-3, Naturvärde kustobjekt (vatten): klass 1, Värdefulla landmiljöer, Kulturhistoria med levande landskap, Ekologiskt/Biologiskt värde kustobjekt: 1 - mest gynnsamt......orden hämtade från karttexter om Täljöviken, hämtade ur rapporten "Natur, kultur, rekreation och vattenmiljöer i Österåker" Sammanfattning av underlagsrapporter. Feb. 2010 Österåkers kommun (rapport framtagen av Ekologigruppen). VAD HÄNDE MED DENNA INFO.?! Sida efter sida visar värdet på detta område, värde som inte kan räknas i kronor eller marknadsnytta. Denna rapport ses nog som besvärande i beslutsfattandet och valdes bort i processen att exploatera detta unika område. FRÅGA aliansen, S om detta dokument, och varför dessa bedömningar tydligen inte ska tas med i beslutsunderlaget! /Jonas Jonsson, MP i Österåker

Gäst

#37

2013-05-09 04:09

Bra initiativ för bevara naturen.
Innevånare sen början på 50talet.

#38 Näs gård-Täljöviken

2013-05-09 08:08

SUCK SUCK SUCK! Så är politikerna i kommunen igång igen med att styra och ställa som kommunen vore deras eget privata bolag, det är inte svårt att förstå varför så många chefer hoppar av från kommunen när topparna inte bryr sig om vad dom "underställda" säger utan fortsätter att köra sitt eget race, det spelar ingen roll vilket ämne det handlar om. Min släkt har bott i kommunen sen början av 1900talet och jag har med sorg sett hur kommunen byggts "sönder" med många opassande projekt, nu är det hög tid att säga stopp för planerna när det gäller Näs gård och inte förstöra ett av dom finaste kultur och naturplatserna som finns kvar.


Gäst

#39

2013-05-11 14:33

Att bygga på gammal Historisk mark är ett helgerån för framtida generationer. De skulle förbanna oss som levde vid detta sekel. Det skulle inte vara vackra saker de sa om oss.
Gmofri livsstil nära mat

#40 Berätta om den positiva visionen med bevarande som finns!

2013-05-16 11:08

Jordbruksmark ska naturligtvis bevaras,vi kan inte fortsätta roffa åt oss mat från långt borta !

Långsiktig planering kräver även planering av hur man ska producera mat i närområdet
Den planering som kommunen bygger sin plan på är förlega.

Den togs fram i Stockholm på plankontoret där på -70 -80 talet!
Få hade då börjat inse konsekvenserna av hur vi hanterar jordens resurser.

Jag gläder mig åt

att en
Positiv vision för Täjöviken och Näs gård finns och människor som vill förverkliga den.

Berätta mer om den utåt till tidningar i tv mm mm .

Människor har så mycket att göra så de orkar, hinner inte med om de inte får flera påminnelser.

De som inte har internet eller kan använda det, ska vi göra en dörrknackningskampanj?
Jag är gärna med.


Gäst

#41

2013-06-05 09:06

Vad ska vi lämna för natur och historia till våra barnbarnsbarn om ni bygger bostäder överallt? Människan och djuren överlever inte utan natur. Och hur många djurarter ska ni förpassa och vart ska ni förpassa dom?

Gäst

#42 Re:

2013-06-06 14:32

Anders Wetterberg

#43 Näsängen.

2013-06-06 14:49

Trots att flertalet av remissinstanserna satt tummen ner att bebygga Näsängen. Så verkar inte kommunen ha förmågan att ta till sig deras synpunkter.Jag ställer två frågor till kommunens politiker: Varför måste Näsängen, som brukats över tusen år bebyggas.( Det finns ju gott om byggmark en bit upp iskogen.)Vilken moralisk rätt har ni att bestjäla kommande generationer på Näsängens unika natur och kulturupplevelser. Som tidigare generationer fått tagit del av.

Gäst

#44

2013-06-09 10:32

Instämmer.
Boende på Täljöviksvägen.

#45 STOPP!

2013-06-11 21:03

VI BOR HÄRA!
Täljöviksvägen Är bebodd, bröderna med deras familjer och jordbruk i Näs..
Vi har alla flyttat ut hit för att befinna oss närmare naturen och lugnet.
Vi är tvugna och flytta från våra bostäder pga rivningen av Täljöviken och våra hus.
Jag flyttade från Hässelby Villastad av en enda anledning ut hit till täljö, pga att få slippa oväsen, hög kriminalitet utanför ytterdörren, tunnelbana och allt vad det innebar att Bo mitt i smeten och nu ska jag (VI) bli tvugna och flytta Igen för att det ska byggas bostadsrätten som ingen vanlig svensson har råd med.
Nu får det fan vara NOG! STOPPA BYGGPLANERNA OCH RIVNINGEN AV NÄS OCH TÄLJÖVIKEN, LÅT OSS FÅ BO HÄR!

Gäst

#46

2013-06-12 05:28

Markerna på Näs sköts exemplarits idag. En förändring av markernas användning blir förödande. De som vill bygga vet nog inte riktigt vad natursköna lägen är värda för framtiden.

Gäst

#47

2013-06-12 07:09

vi som valt att bo o betala skatt i österåker har valt detta framförallt pga de möjligheter till naturupplevelser bsom finns

Gäst

#48

2013-06-16 08:41

Bevara vår unika skärgårdskommun . Bygg efter järnvägen och med hänsyn till närmaste VA-ledningar och befintliga vägar . Förstör ej vårt kulturarv ,orörda ängar biologisk mångfald. Bygg ut Gång o cykelväg från nya Kanalstaden till Täljöviken
Så att flera boende kan besöka det fantastiska kulturlandskapet .
Örjan Nygren
Åkersberga

Gäst

#49

2013-06-19 18:39

En självklarhet att spara denna mark för kommande generationer ska se varifrån vi kommer och har sin ursprung i Österåker. Vi har ansvar att kunna berätta för framtida generationer

Gäst

#50

2013-06-19 20:45

Vivill bevara den vackra och speciella natur som vi har i denna kommun.
Dessa byggplaners genomförande skulle förstöra och minska vår kommuns attraktion!!!