Visa ditt stöd för Evin Cetin och den kurdiska kampen!

Det här är ett spontant initiativ av privatpersoner för att visa stöd till Evin Cetin och den kurdiska kampen!

Evin Cetin är en svensk-kurdisk politiker som setts dansa med kvinnliga kurdiska PJAK gerill
or i Irak, en organisation som verkar i Iran mot förtryck av kurder och förtryck av kvinnor. PJAK är inte terrorstämplad av varken Sverige eller Europa. Det är en frihetsrörelse som har tagit till vapen för att regimen i Iran annars kontinuerligt mördar kurdiska aktivister och politiker, oftast genom hängning. Därmed lever idag de flesta kurdiska politiker från Iran i exil.

Det är tydligen okej för en svensk politiker att synas med Västsahariska Polisario eller med palestinska PLO men inte okej att synas med en kurdisk gerilla som kämpar mot regimen i Iran, en stat som definieras som en diktatur av världssamfundet. Hur ska man ha det egentligen? Är man emot regimen i Iran och dess mullor, eller är man emot oppositionen? Kan man som svensk-kurd bidra till fred och mänskliga rättigheter för kurder i Mellanöstern ska man inte behöva bli behandlad på det här viset! Stefan Löven borde ha mer koll än att kalla PJAK för en terrororganisation! Evin Cetin är en politiker som verkar i Sverige men hon har också ett brinnande internationellt engagemang för det kurdiska folket. Detta är en stor och viktig resurs som Socialdemokraterna borde ta tillvara på!

I veckan kom Expressen ut med en artikel där man ”avslöjat” Socialdemokraternas ombudsman Evin Cetin med att ha dansat folkdans i en video med kvinnliga kurdiska gerillasoldater. Dessa gerillasoldater tillhör partiet PJAK som står för Partiet för Fritt Liv i Kurdistan och strider mot Irans förtryck mot det kurdiska folket och förtryck mot kvinnor. Denna såkallade avslöjande video har legat ute på nätet sedan juli via amerikanska VICE som gjort ett reportage om kurdiska kvinnliga frihetskämpar. Det är alltså inte Expressen som filmat detta.

Redan dagen efter artikeln om ”avslöjandet”, skrev Expressen en annan artikel om det stora stöd som Evin Cetin fått via Facebook. Expressen skriver att gruppen är skapad som kritik mot Socialdemokraterna, men denna motsättning är något dem själva skapat redan från början genom att komma med felaktiga påståenden om PJAK och den kurdiska kampen. För att förebygga en sådan splittring är det viktigt att S får göra en rättvis utredning av Evin Cetins fall.

Vi har tre punkter som vi vill framföra till Socialdemokraterna och Expressen:

1) att partiet uttalar sitt stöd och fortsatta förtroende för Evin Cetin

2) att S uttalar sig om att gerillasoldaterna som Evin Cetin träffade inte var terrorister och att det inte ska behöva vara förbjudet att visa stöd för kurdernas kamp för fri- och rättigheter i ett parti som har en tradition av internationell solidaritet! Vi vill inte enbart att medierna skriver om stödet som finns för Evin Cetin.

3) Vi kräver att få svar på frågan kring vilka källor Expressens artiklar grundar sig på! Var står det förutom på Wikipedia och möjligen på Irans terrorlista att PJAK skulle vara en terrororganisation? Vi vill ha en officiell lista där USA ocb NATO har skrivit upp PJAK som en terroristorganisation, så som Expressen hävdar ska finnas.

Vad hände med (s)olidariteten egentligen? Vi minns Olof Palme och Anna Lindh, gör ni det? Vart står ni i den här frågan?

Shanga Amin, Roshan Yigit, Shovan Hedayaty Ilkhanizadah, Rebwar Alisson, Rezgar Ashnagar, Rebwar Ash    Kontakta namninsamlingens skapare