Bort med förbudet mot äppelsnäckor.

Kontakta namninsamlingens skapare

Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Bort med förbudet mot äppelsnäckor..


Gäst

#1

2014-10-06 20:00

Jag tycker att det är sjukt att sätta ett förbud på det vis som har gjorts, våra snäckor har ingenting med dem i Spanien att göra mer än att de råkar höra till samma släkte.
Äppelsnäckor kan inte överleva i vårt kalla land, så bort med det löjliga förbudet tack!!!

Gäst

#2

2014-10-06 20:20

Heja! Hoppas detta förbud äntligen försvinner, bra initiativ.


Gäst

#3

2014-10-06 20:57

VI VILL HA DOM tillbaka!

Denna post har tagits bort av personen som skrev den (Visa detaljer)

2014-10-06 21:46



Gäst

#5

2014-10-07 06:51

Det är fel för den äter inte växter , det är kusinen spixi bla
Jonas

#6 Förbud är förbud

2014-10-07 08:39

Kan bara tillägga att jag hittade en äppelsnäcka i bäcken bakom huset som LEVDE. kontaktade JBV som kom och kollade och konstaterade att det var en äppelsnäcka.

så detta förbud kommer nog inte att hävas, Även om vintrarna i sverige är kalla så finns det alltid ställen i systemen som är rätt så varma, så pass varma att äppelsnäckorna överlever.

Prova stoppa dom i kylen i 4 grader så ser ni sen att dom överlever, och kolla sedan hur varmt det är under isen så förstår ni säkert detta förbud :)

Även mördarsniglarna kommer från spanien tycker mig inte se att dom dör i sverige

Jonas

#7 Re:

2014-10-07 08:42

#1: -  

 Jodå dom kan överleva!! dom anpassar sig bra till kallt klimat. Det är många ställen där det är runt 5-10 plus året om.

Admin

#8 Re:

2014-10-07 16:46

#5: -

Det är en/flera andra snäckor ur pomacea-släktet man haft problem med, inte spixi snäckor.

Admin

#9 Re: Förbud är förbud

2014-10-07 16:48

#6: Jonas - Förbud är förbud 

 Snäckan är inte från Spanien, den är från Sydamerika. Och det är inte de snäckorna vi har i akvarier som har spridit sig i Spaninen, det är en släkting till dem och det är därför de har förbjudit hela släktet, trots att artera skiljer sig en del.

Taggeman

#10 Alla snäckor över en kam!

2014-10-13 09:12

 

Den här sorten snäcka som vi vill ha tillbaka och ej förbjuden, har funnits i akvarium i mer än 50år utan att orsakat någon som hels skada.

 

De här äppelsnäckorna som nu har förbjudits pga. sin släkting som äter och förstör risodlingarna i Spanien gäller inte den här arten som vi vill att förbudet hävs på som endast äter alger o förmultnande växtrester.

 

Om nu de här äppelsnäckorna skulle vara så farliga för vår natur, varför är de inte helt förbjudna att ha. Nu är det så att hade man de här äppelsnäckorna innan förbudet kom så får man fortsätta att ha dom.


Gäst

#11

2014-10-14 10:15

Hej
Skrev till Jordbruksverket angående detta redan då förbudet kom. Jag tror att det är dem man bör bombardera. Det är så oerhört okunnigt. Det är som o vi skulle kräva förbud mot flamingos - de kan sprida salmonella
I
Jonas

#12 Re:

2014-10-15 20:19

#11: -  

 Flamingos överlever väl inte i Sverige. Och det är inte så många som håller dom. Så chansen att dom rymer i Sverige är väl minimal. 

Och vi spolar ju inte heller ner flamingos i toan som många gör med sniglarna. Klart sniglarna kan anpassa sig till svenska vatten. 

skrållan

#13 bästa akvarium städaren

2014-10-18 05:14

häv förbudet mot dessa äppelsnäckor .dom är den bästa akvarium städare som finns.+ vackra färger på dom ...bara längtar tills jag kan skaffa såna igen  

Wille

#14 Re: Re:

2014-10-19 11:52

#12: Jonas - Re:  

 Hur kan du vara så säker på att de överlever i svenska vatten?

Snäckan vill ha 20-28°C i vattnet för att överleva, och i Sverige blir vattnet ca 15° kallare under vinterhalvåret. Så då borde den inte överleva.

Och hur vet du att många spolar ner snäckorna i toan? Jag tror inte det är så många som gjorde det...


Gäst

#15

2014-10-20 15:38

Äppelsnäckorna är inte något hot mot Sverige eftersom de inte överlever vintrarna och de kan bara äta växter som är på väg att ruttna eftersom deras tänder inte kan tugga sönder en fisk växt nu pratar jag om den vanliga akvariesnäckan pomeca diffusa, villaområde varför förbjuda hela pomeca släktet när de finns snäckor i det släktet som är helt o farliga mot växter och annat

Gäst

#16

2014-12-23 13:23

Do it!

Gäst

#17

2015-01-13 17:59

Fruktansvärt vackra och underbart intressanta djur som förtjänar att bli sålda i djuraffärer.

Gäst

#18

2015-07-24 17:01

Hoppas de tänker över förbudet.