Vi kräver totalförbud mot fyrverkerier för privat bruk

Vi har fått nog! Både människor och djur far enormt illa av fyrverkerier och det finns forskning på att framförallt vilda djur och fåglar dör varje år på grund av smällandet från fyrverkerierna. Trots ett redan strikt regelverk så skjuts det i tid och otid på många platser i landet såväl före och efter nyårsafton vilket medför att många djur blir både stressade, panikslagna och vettskrämda. Djurägare tvingas förgäves försöka lugna sina djur istället för att se fram emot nyåret och tvingas oftast fly sina hem eller vistas i badrummet med sina djur hela nyårskvällen. Detta är helt oacepptabelt. Även människor blir skrämda, såsom psykiskt svaga människor, folk med diagnoser, hjärtfel, , äldre, sjuka och folk som flytt krig osv. Nu vill vi se krafftag mot smällandet. Nyårsafton är en plåga för väldigt många.

Eric Wiberg

Genom att skriva under godkänner jag att Eric Wiberg överlämnar min signatur till dem som har makt över frågan.